tantgigant

Alla inlägg under december 2011

Av Susanne Jonsson - 29 december 2011 22:23

Syster tipsade om ett bett åt tanten. Har varit i luren på att försöka hitta åt nått bett som har lite skärpa men som inte är så skarpt samtidigt. Upplever pelhamet som alldeles för skarpt numera men jaktkandaret känns inte heller helt optimalt för uteritterna. I dressyen känns hon kanon på det 2-delade bombersbettet. Kör henne på ett postkandar som hon går alldeles utmärkt på men inget jag vill rida på. Nu hittade hon åt ett så kallat grodbett med fast stång.


"Grodbett med fast skänkel. Är ett inte pumpande bett med en tungfrihet framåt.
Detta gör att bettet inte trycker på tungan. Ser lite ut som ett nätt
postkandar. I rostfritt stål. Ett tunt bett som upplevs väldigt possitivt av
hästarna. Ett bra bett att prova på en häst som du provat "allt" med redan."


Inte blodigt dyrt heller, värt att prova helt klart och det bästa var att man kunde välja precis vilken storlek man ville så klickade hem ett 11 cm    Spännande!


Red ut med henne idag för övrigt ca 1 timme. En lite lugnare tur med en hel del trav och en sväng genom skogen och gode fin var hon, en riktigt arbetsmyra. Kunde t.om skritta på långa tyglar genom samhället och då var vi en bra bit hemifrån, det kändes mycket positivt tills hon tyckte vi skulle jobba sista biten hem. Hade jag inte haft öron hade leendet gått runt hela huvudet på mig idag   


   

Av Susanne Jonsson - 27 december 2011 19:47

Trevlig fortsättning på er alla! Julen var strålande! Alldeles sådär lagom, lite julklappar och trevligt sällskap. Precis som jag vill ha det. Fick mina älskade stickade tjocksockar av mormor i vanlig ordning, då är allt som det ska   ett par såna där höga som går upp till knäna, lovely! Hon kikade på några benvärmare som mor hade som hon skulle prova på, ja de gillas skarpt!


Filmer från söndagens egna lilla ridhusbesök kommer senare. Får filmerna skickade i skrivande stund. Ibland känner jag mig sådär jäkla dum alltså, eller ja... kanske har otur när jag tänker helt enkelt. Har funderat så det har knakat varför tanthästen inte kan skritta. Har hon ont, något som stör? Varför har hon börjat med det här nu och inte tidigare? Började tänka tillbaka lite och jodå... tant har faktiskt inte stått uppstallad på heltid nån gång sedan jag köpte henne november 2006!  


Hon har stått på lösdrift på hotellet 2 år med hyffsat stor hage. 1 år stod hon ute i By under en vinter dygnet runt och var bara inne vid oväder. Flyttade hon tidigt till Björås den vårvintern där de också stod ute, de går ute hela sommrarna på bete från slutat av maj in till oktober. Därefter har hon nu stått 2 år i Storbacken i stooor kuperad hage på lösdrift, stått inne några perioder på nätterna pga bitande kyla så inte vattnet skulle frysa. Nu står hon visserligen ute i hage allt från ca 05.30/08.00 till ca 20.00 på kvällarna, ibland lite tidigare in och eller in efter 22-tiden. Men hagen är inte stor utan den är platt och hon har grannarna på varsin sida trådarna. Det är mycket energi som lagras i hon efter det hon är van med tidigare!


Så idag fick hon komma ut på en rejäl tur för att prova om det är det som är problemet. Vi var ute en timme och bara aktivt arbete, mycket travjobb i "terrängen" som är här omkring, rejäla backar opp å ner! När vi red ut emot Strömnäs så hoppade hon själv in i trevlig galopp och där rullade vi på i fin bärig galopp. Blir en tvär kurva åt höger som vi kom in i vänstergalopp efter en bra galopprepa. Red in hon i förvändgalopp tills jag kände att hon inte riktigt hålla galoppen, liten halvhalt och bröt galopp för att omgående ge en högerfattning och hon tog den klockrent utan krångel eller funderingar. Rullade på där tills det blir en skarp vänstersväng men där klarade vi oss igenom i förvänd galopp och sedan var det bara lång raksträcka uppöver där hon fick länga på sig lite :) skritt en sväng bortöver innan vi gjorde en liten diskret sväng på en stor lägda så hon inte skulle bli så i gasen för att vi var på väg hem. Trav en lång bit, skrittade en sväng mellan, jo vi skrittade faktiskt! Lite grann iaf    pigg tant! Tog en galopp hemöver, travjobb uppför den jättebranta långa backen innan jag fick ett telefonsamtal längst upp och därifrån skrittade vi hem, någon kilometer. Sista 500 metrarna hem skrittade hon på lång tygel mycket nöjd över dagens tur knappt svettig bakom öronen.

Nu vet jag vilken nivå tant-hästen ligger på, egentligen   kan inte fatta vad all denna ork och kondition kommer ifrån! Nog för att grundkondisen alltid har varit bra från distanskörningen hon alltid har fått utöva medan jag har haft henne men den energi och ork hon har nu är helt otrolig. Sista traven hem bara flöt hon fram fortfarande med luftiga framben i en trevlig form, lite på i handen mellanåt men usch och fy, huh vilken häst   hoppas det vill fortsätta så här bra nu för en gångs skull, hästen kändes kanon!


  

Av Susanne Jonsson - 22 december 2011 18:33

Temperaturen kröp emot -12 idag, kanske lite kallare också rakt av. Blev en lätt och lagom tur efter jobbet. Någon kilometer i mest trav, i skritten kunde hon inte alls slappna av men lite framsteg idag men den gångarten, flyttade fint för skänkeln. Hade svårt överlag för att komma till ro men det ska nog ge sig med tiden, sista biten hem i traven så kändes hon riktigt bra, inte helt avslappnad men fullt godkänt   


Min häst må vara lite egen men hon är så trygg att sitta på. De hade ställt ut en hel del marshaller vid en kåk längst vägen vi red på men tant bara sneglade lite lätt när vi travade förbi en halvmeter från den närmsta, duktig hon.   


Fick lite bilder idag av Johans medryttare Maria (http://thatlilja.blogg.se/) från deras ridtur idag, ni kanske kan gissa hur den slutade   Johan han hade stannat och tittat på Maria och undrat vad hon låg där på backen för, sööööt då!   


       



Av Susanne Jonsson - 21 december 2011 23:18

Jo... tant är numera nästan naken för första gången i min ägo :) Ska se om man kan fixa bild framöver. Så besvärligt när det hela tiden är mörkt när jag kommer hem från jobbet. Till helgen blir det nog aktiviteter i dagsljus!

Av Susanne Jonsson - 20 december 2011 21:32

Tant fick vara med på en dressyrlektion idag, tanken var att bara låta henne vara med på lite lätta övningar för att se vart hon var nånstans i formen efter vilan. Åter igen slog hon nog alla tidigare rekord hur fort en häst kan skritta mellan vårat stall och ridskolan, tycker jag fick konstaterat att hon kan inte ha ont nånstans när hon inte kan skritta när vi rider hemåt på våra uteritter, lååånga vägvinnande steg med spetsade öron, en glad tant idag!


Mentalt var hon med oss hela lektionen trots lite lösbajs här och där, är ett tag sedan hon var med i grupp och energi för 2 har hon ju har vi kommit fram till redan.


Gjorde en väldigt bra övning hela passet igenom, passade Jollan alldeles utmärkt eftersom hon är den där typen som vill ånga på. 10 meters volt vid varje bokstav på ridbanan och skänkelvikning däremellan, halt vid A och C. Dock lirade vi bara med lite öppno

Av Susanne Jonsson - 19 december 2011 19:49

Hade tänkt rida idag men det blev ändrade planer. Chefen ringde igårkväll och tyckte jag skulle följa med till Umåker och så blev det. 04.45 ringde klockan, 05.00 var jag iväg till stallet för att släppa ut våra djur och de såg lite förvånade ut att det var någon som kom så tidigt på morgonen   05.30 var stallet klart där och 06.00 var jag ute på jobbet och fodrade. 08.00 bar det av emot Umeå och 13.30 var jag på väg hem igen längst E4an söderut, väldigt behändigt när chefen liftar hem med kollegor så jag kan ta ekipaget hemåt istället för att vänta tills hela travdagen är slut. Var hemma 15.30 och var klar i stallet 16.30 Smashing tog en jättefin 2:a plats, saknades en huvudlängd för seger vilket var lite synd men han får en stor guldstjärna!


Loppet går att se här: http://www.atgplay.se/?mid=ED866524

Häst nr 6

Medan jag spolade av sulkyn reflekterade jag över en detalj... på en travbana är det rörelser och hastiga ljud överallt, stora fordon, musik, speakers, högt tempo m.m Kom en karl promenerandes med ett varmblod på långt grimskaft bakom sig precis när jag skulle sätta igång slangen med vattnet som det är rejält tryck i och låter ganska duktigt. Först tvekade jag till med tanken att jag kommer skrämma hästen. Skrattade åt mig själv, det ska mycket till känner jag innan man lyckas skrämma en häst faktiskt på en travbana med de små "vardagliga" händelserna. Körde igång vattnet som vilken annan som helst på banan skulle ha gjort och ja mycket riktigt, hästen riktade inte ens sitt ena öra emot mig. Sedan ser man såklart vilka hästar som är nerviga och att man bör tänka sig för. Tänk vad många skulle tjäna på att miljöträna sina tävlingshästar tidigt inom ridsporten, hur många gånger har någon inte råkat fisigt på läktaren och någon häst har spännt till och hela dressyrprogrammet är förstört.


Har fått en otrevlig uppmaning av en ryttare när jag och min syster satt en bra bit från en utebana på våra stolar och jag med kameran, vi satt där och pratade lite allmänt när hon kom längst ner till banan och fräste


- Jag hoppas ni sitter still och är tyst sen!


Klart man respekterar ekipagen och inte stojjar omkring men en tävlingshäst ska banne mig klara av att se och höra folk på sidan om utan att flippa ut totalt  


Nog om det... har inte så mycket att skriva... bara en liten avstickare på sånt jag stör mig på som borde vara självklart. Höhö   


Tar nog tant till ridskolan imorrn och rider lite dressyr för instruktör. En halvtimme räcker alldeles utmärkt, ta och jogga en bra bit på onsdag eventuellt nu när det är bra underlag, OM nu snön ligger kvar framöver... hoppas!


Hittade en (o)charmig bild på mig och tanten från våren 2008, ser ju ändå ganska stora skillnader, haha fuuul vi är då  

  

Av Susanne Jonsson - 18 december 2011 12:14

Tänkte att jag kunde dra lite snabbt om mitt jobb som jag hade turen att få jobb med t.om juli 2012. Har ju alltid varit mer intresserad av travvärlden trots att jag utövat ridningen mest sedan jag blev hästintresserad, både själva travsporten och härstamningar, främst på kallblodstravarna.


Men nu får jag vara delaktig i den världen och då förmodligen på Kramfors vackraste område, Grubbe! Här finns det 2 hästgårdar bredvid varandra, den ena bor Gunnar Melander i som jag även jobbade hos en period. Gunnar har tagit fram många goda vinnare som bland annat:


LAPP NILS: http://www.sleipner.org/viewminns.php?show=35

STELLBARR: http://www.sleipner.org/viewminns.php?show=81 (som då min arbetsgivare mest körde)

MÅNPRINSEN A.M.: Hagmyrens 3-åringspris 2010, STC's 3-åringstjärna 2010, Vinnare av finalen i Sleipner Cup 2011, Derbyvinnare 2011

GEJSER: Sto-SM 2:a 2008, Sto-SM 1:a 2009, Sto-SM 2:a 2010

NORDBLOMMA: vinnare Norrländsk stoserie final 2009 & 2010, Dubbelcupvinnare för ston 2011, Sto-SM 1:a 2011, Dubbelcup 2:a 2011

MYLLARFAKS: bl.a SM-2a 2011


samt flera andra bra kall- och varmblod som bl.a NORDVANJA, RE NEVELE, IDENORS JANNE m.fl


i andra gården finns hans son Micael Melander där det även har funnits en hel del bra hästar


MEL ODIN: Hagmyrens 3-åringspris 2009, 3:a Svenskt kallblodsderby 2010, vinnaren Norrlands 4-åringselit 2010, vinnare Linje 5 2011

CLICQUOTS SUN ROSE: bl.a 2 V75 segrar, 1 V65 och 1 V64 seger


m.fl


Träningsmetoderna skiljer sig ganska markant emot traditionell träning, eller den här träningen har kommit mer och mer efter Gunnars framgångar och han föreläser gärna om sin träning/fodring av hästar. Konceptet består av en lång träningsslinga genom skogen, längst bort finns en brant lång backe där de backtränas för vagn och vändplats i halva backen för de yngre hästarna så de inte behöver gå hela backen från en början. En sandbacke där de galopprepas, en "stenbacke" där de körs intervaller i skritt för 4-hjulsvagn (tryckvagn) och så den berömda klätterbacken.


Om träningsmetoderna berättar Gunnar om här:

http://vms.admin.qbrick.com/player3.aspx?mid=55C6F9FF


Det är då hos sonen jag jobbar.

En vanlig arbetsdag för mig innebär att jag kommer till stallet som är fodrat och hästarna är klara för att gå ut. 11 hästar har vi för tillfället, 14 som mest när stallet är fullt. Täckar alla hästar och släpper ut dom i hagarna (6 stora hagar). Eventuellt kan någon häst lämnas inne som ska tränas direkt på förmiddagen. Mockar och gör rent stallet, normalt klar till ca 10 nånting och därefter tränas det en träningsdag hästar fram till lunch som är 12.00 Försöker vara klar med de flesta innan lunch så övriga sysslor kan göras efter lunch. Vissa dagar är det 1-2 hästar som tränas och vissa dagar har man upp till 5 st. Har de hästar som jag mest tränar själv och chefen har sina hästar som han tränar själv. Utöver träningar är det utrustning som ska hållas efter och en hel del andra sysslor, tvätt, packa tävlingsutrustning, göra hästarna tävlingsfina inför start, underhåll av sår/karleder, massage, frisering så hästarna är fina även till vardags och såklart den vanliga skötseln av hästarna. Underhåll av hagar, fodringar, renhållning av vagnar/hjul m.m. Ofta har man hela arbetsdagen full av sysslor hela veckorna. Vid behov är jag med och selar ut på tävlingar också.


Ett spännande och lärorikt jobb och nu har några hästar som just har börjat starta gett resultat. Alaska Rose har på 4 starter blivit 5:a, oplacerad, tagit en seger och nu senast jättefin 2:a från tråkigt spår. Tindra Kullers (Myllarfaks helsyster) har tagit 2 segrar och en 3:e plats på 3 starter! Hon blev min favorit ända sedan hon kom, har ridigt in hon själv och stått för det mesta av träningen (förutom de få gånger hon har gått för speedcart). Man blir riktigt varm i hjärtat när de går så bra   Hon blev nog min favorit då hon påminner om min egna häst, hon var väldigt speedad när man tränade så har varit mycket arbete att få hon lugn och harmonisk och det har hon verkligen blivit och då kommer resultaten på banan! Hon har startat mycket förut men mest galopperat hela tiden.


Johan på träningsvägen


Jollan i repbacken

 


Jag och Driva är ute och går i klätterbacken. Syns inte hur smal och trångt det är egentligen men det går absolut inte att rida utför utan man får hoppa av och gå framför hästen ner. Upp rider vi och hästarna kommer upp i puls/flås och gör dom smidiga i kroppen av den slingriga stigen. Hästar som på något sätt är/har varit halta blir hel/jämnsidig av den här backen.

    


Vy från baksidan av stallet, i nederkanten syns hingsthagen, längst ner syns mest stora stohagen och lite av den lilla stohagen.

 


Hingsthagen igen och den stora valackhagen, ovanför valackhagen går Mel Odin i sin egna. Utöver dessa hagar har vi en skogshage på framsidan som även fungerar som hingsthage.

   


Jag och Jollan galoppera i repbacken, vi använder dock i hela backen och inte i det tempo dom egentligen ska gå i, vi rider lite långsammare

Av Susanne Jonsson - 17 december 2011 22:34

Johans medryttare var snäll och fotade oss på storlägdan. Tant hade såklart maaaaassor av energi, skrittade lugnt dit sedan försvann den gångarten ur registret. Men hon var faktiskt riktigt trevlig trots hysterisk energi, lite stark mellanåt men kändes fin genom kroppen, rörde sig smidigt och ja jag får faktiskt säga att hon känns väldigt bra överlag.


Tar med mig hunden till stallet imorrn så tar vi en promenad nånstans i området, gjort 2 bra dagar nu så vi kan unna oss en lugn dag. Kanske syster möter upp oss med Johan, vi får se   


BILDBOMB!


liten tanthäst


 


turbotant

   


 


 


 


 


 


lite laddad kanske?

 

ute på galopprunda

 


 


vackraste tanten   

 


   

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards