tantgigant

Alla inlägg under januari 2014

Av Susanne Jonsson - 29 januari 2014 22:38

Blåyge har trampat bort sina snösulor fram, förvånad? Nä... han lyckas då med allt! Skulle ta en promenad på berget igår istället då det är alldeles för halt under snön för att rida utan dom. 1 minut efter att jag tog den här bilden på en sur B så sneglade han på en väg som går upp på berget som vi har tagit en gång... helt plötsligt åker man nästan i diket när han tar ett skutt ut i skogen och försvinner väldigt lycklig över sin nyvunna frihet, långsamma promenader är för tråkmånsar.

Upp på berget, genom skogen, ut på ett 200 m högt hygge och nedför det, mycket svår terräng kan jag lova men är man hälften bergsget så är man! Ut på vägen, full galopp hem med bock och jag sa till mig själv att jag har aldrig långtråkigt med den där och promenerade hemåt. Herrn hade fastnat nästan hemma med grimskaftet i bakskon (!!) och insåg att han behövde hjälp, jodå då duger man minsann! Hade inget annat att säga till honom än att han är en riktig kallblodsjävul! ^^ oskadd såklart och betydligt nöjdare än att lullar runt i ett snöre.

Idag skulle vi ta en längre tur med lättare vagn men vägen var blockerad av en lastande timmerbil och chauffören satt med ryggen mot oss så ville inte klämma oss förbi när han lastade. Ingen mening att köra neråt byvägen heller eftersom vi skulle ha mött den på vägen ner = trångt! Blev 3 backar bakom gården istället.

Hoppas att turen med tryckvagnen på fredag går utan några oplanerade händelser...

Av Susanne Jonsson - 26 januari 2014 22:30

Skickade en film till veterinären på hur Jollan rör sig nu och fick svar tillbaka att det ser mycket bättre ut, yey! :-D ska ringa han imorgon om hur vi fortsätter som!

Maria kom upp idag och hjälpte mig att fota Johan och Blåyge, tack :-) blev en perfekt slaggmotion för Blåyge som busade rejält på de stora ytorna han fick, såg smidig och fin ut! Vi misslyckades med att få en vettig exteriörbild på skräphästen som varken kan stå vettigt eller stå still! Men, men... en iaf där man ser hur han ser ut nu, ignorera den tjocka magen som envist hänger kvar!

Visst är dom vackra mina vänner <3 Johan stoltserar med 23 år, lite tunn för tillfället då han har ätit väldigt dåligt medan Jollan har stått på box, nu äter han bra igen när hon står ute i ligghallen :-) soulmates

Av Susanne Jonsson - 25 januari 2014 15:28

Runt -16 grader, sol och en helt underbar dag! Perfekt på alla sätt och vis kan man säga.


Jollan som står på medicinering för att bli av med en massiv reaktion hon har fått på skelettet på kronbenet efter förmodligen ett yttre trauma (ja hon slog sig som bekant och rev sig på broddarna) som gjorde att tåsträckaren som går på hela framsidan av benet och ner i hoven fick sig en törn och reaktionen fortsatte ner i benet, hon har nu fått en pålagring och har haft mycket ont som bekant. Det är på tal om att jag måste ta bort henne om hon inte tar sig nu när vi har satt in allt för att få reaktionen att lägga sig. Försökte filma henne idag till veterinären men ja... hon stod mest på bakbenen och yrde omkring! Det verkar gå åt rätt håll vågar jag tro på! Ska ringa Gunnar igen på måndag och diskutera vidare, å se om mitt filmmaterial kan vara av något intresse!   


Hur som haver, motionskörning stod på schemat idag i sällskap av finaste syster. Blev strax över milen ner till Sjöbotten igen fast idag fick han gå med den tyngre rockarden eftersom farbror hade den lätta. Dagens ord är lugn, han var så avslappnad och fin så hälften vore nog. Johan har varvat med att ligga bredvid, travat före (för gamla farbröder på 23 år bara SKULLE först upp för en backe, sen var han nöjd), travat bredvid, travat bakom, travat upp bredvid bakifrån och ja, Blåyge sög tag lite i bettet och ville gärna ligga halva längden före bara men fortsatt lugn, så lugn.


Han har för övrigt travat riktigt trevligt, lite i någon uppförsbacke att han tappar en aningens takt med höger bak men annars rapporterade syster att han såg jättefin ut från sidan, det liksom bara flyter på. Det enda är att han är lite orolig i munnen, vill dra åt sig tömmarna. Hoppas på att få hem tränset jag köpte till veckan, just ett sånt jag skrev om tidigare att jag ville prova på honom för att se om det är nacken eller munnen som är "boven".


Imorgon blir det fotografering, leka lite ute på stora lägdan uppsuttet och ta några exteriörbilder på den där tjockisen... han ser slimmad ut när han springer iaf sa syster, haha alltid nått.   Ajja han fryser då inte en sekund. Vi hade -27 igårmorse och han klarar sig alldeles utmärkt med endast sitt vintertäcke, Johan också faktiskt men det är tjockare. Tant fick gå med innertäcke och vintertäcket utanpå eftersom hon står instängd i ligghallen.


Har även två frågor liggandes på bloggen som jag inte har sett, eftersom jag mer eller mindre endast bloggar från mobilen numera så dom kan jag passa på att svara på medan sambon fixar middagen   


"Hej! såg att du hittat vad som stört honom muskulärt, och är nyfiken på diagnos och åtgärd? :) kul att följa er. Mvh "Kellie""


Jag har pratat med denna person via facebook och jag har funderat på om jag ska lägga ut vad vi tror är problemet eller inte, jag skapade nämligen en tråd på forumet Bukefalos om just denna utrustning och ett och två så hade Djurens rätt upptäckt tråden och happ som hipp så var man en djurplågare. Sorgligt men sant, vad jag har för åsikter om dom tänker jag inte ta upp i min lilla blogg. Hur som haver så var Blåyge riktigt fin förra vintern och funderade på att kvala i maj men helt plötsligt började han uppträda som tidigare, han var "av" i travet. Kämpade på hela sommaren med blandade resultat, ena passet var han jättefin och andra helt av. Tog han till kliniken och där hittade vi inget mer än ömma bakknän som åtgärdades, han är genomgången av Håkan Lundin i början när jag tog över honom och åtgärdade lite där. Började se lite annorlunda tendenser här hemma när de gick på hela gården. När de stod inne i stallet när det var som varmast stod han gärna med snorren ute med halvstånd, var lite osäker om jag inbillade mig eller ej. En dag när jag kom hem från jobbet kom han ut från stallet med full erektion och juckade som en hingst, jajjemen då fick jag bevis för mina misstankar, jag har nog Sveriges mest sugna valack, damn... Efter mycket om och men lyckades vi tillverka en stallsusp eftersom dom längre inte tillverkas, det är alltså ett problem som har funnits gammalt tillbaka och utan att nämna några namn så använder en av Sveriges bästa kallblod just en sån. Min gamla passhäst likaså som hjälpte honom att bli bra i sin trav så han kunde vinna lopp. Det är alltså just en susp Blåyge står med nu och resultaten har börjat komma, han travar mycket bättre och jämnare. Och inte lider han heller kan jag lova för den som undrar!   

 


Har du fått iordning på kallblodet som vilar mycket i bak? Samma problem med min. //Annelie

 

Blåyges främsta anledning till att han har vilat och trampat mycket bak efter träning var pga brist på styrka och att han var sned i bäckenet. Han blev helt enkelt trött och stum i muskelaturen och hade svårt att inte trampa omkring. Tryckvagnen har hjälpt honom mycket att bli starkare, tror mycket på skritträning när det gäller styrka i bakdelen.

 

Hum det här var nog det längsta blogginlägget på länge. Bjuder på en bild efter dagens träning, så underbart att det går att klä sig så man inte fryser det minsta lilla!  

 

Av Susanne Jonsson - 23 januari 2014 21:37

Från sängen, upp och jobba imorgon innan en ledig helg :-) temperaturen kröp från -14 när jag kom hem i eftermiddag till -24 vid 20.30 när hästarna fodrades sista gången.

Tant frös lite så hon fick ett tjockt innertäcke under hennes vanliga och mera mat, då gick det över :-) Johan var varm och tjockisen Blåyge lär aldrig någonsin komma på tanken att frysa trots att han är helklippt... fett isolerar jajjemen!

Uppsittning idag, tog skogen och joggade uppåt berget till vägen vi tränar backar i, halva var skottad med en fin snöhög mitt i vägen. Två långa galopprepor i vardera galopp och snöhögen flög han över utan att tveka, roligt :-) ännu roligare att han höll en jämn och fin galopp utan att byta till korsgalopp till höger och vänster, stabil och stark! Han är så lugn och fin i galopparbetet, annat är det i skritt och trav haha han har myror i kroppen :-)

Fick bestämma tempo själv på en sträcka på vägen hem i trav och gjorde det på ett bra sätt, fakta är att han nog aldrig har travat så bra med en ryttare uppe på ryggen och det vet jag bäst själv eftersom jag red in honom själv innan jag ägde honom och är nog den enda som faktiskt har tränat honom uppsuttet, eller ja sen har två kompisar provat också :-) dock kände jag att han numera nog vill ha lättare skor bak om han ska utvecklas vidare :-) ska se vad vi hittar för alternativ!

Dags att lägga igen öga, positiva klubben ute i skogen säger tack och godnatt!

Av Susanne Jonsson - 20 januari 2014 18:03

Fick Blåyge trött, jiho! Jag är nog lika trött, komme ha träningsvärk i armarna imorgon.

Underbara -10 grader så tog en längre tur ner till Sjöbotten och nog har herrn börjat bjuda! Fick flera gånger påminna honom att vi har lika långt hem igen, riktigt fin att köra och man sitter bara och ler :-) ännu mera styrka behövs såklart men han håller ihop fint! Fick dra den lättare vagnen, uppskattades!

Hämtat hem ett renoveringsobjekt från förra chefen, lätt och fin speedcart med låg sist utan en massa grejer i vägen när man ska i, man är högst osmidig vintertid med, två lager kläder, overall, storstövlar m.m Vagnen var gratis så nu ska den få en sits, däck och få en skalm svetsad sen kan vi åka och jogga på Dannero :-)

Dagens bild får våran kära Chevrolet stå för, helt ovärderlig i arbetet här på gården! Hämtade hem en bal hö bara sådär på 10 minuter liksom, kärlek!

Av Susanne Jonsson - 18 januari 2014 14:23

Har fortfarande träningsvärk i mina stackars ljumskar efter ridningen :-P

Snön fortsätter att trilla ner, just nu har jag en ledig timme mellan två arbetspass, längtar tills imorgon efter kl 13 då man får åka hem och köra häst i det underbara vinterlandskapet! :-D längre lugn motionstur står på schemat!

Av Susanne Jonsson - 15 januari 2014 17:05

Övervann hjärnspökena och satt upp på Blåyge och red han framåt, han har yrt omkring i hagen både idag och igår som en liten iller, riktigt busig!

Hade tänkt joggat bort en bit bara och tagit nån galopp på stora lägdan men vi tog oss ända bort till byn istället och använde oss av skogsbacken där istället. 3 fina repor, drog knappt en suck. Pigg hemåt i riktigt bra trav. Hoppade av själv och skrittade av honom för hand, tror det var jag som var tröttast! :-P har ju inte ridit regelbundet på ett år =/

Meningen var att komma igång när Jollan kom hem, men...

Lilleman blev nöjd, hundarna blev mer nöjd och jag lagom slut i benen, stod i fältsits i ca 2,5 km totalt, jobbigt! :-P det här gör vi om, Blåyge tyckte det var kul att få använda sin tredje gångart! Temperaturen var mer lämpligt idag med -15 grader :-)

Av Susanne Jonsson - 14 januari 2014 20:02

Återbesök med tanten, inget har kommit ut så nu kör vi med nästan blister-omslag för att försöka driva ut det som ligger under, veterinären kan inget göra förrän det kommer ut själv, som han sa så ser det ut att vilja explodera men det kommer inte ut och kan inte skära i nånting förrän vi vet vilken väg det vill ta ut =/ den enda skillnaden var att hon nu var mjukare/svampigare runt kronranden, lite positivt... dock är det en slags skada som kommer att ta tid att läka då ingen vet hur det har påverkat hoven än, upp till 6 månader sa vet. Min stackars lilla tant :-(

Bläshästen gick en snabb motionstur till Filitjärn på ett mycket bra sätt! Drog inte en suck väl hemma igen och knappt att han ångade, var väl friska 19-20 grader :-)

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards