tantgigant

Alla inlägg under september 2014

Av Susanne Jonsson - 13 september 2014 21:46

Det svänger lite hit och dit. Åkte in till Dannero för att låta Stefan Edin köra en sväng för att se hur det låg till med en eventuell kval-form. Kände att jag behövde åka dit själv tillsammans med Pelle i lugn och ro då jag kände mig tillräckligt nervös över det hela. Han uppförde sig bra i stallet tyckte jag för att vara Blåyge, lite nervös-skitande men började inte skaka eller var odräglig.


Ut körde dom och det såg bra ut i joggen, smidig och fin som han alltid är numera men så fort han tog upp tempot lite såg jag direkt hur obekväm och spänd han blev. Tog inte ens ut steget ordentligt när han bara ökade på litegrann. Vad sjutton har jag felbedömt hästen så enormt? Han försökte köra ett jobb men han sprang på 3 ben, var jättespänd och såg allmänt bedrövlig ut.


Därför jag ville åka för mig själv om det skulle bli något sånt här. Kunde liksom inte förstå varför han var så katastrofalt dålig. Vi fick ett trevligt bemötande och vi funderade över lite annan balans och nytt försök onsdag 17:e kl 09.00 är jag på plats.


Åkte hem och jag har funderat och vänt in och ut på alla små detaljer. Terapi-tvättade transporten in- och utvändigt. Sov på saken. Daniela longerade honom dagen efter, så otroligt fin, spänstig och mjuk.


Och det slog mig... hallå Jonsson lyssna på din häst! Här har jag jobbat med en häst som inte har haft någon egen balans, en egen arbetsform och som inte har sprungit riktigt avslappnat. Här har han fått gå och provat att vingla på i lite högre tempon, kännt sig för och så började det fungera helt plötsligt. Och så trycker jag på honom en automatcheck då jag tyckte i min värld att han skulle få hjälp av den att få stöd istället för hans känsliga mun.


F frågade om jag ville göra sällskap på Dannero under lördagen för att jogga lite. Ja jag nappade, måste prova om min teori stämde. Hästkraken verkade tycka att hans frihet var alldeles fantastiskt för han var så otroligt pigg, han laddade, var löpsugen och nog jäklar har han travat ikväll! Lite orytmiskt stundtals för den stackars kusken satt där bakom med skräckblandad förtjusning, mest skräck om jag ska vara ärlig, haha. Han blev så ivrig och het att han balanserade där till galoppen och när han väl ställde sig tände han till om och om igen tills han inte lyssnade direkt på mina försök till att bromsa. Trots mina försök att lugna honom har jag aldrig kört så fort med honom som ikväll. Vi försöka få honom att lugna ner sig genom att jogga av dom i jogg men han är så jädrans bös och boxas med huvudet när jag bromsar. Han skiter fullständigt i vad han slår i huvudet dessutom, han har nockat syrrans sits på vagnen flera gånger utan att han reagerar... Han blir skitsur rent ut sagt när han inte får springa som han vill!


Vi fick jogga ett varv själv innan syster fick ta ett grimskaft och LEDA honom för att kunna skritta av honom, trött? Inte ett dugg, han såg knappt uppvärmd ut med en lysande full-i-fan blick! Hela han ville bara springa, helst utan en pilot som gav sjutton i att styra och ställa.


Men herrn var glad, han var pigg och fräsch i kroppen och vilade lugnt på ett bakben i taget inne i stallet, höjt huvudet och tittade nyfiket runtom sig. Alltså knäppa häst, det går inte att inte tycka om honom, även om han är som han är. Stökig på vägen hem dessutom, brukar han aldrig vara. Otålig, ivrig... nu står han i hage med sin nattpyjamas och en hög med hö, oförskämt nöjd såg han ut och jag har minst 1 dm längre armar.


På onsdag gör vi ett nytt försök... longering imorgon och vila på måndag. Kanske lite dressyr i skritt på tisdag bara för att.


Hur som haver, vi njuter av den underbara höstsolen som råder. Imorgon bär det av till Bergsåker med syster och god vän för att titta på fina unghästar och kanske fynda nånting på loppisen som ska vara samtidigt :-)


     

Av Susanne Jonsson - 4 september 2014 16:09

Sorry, mycket att göra, lite tid! Just nu försöker vi fixa klart allt på gården inför vintern. Har fått ordning gårdsplanen så jag numera har en longering/rid-volt bredvid stallet :-) Blåyge fick inviga den förra fredagen då Daniela longerade honom.


I måndags åkte jag ner till Kramfors med honom och klättrade i Latberget. Helt nytt ställe och så tog jag sidepullet, ett bettlöst träns som mer eller mindre är som en grimma men sitter åt mer runt huvudet och två ringar man har tyglarna i istället för bett. Han är så duktig min lille vän, 2 klättringar fick han göra, snacka om pulshöjande arbete. Bjuder på en liten film :-) I måndags har han varit hos mig i 2 år, tänk vad tiden går!


Idag ska jag ut och galoppera lite med pelham. Kanske man kan få till lite mer arbete än bara springa fort-fort!


Lördag får det bli tryckvagn och måndag... ja jag vet inte riktigt än. På onsdag ska vi in och köra tillsammans med sällskap igen och sen hoppas jag att vi kan få till ett banjobb i början av veckan efter det med riktig kusk för att se om han är redo på riktigt. Dannero har sista travdagen den 21:a tror jag att det var... kanske?


Blåyge är pigg och glad iaf och äntligen är magen borta, tror vi har sparat in någon sekund där i snabbhet ;)


 


       


Huff huff maxpuls i skritt!


 


Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Skapa flashcards