tantgigant

Alla inlägg under augusti 2015

Av Susanne Jonsson - 23 augusti 2015 21:30

Sista dagen på semestern, helt ok! Fick sällskap att premiärrida på Borina idag. D red på Mara och syster gick med Gunilla. Inga konstigheter, hon får en stor guldstjärna damen, märks att hon är mycket riden tidigare. Konditionsmässigt var det inte så jobbigt för hon att gå i min macke men lite mör blev hon muskulärt men hon klättrade 3 gånger på ett bra sätt. Efter allt tok man har ridit in och haft att göra med när man jobbade hos proffstränare så uppskattar jag så otroligt mycket en häst som står still både vid upp- och avsittning. Bjuder på två bilder av min backe, man ser dock inte så mycket :-) På första skogsbilder ser man D och Mara lite.


     


Kvällstid tog vi och lasttränade igen. 5 minuter... lasta in och backa ut ca 10 gånger, gav sig iväg bakåt endast en gång idag och stod överlag väldigt stilla. Fortsätta att nöta på två dagar till för på onsdag ska hon ut på tur :-)


 



Av Susanne Jonsson - 21 augusti 2015 21:07

Körning och lastträning stod på schemat.


Borina fick gå ca 7 km med tryckvagnen och dragtekniken förbättras varje gång, nu har hon börjat dragit med ett mer sänkt huvud och skrittar på ganska bra men än är vi en bit ifrån det önskade tempot men hon kämpar på utan tryck. Fungerar lite bättre i uppförsbackarna för henne nu. Fått jogga lite långsamt sista biten på vägen hem och hon söker sig lite fram och neråt redan. Dokumenteringen har startat, både tagit bilder och filmat hur hon rör sig och kunna jämnföra med vid senare tillfälle. Hon har liksom ingen rörelse i bakdelen och genom kroppen när hon skrittar, svansen är blickstilla. Men emot slutet av turen började faktiskt rumpan och ryggen röra sig bättre och svansen svajade litegrann. Svårt att förklara, hon känns inte låst i sina rörelser men arbetar inte genom kroppen, hon skrittar men tar sig ingenstans i de steg hon tar.


De andra damerna hängde glatt med på en tur som handhästar. Vilka behändiga hästar jag har här :-)


 


Sen lasttränade vi Borina som går in men som inte går in hela vägen och sedan ger hon sig iväg ut igen. Tålamodsprövande och efter ett tag var hon alldeles slut i knoppen. Åkte och lasttränade Moniqa istället som gick in och ut 4 gånger i transporten utan problem, man har väl den bästa åringen våran stora tjej! :-) Med hjälp av U så lasttränade vi Borina igen senare och då gick det bättre, fick henne att stanna kvar inne åtminstone. Bara att nöta på.

Av Susanne Jonsson - 19 augusti 2015 14:15

Njuter av de sista semesterdagarna, kan inte alls klaga på det väder vi har haft under de 3 veckor jag har fått vara ledig!


I onsdags sadlade jag på min gamle vapendragare Jollan och red tillbaka henne till andra betet, det går inte att ta miste om att hon har gått och haft det bra i sommar eller hur? Som en kanonkula runt magen för första gången i min ägo riktigt tjock! Hon är dock lättsam att få tillbaka i form igen efter någon vecka med motionering. Hon kändes fräsch och pigg, min gamle vän. 


 


Nåja, hon har inget att skämmas för den där hästen så långt hon har kommit i sitt liv trots sina skavanker och bakgrund. Vi får återblicka på våran tid tillsammans och kanske hoppas hon kommer tillbaka till någon liknande form igen, nån gång. Annars trivs hon väldigt bra med sin "pensionering", bättre än vad jag trodde. Här en bild för några år sedan med Pernilla på ryggen i en galoppfattning.


 


Borina gick ett longeringspass med Daniela, hon börjar förstå vad hon ska göra och uppförde sig exemplariskt.


   

Av Susanne Jonsson - 18 augusti 2015 21:44

Tappsko på Borina fram, snäll att sko så var bara att slå på efter lite riktning.


Triss i damer fick gå en sväng upp på berget tillsammans med hundarna. Mara fick dra tryckvagnen eftersom den vägen är alldeles för tuff för Borina som är nybörjare att dra tungt. Mara är som en bruksnordis, otrolig dragteknik och bara matar på enligt skolboken! Gunilla (Ginella) som är här på bantning- och träningsläger fick som vanligt gå bakom vagnen i sällskap av Borina som jag upplever är kort i stegen och har ingen rörelse i sin bakdel när hon skrittar så hon mådde bra av att få trampa på ordentligt både upp- och nedför. Satte åtminstone bakhovarna i spåren från framhovarna så det får vi se som ett plus!


En av mina favoritvägar att träna på, Mara börjar bli vältränad där då hon inte längre har maxpuls av att dra enbart själva vagnen i skritt men en rejäl pulshöjare ändå. Skonsam träning utan tunga nedslag.


 

Av Susanne Jonsson - 18 augusti 2015 21:15

Har inte bloggat på hela året. Varför? Jo tidsbrist och motivation att sitta och skriva helt enkelt. Mycket har hunnit att hända.


Blåyge, min kära vän, har flyttat till en bra hem nere i Västerås som rid- och körhäst. Hans behandling mot SI-lederna höll tyvärr inte i längden och hur fin han än var kunde han helt enkelt inte springa fort i trav rätvarv. Jag tog det här beslutet ganska tidigt men fick bo kvar hos mig vintern ut men tränade ganska lite just för att han skulle varva ner lite. Reds lite av en vän ibland mot slutet och visade stora framsteg men det är framför vagnen han trivs allra bäst. Han åkte ifrån mig i maj och jag saknar han oerhört, han lärde mig mycket och en sån personlighet sätter sina spår. Det har enligt uppgift gått bra hos den nya ägaren :-)



Anledningen att han fick bo kvar hos mig var att min vän U köpte hem avelshingsten Qvadrigo från Norge och hade inte möjlighet att ha han hemma med sina ston (ingen hage till överst) men här hemma fanns det ju en stor hage som inte användes och ett alldeles ypperligt sällskap i form av Blåyge. Han anlände i januari och vilken drömkille! Trevlig och klok att hantera och motionera och herrarna fungerade jättebra tillsammans och hade mycket utbyte av varandras sällskap. Mer om Qvadrigo finns att läsa om här = www.qvadrigo.se


 


Jag och Qvadrigo <3 

 

I maj flyttade Qvadrigo hem till sina nya domäner hos ägaren där han har fått dejta många damer i sommar!


 


Mer har hänt. I januari kom även Qvadrigo-dottern Hammarns Moniqa f.2014 hem till mig för en förhoppningsvis framtida tävlingskarriär. En dam med skinn på näsan men otroligt klokt. Påbörjade tömkörning innan hon släpptes på bete med 2 andra 1-årsston e.Månprinsen A.M och inkörningen återupptogs nu i början av augusti och nu går hon för vagn utan problem.


   


I mars dök en till häst upp. En tjock 6-åring som var påtänkt som avelssto men vi provar och se om hon vill gå mer på travet, en skev och vinn tanthäst med hjärtat på rätt plats. Stressar inte upp sig för mycket, lugn och förståndig. Hon heter Åhs Mara och är efter Mörtvedt Jerkeld. Arbetet med henne inriktar sig på att få henne att arbeta rakt, lite av samma arbete som på Blåyge. Får se om hon börjar röra på sig under vintern om inte annat kommer hon nog få fina föl! :-) Är också ur Montoras gyllene moderslinje, precis som Moniqa och Qvadrigo.


 


I maj tog vi ett stort steg jag och min sambo och köpte en egen gård i Kyrkdal eftersom vi bara hyrde i Västansjö och kände att det blir alldeles för mycket arbete för att få nån ordning på huset. Vi trivs otroligt bra här med fina omgivningar.


Ifjol kämpade vi med att få Jorina (mamma till Moniqa) dräktig och till slut tog hon sig med Månprinsen A.M som inte behöver skämmas för sina framgångar. På självaste midsommar nedkom ett brunt sockersött stoföl på morgonen och mamma Jorina skötte det galant. Hennes namn kommer att bli Hammarns Stårsa och hon äger jag och syster själv. Det är en klok liten individ och så korrekt på alla sätt!


       


Ett nytillskott dök upp här lagom till V75 på Dannero i augusti och det är Hammarns Borina f.2011 efter Bork Odin. Hon är storasyster till Moniqa och Stårsa och vi har förhoppningar att hon ska bli en starthäst inom kort bara hon får bo in sig och träna på. Det är jag och D som leasar henne och vi tackar ägaren M att vi får chansen att prova henne :-) Hon är inte bara snäll och trevlig utan har ett unikt utseende!


     


Det vi hoppas nu är att hästarna får vara friska och krya, vi går emot en intressant framtid :-)



Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards