tantgigant

Alla inlägg under oktober 2012

Av Susanne Jonsson - 31 oktober 2012 14:11

Gick upp till rakbanan med sambon och Blåyge för att dra sladden lite. Någon cm skarsnö så han fick dra en sträcka bara eftersom han fick såna isstyltor fram och hade såklart glömt att ta med något som man kunde slå ur dom med. Gick bra när det var ospårat men när han hade sladdat så blev det halkigt så vi stoppade där. Hade bara tänkt tagit en sväng till eftersom det blev så pass tungt arbete men en sväng blev inte bortkastat det heller så att säga, han fick upp pulsen åtminstone och såg väldigt nöjd ut. Bättre framförhållning nästa gång! Både hund, häst, sambo och jag själv fick motionera duktigt åtminstone.   


Sedan var vi iväg och tittade på en Chaval-sulky som en bekant har till salu för en mycket bra pris. Lite äldre vagn men den besiktigas av Östersundtravet ifjol utan anmärkningar så den är i gott skick. Bara till att ta in under tak och torka ur träet ordentligt, skrapa bort gammal färg och på med något nytt skyddande samt slipa bort lite färg på själva metallen och måla på där också, den var en slags blåfärg men ska få sig en uppfräshning, självklart ska den fortfarande vara blå eftersom lille herrns utrustning kommer att vara blå, passar namnet  Skydd och hjul var det med också och några riktigt gamla rariteter till stänkskydd, väldigt fräcka, haha.

Av Susanne Jonsson - 30 oktober 2012 18:55

För ca 5 veckor sedan hade vi första besöket av uppfödaren och massören. Idag var det dags igen och känslan var faktiskt bara bra inför detta då han har gjort så stora framsteg.


Så rätt man kunde ha! Hans högra bog som knappt gick att peta på tidigare pga ömhet var väl i stort sätt som helst återställd, insidan av låren fanns det inga spår av några hårdheter och själva "höftböjar'n" var också betydligt bättre, reagerar fortfarande lite men inte alls lika mycket då han nästan satte sig sist. Han kommer förmodligen fortsätta att vara öm ett tag där bak nu när han ändrar exteriör och sätt att röra sig för varje vecka, tar tid för kroppen att anpassa sig. Överlinjen har blivit mjukare och mer harmonisk, benen torrare och musklad ut sin bakdel bättre. Hela han är mer harmonisk då han faktiskt stod och tog åt sig behandlingen, han njöt och stod mest bara och myste med mig, oh så nöjda vi blev allihopa, allt detta på bara snart 2 månader!   


Vad säger man? Jo... NÖJD!   

Av Susanne Jonsson - 29 oktober 2012 19:06

Nä det fortsätter att jävlas lite...


Tänkte som sagt köra sladd med Blåyge och min sambo skulle hjälpa mig att koppla fast honom i den efter att vi hade tagit in hästarna på jobbet men det börjar snöa. Att det snöar gör inget men det blev mildgrader och ganska många cm blötsnö ger höga styltor och det är inte hälsosamt att försöka dra något tungt med luriga platåskor, inget fäste och hög skaderisk. Eftersom jag hade sambon med kunde jag inte köra heller och dessutom var hela stallgången upptagen av hästar som skoddes så det var nog kaos där som det var.


Imorgon kommer massören och uppfödaren. Hade önskat ett träningspass idag och imorgon lär han inte heller gå något efter massagen då jag förmodligen jobbar fram till 4 om det nu inte blir ändrat, blir det ändrat så kör jag honom innan om jag hinner! Onsdag jobbar jag bara morgon så jag hoppas att det trevliga vägunderlag som råder precis just NU finns kvar men snöandet övergick till regn nu kvällen så har inga förhoppningar.  


Trött jag blir... eftersom det råder vintertid börjar det mörkna redan vid 3-tiden, suuuck! Men vi ska göra ett ryck med rockarden nu där jag faktiskt har belysning. Ska iaf bli spännande med återbesök av massören för att se om något har ändrats till det positiva!


Funderar på att försöka sätta igång Jollan lite lätt igen efter hennes vila. Peppar peppar har hon inte satt mycket päls alls, normalt har hon alltid satt en björnpäls redan i början av oktober. Pga kylan/kallregnet som kom redan i september har hon visserligen gått varmt täckat tidigare än normalt.


För övrigt har Dannero en B-tränarlicens GRATIS som ska börja i december, den hakar jag på!   Utbildning i ca 3 månader.

Av Susanne Jonsson - 28 oktober 2012 17:12

På lördag fick jag vara ledig!


For och tittade på lite skotrar då det var Skoterns dag på återförsäljarna. Man skulle ha haft en sissådär 70-80 tusen över. Eller ja det räcker med 50,000 gott och väl! Syster hängde med på en körtur med lilleman därefter och han fick ta en rejälare tur så han kanske skulle bli lite trött. Blir så glad över denna lilla häst, han skrittade massor på ett mycket bra sätt!   Det märks så väl också för när han är spänd och inte skrittar genom kroppen ordentligt så drar han svansen mellan benen så den som "fastnar" där då han är så pass tät. När han skrittar avslappnad är svansen på rätt sida benen. Skrittade även så bra att svansen kom i svängning åt sidorna, har aldrig hänt tidigare! Det tar sig, det tar sig!  


Dessutom har han travat nästintill alldeles rakt under hela turen, ooh jag blir så glad över honom!  1,1 avverkade vi och trött? Nä... efter den låånga och branta backen gjorde han en antydan till att han började bli lite trött då han faktiskt ville skritta självmant och det fick han såklart göra då backen är mastig, vi brukar backträna halva den så det säger en hel del! Skrittade kanske 100 meter sedan var han igång igen, pigg pigg pigg! Nu går han ju inga direkta farter utan bara styrketräning i lagom fart. Kan lova att hunden var nöjd när vi väl var hemma igen då hon sprang med hela vägen. Gick visserligen över fort för henne, jädrans fågelhund...    hon som inte ens är i topptrim så att säga.


Duktig liten snel häst var det iaf. Får dra sladden på måndag. Söndagen spenderades i stallet hos gamlingarna först för utsläpp av de 4 och fixade stallet åt våra innan jobbet, eller ja det blev dubbla jobb då G.M behövde någon i sitt stall också. Blev en rask promenad på ca 5 km bara för att släppa ut de 25 hästarna i båda stallen. Lyckades dessutom vakna innan kl 05.00 så var iväg strax därefter. Klar med mockning, spåning, fodring och sopning samt en halvtimmes lunch till 13.30 och därefter fixa åt Blåyge. Vem behöver gym när man pysslar med sånt här egentligen   myskväll nu kan jag lova innan det blir mer jobb ända till nästa lördag!


För övrigt är det underbart att ha broddade hästar! När man ser de andra hästarna halka omkull på den lilla packade snö som finns, huga inte kul! Därför man alltid är ute i god tid att åtminstone vintersko hästarna så broddhål finns att tillgå när det behövs. Petar man i lite gummiplugg direkt efter skoning och lite jobb på det så sitter dom där!

Av Susanne Jonsson - 26 oktober 2012 21:22

Härlig arbetsdag. När jag red sista hästen för dagen började det ramla ner små vita flingor. Sedan började det komma mer och mer. Någon timme senare hade vi några cm härlig fluffsnö och nu är hela landskapet täckt av ren och underbar torr och fin snö med lite lätta minusgrader.


Ingen träning av Blåyge då det här vädret överraskade rejält så vi tog och roade oss med att plocka ur blindpluggen ur broddhålen och skruvade i på gamlingarna under kvällen. På Blåyge kärvade det lite då han har slitigt sina skor mer men nu har han åtminstone 4 eller 3 brodd i varje sko så man kan släppa ut honom imorgon med gott samvete   Det var lite slirigt in från hagen nämligen. Snöade mer nu på kvällen också, hoppas på någon cm till så det kanske hinner bli lite underlag på vägarna. Det hade packats rejält duktigt på det lilla som kom. Körtur blir det iaf för lilleman imorgon istället för idag   


Men nånting som gick som vi tänkte oss var att Swift klarade sig kval idag på Bergsåker på ett bra sätt så nu laddas det om för första starten, grattis P!!!   


Finaste hingsten   

 

Av Susanne Jonsson - 25 oktober 2012 21:46

Vilket man faktiskt sällan inser förrän det händer nånting. Suttit bakom en häst idag som nöp och sparkade duktiga bakut framför rockarden och i tisdags tog jag och gjorde en ofrivillig avsittningen i klätterbacken då pållehästen med 0 kroppskontroll klev in i den höga kanten och ramlade omkull där på den trånga stigen.


Men vad gör man, jo man ruskar på sig och sitter upp igen. Smått överkörd av Jollan i onsdags Bockande Blåyge för vagn. Kliven på, klämd, suttit bakom/uppepå hästar som sticker, hästar som sparkar bakut, ramlar omkull, blir rädd.


Men vad sjutton skulle man göra utan dessa fantastiska djur   


Ett av dagens sysslor på jobbet med praktikanterna. Plocka sten! Men jag och Pernilla hämnades mest på rötter och träd som man fastnar i på vägen upp om man inte är kvick nog!   

 


Fastnade för en låt idag, tycker dessutom att videon är fin. Får även skåda lite islandshästar.

Av Susanne Jonsson - 24 oktober 2012 20:56

Härligt med lediga dag mitt i veckan.


Hade utsläpp av gamlingarna så tog ut Blåyge först innan de fick knata ut strax innn 07.00 Började dagen jättebra då den otäcka grillen som står några meter utanför stalldörren hade blåst omkull i blåsvädret så fick en tant Jollan över mig när hon skådade detta i gryningen... tack, knakade fint i ryggen.   Inte kunde hon lugna ner sig heller utan for omkring sådär lagom som bara hon kan, den där lilla hästen. Johan som gick på långt grimskaft bakom ställde sig väldigt nöjt och betade medan hon fjantade runt, brydd häst.  På något vis lyckades hon hamna ända borta vid grinden ner till hagarna, hakar man av den långa grinden så bryts strömmen från agregatet så den tar vi bort när hästarna ska in på kvällen, hade hängt upp den på sin krok vid stolpen men på något smidigt vänster lyckas tant dra med sig tråden som låg ihopveken vid stolpen och drog med sig den. Egentligen borde den bara ha dragits längst kotan på henne när hon skyggade undan när hon kände att det var nånting där men SÅKLART fastnar handtaget i tråden när den var runt henne karled och hon stod där och kosparkade tills hon drog av den tjocka tråden. Vart handtaget flög vet jag inte, förmodligen halvvägs till Lunde   tant klarade sig utan skador men less blev jag så jag morrade riktigt ordentligt åt henne till slut och då kunde hon minsann sköta sig någorlunda. Hann inte med någon körning av henne idag, tar det imorgon efter jobbet. Verkar som om det behövs! Hon som lever på hö och morötter bara   


Fixade stallet där och tillbaka till Blåyge och fixade åt honom innan han fick komma in för en körtur. Ivrigt iväg och pigg! Efter halva turen på bortvägen började han ligga på och ville öka. Underlaget tillåter tyvärr inte det den vägen vi körde, för hårt i mitt tycke för mer än jogg. Struntade han fullkomligt i. Halva vägen hem var det en glad kallblodstravare med spetsade öron som längde på stegen och sprang alldeles rakt och fint, fick öka lite lagom när han inbjöd så till det själv. Jag blir lite fundersam över honom för när han joggar neröver går han spikrakt och i bra balans, när han springer på plant underlag vill han stoppa ut höger bak och samma i uppförsbackarna, lite konstigt att han går rakt utöver? Sista biten där vi måste skritta pga asfalt var det någon som smygjoggade mest hela tiden, massor av energi.  


Skenade iväg till Härnösand och storhandlade på egen hand då sambon sov efter nattjobb. Hemma igen 13.00 och han for igen 13.30 för kvällsjobb. Sedan dess har jag städat och tvättat fram till 21.00 nu, ska bara slänga mig i duschen själv nu och hämta sista tvätten och städa tvättstugan. Snart kommer sambon hem igen och då blir det mys med tända ljus och lite gotta i soffan.  


Härlig höstmorgon med en Blåyge som var på väg ner i diket när jag släppte styrningen för att fota, haha   

 

Av Susanne Jonsson - 23 oktober 2012 21:50

Just nu känns det så. Det är dags att göra detta nu inom en snar framtid. Tankarna snurrar runt i huvudet.


Var iväg och tog in alla hästar. Blåyge först som alltid gnäggar och kommer springandes. Tant och farbröderna därefter, det är lite humor att Jollan är yngst av fyra i det stallet då hon snart är 17 år gammal.   Johan är snart 22, Albert 21 och Mange tror jag också är runt 20 nånting om jag inte tänker helt snavigt. Jollan har stått bra länge nu, vi har tagit en paus från varandra helt enkelt då det där lilla gnager inom mig hela tiden. Tog och borstade henne efter att dom hade kommit in, hon var mer intresserad av höet men hon misstyckte inte åtminstone.


Suttit och tittat på bilder, har tagit upp några underbara minnen jag har med den hästen. Hur folk än ser på henne utöver hennes "prestationer" så betyder hon så mycket för mig, det är en speciell häst och hon är svår att komma inpå. Förra vintern har vi underbara minnen ifrån, dessa fantastiska uteritter hon bara dansade under mig med de pyttesmå hjälperna när jag äntligen hade lärt mig hur hon fungerade, på riktigt. Vi hade ett band där då vi kunde varandra och red med tanken. Vi har tappat den igen. Frågan om det är för sent nu, ska hon få vara med mig så mycket längre eller blir det mitt beslut att ta i slutändan ändå? Försöker inte tänka på det viset men det är svårt.


Fina stora tanthäst, vågar vi prova igen?


 


 


 


Vart hade vi varit utan alla dessa problem tro

 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Skapa flashcards