tantgigant

Direktlänk till inlägg 14 november 2010

Hoppträning

Av Susanne Jonsson - 14 november 2010 17:34

Klippning del 2 uteblev för batterierna ville verkligen inte vara med igårkväll, fick smått ångest av tanken att kanske åka på träning med en halvt klippt mage på vänster och oklippt mage på höger sida! Hahaha! Men maskinen samarbetade så klockan 06.45 stod jag och trimmade det sista imorse!


Idag är jag mycket stolt över min stora bruna tant! Aldrig hoppad i ett ridhus och hon får verkligen tänka till för träningen gick mycket ut på balans och lydnad (perfekt för en ridtravare!). Hon är rolig den där, när vi tränade dressyr sist blev hon näst intill stollig och var spänd hela tiden förutom några få steg, idag med 7 hinder och 5 andra hästar så såg hon världsvan ut! Ryttaren Amanda har bara suttit på hästen 1 gång tidigare så hon fixade det super och rattade runt Jollan på ett bra sätt, det är inte lätt och man glömmer bort hur mycket man egentligen måste driva för att hon ska hålla galoppen och orka genom övningarna. Jag hoppas verkligen det blir fler gånger Amanda framöver!   Även om jag är nervös så njuter jag av att titta på Jollan hur mycket hon tänker, hon klurar och testar tills det blir rätt och då ramlar polletten ner och hon blir nästan överambitiös nästa gång istället. Hon hinner helt enkelt inte bli het och stark!


På filmen ser man först hoppning på mindre volt för att få med hästarna och ryttarens sits, inte så enkelt som man kan tro! Här är jag väldigt impad av tant som trots att det är trångt å träligt faktiskt landar i rätt galopp och orkar genom svängarna. Därefter är det travhoppning in på oxer för att få hästen att sätta inunder sin bakdel bättre och få en utsträckning av hela överlinjen, därefter går de in på volt nere i hörnet för att hitta tillbaka till balansen innan det blir hoppning på rak linje på medellinjen med volt så hästen lyssnar på ryttaren. Mycket såna övningar varvat med raka linjer. Nu orkar inte tant galoppera riktigt inne i ridhuset men hon är ju egentligen inte galopparbetad så mycket eller hoppad.


 

 
 
Josefine.F

Josefine.F

14 november 2010 18:49

Vad duktig hon är! Hon ser ju verkligen stencool ut :)

http://minfux.blogg.se

 
Amanda

Amanda

14 november 2010 19:10

Hehe, de ser ju inte så jävligt ut som de kändes :P De var verkligen inte lätta övningar måste jag säga. Speciellt med Jollan som som du sa inte har hoppat i ridhus tidigare, med så pass många andra hästar. De kändes liiiite trång :P hehe Men jag tycker verkligen om Jollans inställning. Öronen framåt och hon nästan letar hinder :P Men hon var inte lätt på medellinjen, för då hade hon inte stödet från väggarna. Men de är väldigt förståeligt :) Jag tycker hon var duktig tant :) Jag däremot kan bättre, de vet jag. Men de sitter ganska långt in just nu :P hehe :P De var ett tag sen sist :P

http://www.passionpellini.blogg.se

 
Lina

Lina

14 november 2010 22:15

Vad duktiga de är!

http://www.aramennoc.se/exotica

 
Q

Q

15 november 2010 05:58

fy f*n jag skulle dö ihop med dom där övningarna haha ,feg som man är..En riktigt tuff tjej måste jag säga och Jollan som dessutom är så pass stor både sig själv och i sin gång.=O jag är helt klart imponerad!

http://qodrofenia.bloggagratis.se

Susanne Jonsson

15 november 2010 09:13

Jag är också riktigt imponerad av de 2 tjejer som har hoppat henne! De är inte maffiga brudar och hästen är både stor och lång men jäklar vad tuffa dom är som rattar runt henne på ett bra sätt! Och hur bra som helst för Jollan, bara kolla på öronen innan hindret och man ser verkligen hur hon tänker *S*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Jonsson - 17 februari 2016 22:33


Nästan, åh så nära men ändå långt borta. Det kom snö, perfekt att galoppträna i och sen kom ösregnet och plusgraderna och så helt plötsligt mer snö och kallgrader. Fin snö men med en mindre fin skare under som bara tillåter skritt, tyvärr är inte gal...

Av Susanne Jonsson - 2 februari 2016 12:11

Konstigt nog infinner sig sällan lusten att blogga längre, trots att jag förmodligen spenderar alldeles för mycket tid framför datorn.   Nåja. Det rör på sig bland hästarna här. Stårsa kom hem för 1,5 vecka sedan. Hon hade några tuffa dagar med a...

Av Susanne Jonsson - 6 januari 2016 22:42



Ibland undrar jag vad jag har gjort för ont här i livet.   Borina ska vi kolla upp för hon har inte känts helt hundra ända sedan hon kom hit, har musklat sig riktigt fint men det finns frågetecken kring den hästen fortfarande. Fått sig en genomgå...

Av Susanne Jonsson - 12 december 2015 19:55


Lite nysnö ovanpå blankisen gjorde det hela lite mer spännande. Gjorde säsongens första vurpa imorse, tack för den. Syster har kört Borina med tryckvagnen och Moniqa fick gå som handhäst bakom då jag jobbar hela helgen och hinner inte köra henne....

Av Susanne Jonsson - 10 december 2015 22:43


Mara fick en otroligt duktig hästkarl i speedcarten igår. Har varit osäker på om hon är allmänt sned, om hon har ont eller om den rackarn lurar mig med sitt galopperande då jag är så rädd om henne efter allt arbete vi lagt ner på att få henne rak. Ko...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16
17
18 19 20 21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<<
November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards