tantgigant

Alla inlägg under september 2012

Av Susanne Jonsson - 30 september 2012 21:04

Besviken på mig själv idag. Jollan var fin på framridningen, lite spänd. När några jäntor skulle börja jaga på någon ponny som inte ville gå fram och några andra ponnyekipage började smacka var det bara att gå ut, det började bli stressat där uppe i hjärnan. Väl på volten var hon riktigt lugn tills jag skulle sätta mig ner och råkade börja rulla med höfterna när hon tappade lite takt i traven, häst blev nöjd för hon trodde vi skulle galoppera och kunde såklart inte släppa så hon hade ingen trav som gångart precis när vi skulle gå in på banan, great va klantig man kan vara.    Sen när tant inte fick galoppera så blev hon upprörd, hyperspänd, blockerad och ja hela fadderullan som hon en gång har varit, helt hysteriskt faktiskt. Gick inte att skritta, trava, galoppera, knappt att stå still. Nu i efterhand borde jag bara ha ridigt lätt för att få henne att trava och utgå men lätt att vara efterklok, fick väldigt dåligt samvete över det. Nä, bara att konstatera att det är inget för oss det där, hon har inte nerver för detta. Vi fortsätter att köra, skogsmulla och träna när vi känner för det. För på träningar går hon ju numera alltid som en klocka.   


Plexus gick det bättre med. Hård domare men landade på 63% tror jag trots felridning, jag lämnade nämligen kvar 85% av hjärncellerna så jag red fel i alla 3 program! Fast LA-programmet hade jag aldrig ridigt tidigare och hann bara titta på det en snabbis innan jag satt upp för att rida igång honom igen efter LB-klassen. Startade näst sist där och startade som tvåa i LA då en var struken.


I LA-klassen var bränslet tvärslut hos både mig och gamle Pjäxan. Hamnade på 47% där, inte så katastrofalt som det låter men domaren dömde oerhört lågt och hårt, missade massor av moment då vi inte orkade hela vägen ut, soppatorsk och jag som numera inte rider dressyr alls nästan längre orkade inte rida, fick tänka jättemycket på andningen för att inte trilla av hästen i ansträngning    han bjuder ju som inte en meter i onödan heller   jättenöjd över många moment som han gjorde jättebra som inte domaren tyckte.   


Bilder kommer senare på båda djuren. Ja inte ritten från Jollan för där vägrar jag ens ta emot några bilder från fotografen Maria, vill inte se! Kastade bort protokollet också utan att läsa, huga. Bjuder på en bild som låg på min kamera, mitt i en längning. Hur mycket vi än satsade i alla trav/galopp-längnigar så dög det inte för domaren heller, även om Plexus kan visa fina då han har lite steg, vet inte hur jäkla fort de ska gå för att hon skulle bli nöjd för jag satade ännu mer i LA men nä, inte då heller    vilket jäkla sport det här är egentligen!  Nä jag känner mig nöjd över att ha börjat konverterat över mer till den sport jag trivs allra bäst i nu när man har en egen knattetravare, travsporten   


Plexus f.1990

e.Amulet, KWPN av körtyp

 

Av Susanne Jonsson - 29 september 2012 22:26

Åkte till Birsta idag.


Var in på en liten ridsportbutik som ligger längst vägen. Köpte benreflexer och reflexbrösta av henne istället för att åka in på Hööks. Roligare att sponsra en liten butik istället. Köpte dessutom ett fint pannband till Blåyge, såklart med blåa stenar! Om han tävlar en vacker dag får han nog ha det också, jättefin blev han, matchar hans ögon   


Han hade rymt lite idag så de fick komma in redan vid 2 nånting tror jag. Rätt åt han... vi var där sent ikväll och fixade ordentligt med ström så han ska hålla sig inne och så tog syster och borsta genom honom lite medan jag ordnade allt runtom åt honom. Eftersom vi kom hem så sent så hann jag inte med att varken putsa utrustning inför imorgon eller åka och knoppa Plexus så får göra det imorgon efter att jag har släppt ut de små liven i hagen.


Jollan får lite massage innan vi går iväg och provar att dressyra lite, spola lite ben på henne så hon är ren, brukar inte rulla sig så mycket... Hoppas hon håller nerverna i styr och att jag kan rida någorlunda. Må försöka försvara titeln som KM-mästare på ridskolehäst iaf, Jollan blev även det på Ridtravare men hon var tyvärr ensam så det var ingen vidare bedrift. I år ska Amanda starta Perssan också så de blir kul att få rida emot någon   


Dags att krypa till sängs om man ska orka upp imorgon. Tack och lov påverkar inte min förkylning mig något direkt vad jag känner av. Bara snabba promenader i uppförsbackar, haha.


 

Av Susanne Jonsson - 28 september 2012 21:42

Kom och tänkte på den här videon efter ikväll. Vi kom nämligen joggandes i skymningen och helt plötsligt flyger en grävling upp framför hästen från höger sida vägen, från diket. Syster hann tänka - jäklar vilken stor katt, vilken stor röv den har!


Den sladdade vackert framför Blåyge och gjorde en lov runt frambenen och fortsatte sådär lagom graciöst ner på andra sidan vägen och kämpade sig uppför slänten in i skogen med dunder och brak.

Blåyge han bara sänkte farten så han inte skulle kliva på det lurviga djuret och vi i vagnen skrattade gött åt den synen   Tur han är van både katter och hundar som flyger ur skog och mark. Otroligt skönt att ha en sån säker 4-åring.


Dagens bästa   



eller varför inte denna, fast jag är mer för Gangnam Style, det är lite som min typ av musiksmak, går icke att sitta still   

Av Susanne Jonsson - 28 september 2012 20:59

Började mindre bra när jag försov mig till 6.15, hehe ops. Djuren ute till halv 6.40 vilket fall som och vidare ut emot Grubbe för att jobba. Solen gjorde sig tidigt påmind och vilken fantastiskt vacker höstdag det har varit, varmt och skönt. Tränat 3 hästar och alla skötte sig utmärkt. Gått och påtat på allmänt när djuren väl var tränade efter lunch. De fick gå ut en sväng till efteråt just för att det var så otroligt skönt ute.


Skämde bort mig med en kycklingrulle på vägen hem, orkade inte åka hem för att äta nämligen    Syster gjorde mig sällskap i stallen. Jollan fick komma in och få massage och det var välbehövligt. Rygg, hals, nacke, bog och länd/kors avverkade vi och hon njöt. Lite spänningar i ryggen och v.sida bog. Väldigt känslig i ryggen dessa tider, fäller något enormt! Tog en promenad runt vägen som går runt området där hästarna står och sedan in i paddocken för att prova om hon kändes bra att rida vilket hon inte gjorde sist med dressyrsadeln. Tog den bomlösa och till en början spände hon till när jag satte mig ner i sadeln ordentligt men efter bara ett varv slappnade hon av, den bomlösa har anläggningsytan över hela padden och inte lika koncentrerat som bomsadlar vilket passar henne bättre dessa känsliga tider. Dock var hon lat nå så fruktansvärt men kändes fin det lilla jag red, tyvärr kunde jag inte rida genom henne så mycket som jag ville pga det tunga underlaget men vi tog en galopp i vardera varv ett halv varv på volten, korta bitar av mycket trevlig trav och skritten fungerade klockrent. Fungerar den så funkar allt, så det så   så nu gör vi en start i LC:2 på söndag. Känner mig tacksam att hästarna ska gå på bete fram till söndag kväll, energinivån är sådär lagom då på tant, stå inne en natt = energi   


Jollan på KM 2011, med duktiga Sandra i sadeln

 


Den där lilla kallblodstravaren då. Hade tänkt låta han dra sladden men det är så förbannat blött upp till rakbanan så vi blev helt enkelt för vrång för att ta oss dit idag. Drog fram tunga rockarden istället och körde en sväng. Han får en STOR guldstjärna och jag är strålande glad över denna lilla häst!  För han har skrittat massor framför vagnen både på bort och hemmavägen på ett mycket bra sätt. Han har travat lugnt och harmoniskt, längre steg med mera schvung och energi, bärig och samlad nerför utan att tappa travtakten. Körde emot Gissjö, blev totalt ca 9 km då vi körde 2 långa backar innan vi vände hemåt. Lite lätt svettig hemmavid igen. Han har verkligen gjort stora framsteg på så kort tid, idag tog han ännu ett stort steg i rätt riktning   Han har dessutom gjort premiär i "mörker-träning", haha. Det mörknade fort när vi var ute. Kom tillbaka strax innan 20.00 Nu får vi se vad vi gör med honom framöver. Ska nämligen vaccineras på måndag, har en liten förhoppning om att jag ska hinna att träna honom innan vi far iväg för att få spruta, beroende på när vi är välkommen dit. Eventuellt att vi går ner till paddocken på andra sidan Riks 90 som lite lätt arbete på onsdagen.

Av Susanne Jonsson - 27 september 2012 06:26

Vaknar med kraxande hals, tjockt snor, lätt huvudvärk och ömma leder... dunderförkylning under en natt. Hostade bara lite lätt igår men det fungerade ändå. Inte ens 1 månad sedan jag var sjuk sedan sist så det irriterar mig något oerhört då det inte är kul att jobba med 11 hästar när man är såhär samt att det regnar och är tråkigt väder ute   Dags att klä på sig ytterkläderna och fara till kiosken... köpa nå halstabletter. Alvedon är redan intaget, hoppas djuren är snälla idag. Det blir raka vägen till stallet efter jobbet och sedan direkt hem till dusch och soffa kan jag lova! Glad att jag tog djuren igår, behöver jag inte träna idag.


Ge mig en vacker höst tack. Som den här dagen, 6:e oktober 2008


 

Av Susanne Jonsson - 26 september 2012 22:23

Hipp hipp hurra en glädjens dag för just idag har Blåyge SKRITTAT mer än vad han har "töltat", sökt ett bättre stöd på bettet utan att försöka dra tyglarna ur händerna på mig lika mycket nedför, var mer avslappnad och använt sin kropp på riktigt!


Fast höll på att börja ridturen med en avsittning när vi skulle in i skogen emot klätterbacken då herrn såg den lilla vattensamlingen precis nedför slänten och tog ett fint skutt och där uppe satt jag som inte alls var beredd på något skutt så satt på sniskan ett tag, insåg att jag fick vakna lite till liv. Blev som en hel del idag. Släppte ut djuren imorse, jobbade 7-10.30 med djuren i Grubbe, var i stallet med Jollan 11.00 - 12.30 ca. Hämtade sambon på stan, handlade hästskor, brodd och tog ut pengar till hovis. Hem och luncha och dö av i soffan en liten stund. 16.00 bar det av igen till nästa stall för träning av Blåyge. Hovis kom 18.00 och skodde de gamla djuren och sist Blåyge. Proppade i blindpluggen och 20.45 landade man hemma för middag i form av tacos, välförtjänt sådan!


Imorgon jobbar jag också men då har jag bara stallet att fixa på vägen hem och sedan är jag FRI att slöa hela eftermiddagen då P tar in djuren, inte en enda häst att träna hemmavid   


Hur som haver, Blåyge gjorde 4 fina vändor i klätterbacken. Lagom träning, lite slingrig väg dit också så han fick böja på sig ordentligt i sidorna. När vi kom ut på rakbanan igen var han laddad! Han taktade faktiskt på riktigt i 2 takt istället för något töltliknande bludder. Mjuk och härlig i kroppen antar jag   Och skrittade mycket på vägen hem! Det är speciellt då han brukar spänna sig.


Skötte sig dessutom exemplariskt på skoningen så nu har han fyra fina hovar igen. Hovis testade att korta ner framhovarna rejält och slå in skorna lite så slipper vi förhoppningsvis tappskor där fram. Vila imorgon, får dra sladden på fredag alternativt att vi kör en sväng beroende på hur jag känner mig i kroppen. Ska jobba då också.

Av Susanne Jonsson - 26 september 2012 14:48

Fick ingen tid över igår att lägga ut filmen då den fortfarande laddade upp vid 23.30 tiden, då sov jag kan jag lova   


Men här är filmen, blir så full i skratt över Driva som har sån respekt för hästar men samtidigt tycker det är så hysteriskt roligt när de springer. Förra gången sprang hon med en runda innan hon förskräckt förpassade sig själv till andra sidan staketet på säkert avstånd. Idag var det bara kul och ca 2,50 in i filmen ser man hur hon har lärt sig hur man får med dom på en till runda! Jollan gör även ett fint byte precis framför mig efter det klippet.


Skönt att kunna lita på de gamla djuren, skulle aldrig någonsin släppa hon lös bland några andra lösa hästar även om hon inte springer i hasorna eller skäller på dom.


Älskade tokdjur!   


Jobbade till 10.30 så tog Jollan på en körtur till ridskolan idag. Hade bara en kandarstång att köra på då resten av huvudlagen är kvar hemma i lägenheten men den var välbehövlig... hoj vad hon blev vass när vi joggade på sandbanan! Riktigt fin mellan varven och på vägen hem var det bara till att jogga långsamt, långsamt på asfalten så tant blev nöjd. Jisses vad fin hon var rent ut sagt, schvung i steget med härlig balans och energi. Sista biten kunde hon skritta hem så nog var hon nöjd med dagens pass alltid. Hon imponerar med sin trafiksäkerhet och det värmer i hjärtat när hon sköter sig så fint i trafiken, var inte vidare rolig att sitta på från början när jag ägde henne. Tack vare Johan hon är så stabil. Det har varit fortkörare, en slickade vagnsdäcket med 1 dm med ett högt dunka-dunka i bilen. I S-kurvan innan ridskolan fick jag hoppa av och sätta fast kedjan som hoppade av när en DHL-lastbil kom runt kurvan och GASADE allt som gick när han fick syn på oss, det brölade högt och duktigt mellan bergsväggen och den stora verkstadsbyggnaden vid hamnen och susade förbi i en jäkla fart med lastbil och extra släp bakpå, tack för den liksom surk*k, ursäkta ordvalet men kunde inte beskriva honom med något annat ord, vilken jädrans blick man fick för att man stod med hästen vid vägräcket lugn och fint    Jollan hon bara vickade på öronen. Väl vid ridskolan var det skylift, bil och människor som avverkade slyträd och där blängde hon bara lite och gick snällt förbi. Bäst hon!


Av Susanne Jonsson - 24 september 2012 22:48

Blev massor av hästeri igår!


Tänkte ta ett dressyrpass på tanten så vi klädde på henne och Johan fick också följa med, pigg och glad i hågen! Barfota är han just nu och det verkar han trivas med nu när han får stå i väntan på hovslagaren som kommer på onsdag. Spetsade öron och lååånga Johankliv, de gick fort att gå till ridskolan. Dock hade Jollan ingen bra dag alls   Hon har det jättebesvärligt när hon sätter/fäller päls på hösten så vi skrittade bara men varken hon eller jag var bekväm med dagsformen. Återstår att se om det blir någon KM-start på söndag. Just för dagen så nej. Fick ett ofodrat regntäcke och BoT-täcket under men den hade hon lyckats spräcka bogspännet och klätt av sig det, imponerad hur hon fick av sig det, låg fint i en hög vid grinden, hur ska jag nu laga detta...  


Tog ner dom på stora plan istället så de fick busa och det gillade Johan! Herrejäklar vad han härjade! Kommer en film på dom imorgon, alla djur hade roligt. Driva vågade busa med dom på plan också, superkul hade hon   så otroligt skönt att man kan vara trygg att hästarna inte gör henne illa och Driva har sån bra kontakt och de använder sina kroppspråk för att kommunicera.


Lite mobilbilder kan jag bju på iaf   


Laddad tant?

 


Dom där 2....

 


Promenad

 


Kärlek på hög nivå!

 


Fina tanthästen <3 stallas in på söndag, då åker det tjocka innertäcket på istället för hennes BoT som nu då var trasigt, har en förhoppning om att få behålla hennes korta päls hon har nu men känns som om jag går bet på det, haha.

 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards