tantgigant

Alla inlägg under januari 2016

Av Susanne Jonsson - 6 januari 2016 22:42

Ibland undrar jag vad jag har gjort för ont här i livet.


Borina ska vi kolla upp för hon har inte känts helt hundra ända sedan hon kom hit, har musklat sig riktigt fint men det finns frågetecken kring den hästen fortfarande. Fått sig en genomgång kroppsligt och fått akupunktur, verkar gilla den plötsliga kylan iaf :-) Fortsätter att skrittjobba framöver tills hon har blivit kollad ordentligt.


Mara har varit en sväng på kliniken för att få sina tänder kollade och hon hade både två uppstående "knölar" på tandraden som hon fick nedslipad och sen hittade veterinären något annat roligt (ja han gillar när jag kommer med mina hästar, de har ofta udda problem han aldrig har stött på tidigare) och det var nämligen en liten skinnpåse vid lanen på vänster sida, som en cysta. Hur och varför den har uppkommit vet vi inte, hon är åtgärdad i munnen mars/april utan anmärkning. Har misstänkt att det har varit nånting eftersom hon har gått lite snett med huvudet vid högre farter. Så ett litet kirurgiskt ingrepp på henne och en tisdagsfylla senare så var den ett minne blott. Vi bör dock kolla henne i munnen igen efter 6 månader för att hålla ordning och se till att den inte kommer tillbaka. Ordinerad bettlöst 2 veckor men det brukar jag rida henne på. Kunde dock inte hålla mig från att testköra henne och kastade på sidepull och drog iväg med speedcarten då hon är snäll och lyssnar väldigt bra. Mara stortrivdes och travade klockrent och FORT, tårarna sprutade och jag skrattade så jag höll på att ramla av vagnen, aldrig sett en lyckligare häst som både kunde trava fort och utan att behöva ha nånting i munnen och framförallt sprang hon rakt, ujuj vad jag gillar den hästen. Men... några dagar senare var hon halt och förmodligen en sträckning i höger bakben för hittar inget annat. Hon har nu två veckor senare blivit bättre sakta men säkert och har börjat skritträna lite smått. Surt att det ens skulle hända, jag vet inte om jag inbillar mig att hon fortfarande ser småhalt ut i hagen ibland, kan inte sluta stirra. Nåja.... hon är inte vidare lugn i hagen heller som dom bockar och far ibland.


 


Moniqa fortsätter träna på bra med sina busiga attityd. Hon är inne i en tittig period. Flyger och far mest över hela vägen så ofta hon kan. Men där mellan så skärper hon till sig och travar riktigt trevligt. En liten film från senaste passet, här joggar hon på halvfart och stirrar ner i det livsfarliga diket :-)



 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards