tantgigant

Alla inlägg den 14 november 2010

Av Susanne Jonsson - 14 november 2010 17:34

Klippning del 2 uteblev för batterierna ville verkligen inte vara med igårkväll, fick smått ångest av tanken att kanske åka på träning med en halvt klippt mage på vänster och oklippt mage på höger sida! Hahaha! Men maskinen samarbetade så klockan 06.45 stod jag och trimmade det sista imorse!


Idag är jag mycket stolt över min stora bruna tant! Aldrig hoppad i ett ridhus och hon får verkligen tänka till för träningen gick mycket ut på balans och lydnad (perfekt för en ridtravare!). Hon är rolig den där, när vi tränade dressyr sist blev hon näst intill stollig och var spänd hela tiden förutom några få steg, idag med 7 hinder och 5 andra hästar så såg hon världsvan ut! Ryttaren Amanda har bara suttit på hästen 1 gång tidigare så hon fixade det super och rattade runt Jollan på ett bra sätt, det är inte lätt och man glömmer bort hur mycket man egentligen måste driva för att hon ska hålla galoppen och orka genom övningarna. Jag hoppas verkligen det blir fler gånger Amanda framöver!   Även om jag är nervös så njuter jag av att titta på Jollan hur mycket hon tänker, hon klurar och testar tills det blir rätt och då ramlar polletten ner och hon blir nästan överambitiös nästa gång istället. Hon hinner helt enkelt inte bli het och stark!


På filmen ser man först hoppning på mindre volt för att få med hästarna och ryttarens sits, inte så enkelt som man kan tro! Här är jag väldigt impad av tant som trots att det är trångt å träligt faktiskt landar i rätt galopp och orkar genom svängarna. Därefter är det travhoppning in på oxer för att få hästen att sätta inunder sin bakdel bättre och få en utsträckning av hela överlinjen, därefter går de in på volt nere i hörnet för att hitta tillbaka till balansen innan det blir hoppning på rak linje på medellinjen med volt så hästen lyssnar på ryttaren. Mycket såna övningar varvat med raka linjer. Nu orkar inte tant galoppera riktigt inne i ridhuset men hon är ju egentligen inte galopparbetad så mycket eller hoppad.


 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16
17
18 19 20 21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<<
November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards