tantgigant

Alla inlägg under juni 2013

Av Susanne Jonsson - 27 juni 2013 08:14

Bara tagit en paus. Viva kom hem av sig själv till slut.

Blåyge har varit på kliniken och är en frisk och hel liten häst i det stora hela.

Den resan är en historia för sig själv som jag ska dra sen.

Just nu går han mig mest på nerverna med sina påhitt :-P <3

Av Susanne Jonsson - 21 juni 2013 20:42

Ja en trevlig midsommar fick vi vid 15-tiden när Viva kom traskandes in genom ytterdörren, alldeles trött och sliten efter 2,5 dygn på vift.

Hon promenerade nämligen tillbaka över skogen själv och vette tusan hur många mil hon har avverkat. Så glad att hon hittade hem igen själv <3

Så istället för oroliga nätter och ångest över att hon var där ute själv så njuter vi nu av helgen. Just ätit mat på Hornöberget vid Höga Kusten bron med älsklingen.

Kanske blir en sväng till grannen innan det är dags för sängen, jobb imorgon igen innan det blir middag hos mamma :-)

Av Susanne Jonsson - 20 juni 2013 21:15

Driva återhittad vid 12-tiden i Finnmarken några mil rakt över skogen från oss. Dom sågs tillsammans tidigare på morgonen men hade tappat bort varandra.

Driva var väldigt trött och överlycklig att se oss. Men Viva är fortfarande borta, hon har observerats själv i samma område också men vi hittar hon inte :-(

Blåyge fick sig en lättare joggingtur uppåt berget igår.

Nu ska vi iväg och leta lillsnuttan när jag slutat jobbet... typ nu.

Av Susanne Jonsson - 20 juni 2013 09:29

Hundarna försvann igår vid 11.00 Slängde ut lite godis åt dom på gräsmattan och skulle in och hämta en sak innan vi skulle duscha och dom skulle få vara inne så länge men spårlöst försvunna.

Nu har dom snart varit borta i 24 timmar och är väldigt orolig över dom,inte alls likt Driva att försvinna sådär, hon håller sig alltid nära hemmet.

Polisen kontaktad så jag hoppas innerligt att någon hittar dom. Lite ur balans nu, ledsen. :-(

Av Susanne Jonsson - 19 juni 2013 15:18

Måndag åker vi till Bergsåker med Blåyge, tills dess tar vi det ganska lugnt med turer framför tryckvagnen, nöjd kille!

Stannar så snällt i beteshagen hela dagarna, pigg och glad, busar och bockar! På kvällarna är dom i hagen vid stallet, har gjort hagen större så dom kan gå in och ut i stallet som dom vill och det är han nöjd med så han slipper utan knott och mygg.

Närmast är det midsommar som väntar, jobbar hela helgen så vet vad jag har att göra :-)

På bilden är det min kära sambo som blir överfallen av glada hundar!

Av Susanne Jonsson - 15 juni 2013 16:57

Jobb hela helgen.

Körde motion med monstret som fick boxarrest innan jag åkte och jobbade. Han rymde nämligen två ggr på 10 minuter ur hagen med ström.

43 minuters körning, lugn trav mest med några ökningar. Nu har jag bestämt att jag tar honom till Bergsåkers klinik och kollar upp honom, det är något som stör där i höger bak när han ska springa fortare och har vi redan lagt ut så pass mycket pengar kan vi göra en utredning och se över muskeln där bak eftersom den envisas att vara öm fortfarande.

Många tycker att det går att träna bort men det ligger i mitt bakhuvud, aldrig varit något fel på hans inställning att springa fort så.

Släppte ut honom i beteshagen och då gick det minsann så bra att gå där snällt igen. Tjurskalle :-P

Av Susanne Jonsson - 13 juni 2013 10:22

Ett batteriaggregat.... typ NU.


Har 2 olika beteshagar där jag inte har någon ström. Man kan ju tycka att Blåyge ska hålla sig inne där det finns bete men nä han har sina egna åsikter här i livet. Tidigare har han snällt gått i hagen till ca kl 18.00 då har jag tagit upp honom till stallet vid den hagen med ström då han går ut lite vackert.


Nu tänker han inte vara kvar i hagen alls utan kliver ut och ska beta längst vägkanten istället för nu är det inte kanonbete längre i hagen, lättare att äta utanför tycker han.


Så nu har han arrest i hagen med ström och endast några stån gräs att äta på och så lite hö då, otacksamt skrälle är vad han är, fräs på dig.


Så om någon har ett liggandes att låna ut/sälja billigare så är jag intresserad.

Av Susanne Jonsson - 13 juni 2013 08:09

Det är tyst här men vi lever!

Var på banan i måndags och körde på rakbanan lite. Det stör mig hur han använder högerbak men för varje intervall rättar han sig bättre och bättre, i början av rakbanan strular han lite men får upp farten efter ett tag och känns riktigt bra, inga galopper men han blir ruskigt irriterad i munnen efter ett tag även om han inte blir het samt att han har det mildaste bett som han kan ha i form av det raka, nästa gång ska vi lägga på kindstropp och rem så han får stöd utan inblandning av bett så kanske han blir mer tillfreds.

Igår körde vi tryckvagn och utövade nästan dikeskörning, uppvärmning och sen fick han gå med tungt tryck så han faktiskt fick ta i ordentligt och kämpa på i korta sträckor och då var det någon som försökte komma undan att gå rakt genom att hänga ute i högerkant, fick hålla ett öga på kanten men annars fick han gå där för då gick han rakt åtminstone, jobbade på riktigt bra och vi kom nog åt den där muskeln i höger sida som verkligen behöver jobbas och bli stark.

Han har gjort bra jobb tycker jag. Sakta men säkert :-) Nu önskar jag bara ett par sulor fram vid nästa skoning så han slipper vara så ömfotad på stenarna.

Igår fyllde min älskade Jollan 17 år och det firade vi med en tur i skogen vilket var uppskattat, min fina älskade vän.

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards