tantgigant

Alla inlägg den 22 november 2010

Av Susanne Jonsson - 22 november 2010 21:13

Friska -16 grader visade termometern vid 7.30 imorse, hurv å burr!!! Masa på sig en massa kläder och ge sig av emot Sollefteå för idag provred jag det nya lilla projektet Stjärna! En häst jag ska träna ca 1 gång i veckan och utbilda och jag är redan förtjust! Trots att hon fick mig av ryggen hennes  Maken till fräckhet och komma och tro att man får ställa krav bara sådär sa damen och gjorde två vackra luftsprång och det var jag minst sagt inte alls beredd på och senast jag satt på en häst som gjorde liknande var nog bockande Prinsen, runt år 2002? Pållar som sparkar bakut är mer min grej (Mango-maniac!)


Stjärna är helt ur kondition och outbildad men hon visar en mycket trevlig inställning och till min förvåning var det en KALLBLODSTRAVARE och inte en nordsvensk brukshäst som jag först trodde, det är en stor och rejäl dam minsann! Testade lite extra idag för att se vad det är för pålla och hon flyttar faktiskt lite för skänkel och flyttar bogarna jättebra. En trevlig egenskap är att hon hellre stannar upp och tänker till än tvärtom - tar fart framåt. Det var det vi pysslade med idag + gå fram till bettet och testade lite trav.


Jo Stjärna

ljusbrunt sto f.2000

e.Rigel Jo u.Stjärngnista ue.Listjärn

ostartad på travet

  


Stjärna kommer att jobbas i skritt och tyvärr är skritt ofta väldigt bortglömd och underskattad. Både som stärkande gångart och fettförbrännande. Låter de här två bilderna tala för sig själv vad nyttigt och givande det är att bara vara ute och skritta i naturen! Här är två bilder, före och efter. Hjälpte min vän att rida Prinsen från november 2005 till maj 2006. Enbart skrittarbetad i skog och mark och utnyttjade snön som extra styrketräning, från extrem övervikt till välmusklad och bra hull på 6 månader trots att han gick på fri tillgång av hösilage under hela perioden. Han ser lite bukigare ut än vad han är på efter-bilden då han står i nedförsbacke med en stor klump på ryggen   


Prince Best

f.1990 d.2007, vila i frid älskade vackra Prinsen, död pga tarmvred

e.Dävert 1722 u.Nancy Best ue.Bestmin (korsning kbl travare/nsv bruks)

     


Usch han är så vacker så det nästan gör ont att titta på efter-bilden... han kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta den jädrans drummeln. Han började jag rida redan 2002 tror jag allt, en bockande tok och mentalitet som ett ånglok. Det blev någorlunda hyffs på honom till slut efter att åren gick men lika bufflig och odräglig till sättet var han ändå, men sån var han    en bild till... bara en till...


  


Jo men till min tant då! Vi ska träna imorrn så vi tog en sväng mot Peuravaravägen (hur många vrickade tungan??) och jobbade mycket i trav, mycket trevlig häst! Blev en längre galopp sista biten upp på berget i rund och trevlig form. Lite eld i baken på vägen hem men gick att jogga några bitar och halva backen hem då det gick att lägga ner henne i en lite lägre mer avslappnad form. Fiiiiin häst   Hon blev så trött i knoppen att hon nästan somnade medan vi väntade på att syster skulle sela av farbror Johan. Känns skönt att vi just idag har börjat att stalla in dom när det blev så kallt (vattnet fryser). De uppskattar nog en box mellanåt. Hoppas de passar på att ta sig en ordentlig tupplur i spånet.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16
17
18 19 20 21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<<
November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards