tantgigant

Alla inlägg under juli 2011

Av Susanne Jonsson - 31 juli 2011 19:30

Nordblomma! Sto SM-vinnare 2011 med 9 längder då hon krossade Vessle Jahna till galopp strax innan mål men hade vunnit även om hon hållt sig i trav. Nytt svenskt rekord för svenskfödda ston 6 år och äldre med oryckta tussar och huva!


Stora gratulationer till Gunnar Melander och kompisen Pernilla som är hästskötare och tränar detta fantastiska sto   Dessutom var hon helt oberörd av loppet när hon gick till dopingstallet.


 



Av Susanne Jonsson - 27 juli 2011 22:56

Ja vad ska man säga om dessa fantastisk välhanterade djur egentligen. Har ridigt in 2 av mina passhästar, 3-åriga kallblod. Satt på båda med sadel i stallet förra veckan, red ut själv på hingsten igår och skritta, stannade, travade på både bort och hemvägen utan några som helst problem och funderingar.


Idag fick han gå 2 galopprepor och jag har aldrig ridigt så jäkla långsamt på en kallblodstravare någonsin   Han är både lat och bekväm, tror jag var mer svettig än honom när vi kom hem över att få honom att ens tänka tanken att ta i lite uppför backen. Därefter skulle valacken få ta sin premiärtur utanför stallet med ryttare och ja, samma där, han spatserade iväg längst träningsvägen som om han inte gjort annat i hela sitt liv i både skritt och trav. Det var alltså 2:a gången han hade en människa på ryggen, tänk vad ridhästvärlden skulle ha mycket att lära av travfolket, vad bekymmerfritt inridningen hade varit om de var lika van som travhästarna med utrustning, miljöer och nya situationer. Vet att filosofin hos en del här går ut på att halvbloden står i princip orörda tills det är dags att börja försöka ta sig upp.


Valacken ville dessutom inte gå hem, måttligt besviken blev han när vi vände    Fina pojkar det där!


Hemmavid då, ja det händer lite grejer i mitt liv. Har separerat från min sambo och flyttat hem till min mor och det är mycket därför hästen har blivit "lidande" eller vad man ska kalla det, hon ser ut att må alldeles ypperligt i hagen på bete   Men nu tycker jag allt har ordnat upp sig riktigt bra, jag är fortfarande otroligt nära vän med min sambo så inga problem där. Ska nu förhoppningsvis ha mer energi att lägga ner på tant. Hon fick gå ett mjukgörande dressyrpass idag och hon känns så fin! Nu får hon vila imorrn då jag ska sela ut en passhäst på Dannero och så får vi se vad jag hinner på lördag, ska nämligen vara hästmotionerare åt Sandra på fina Myran medan hon är bortrest en vecka   Söndag kommer förhoppningsvis min instruktör ut och guidar oss!


Nu bör jag då försöka sova lite kanske och därefter ladda för vad jag tror kommer bli en kanonhelg!


   

Av Susanne Jonsson - 22 juli 2011 22:00

10 år    det är kärlek


                                   

Av Susanne Jonsson - 22 juli 2011 18:31

Här kommer filmerna på youtube då de inte fungerade att se från facebook! Tant vilade igår, blir klättring till toppen på Latbergsbacken ikväll, lätt och lagomt   


Jollan


och en Johan som sträcker lite mer på sig


Av Susanne Jonsson - 20 juli 2011 20:03

Våra djur är smått fantastiska! Johans medryttare Sandra och jag tog en längre tur till folkracebanan vilket inkluderar att rida in emot stan och snällt stå och vänta vid trafikljus innan man korsar vägen, kan lova att det var mer än en som stirrade duktigt   Pållarna stod och filosoferade mitt i vägen medan vi väntade på våran tur, vi är ju faktiskt fordin vi också, så dår får man stå mitt i vägen vid väl valda tillfällen så ingen mupp får för sig att försöka pressa sig förbi längst med benen på de små djuren.


Testade då en ny väg, en jättefin skogsstig längst Ångermanälven, hur fint som helst! Till våran besvikelse var inte själva folkracebanan så stor som vi hoppades på utan en väldigt liten lite besvärlig bana   Men den nedre delen kunde vi nyttja, asfalt i kurvorna men höll man ytterspår var det samma fina underlag som på resten av banan. Då banan går i som en S-kurva så har Jollan fått träna på förvänd galopp i vardera varv vilket hon fixade gallant! Kändes kanonfin för övrigt också, inte alls het eller omöjlig bara arbetsglad och fin.


Vi kunde bara filma och de ligger endast på facebook så hoppas de går att se, hojta till om de inte går!


Jag och Jollan

http://www.facebook.com/#!/video/video.php?v=10150724789790313&comments


Sandra och Johan

http://www.facebook.com/#!/video/video.php?v=10150724794480313&comments

Av Susanne Jonsson - 18 juli 2011 21:41

Sandra (http://sandrabystroom.blogg.se/) kom och red tant i fredags för övrigt! Hon har inte ridigt henne sedan innan skadan och hon tyckte också det var stor skillnad på tant   


Lite spänd tyckte jag hon var mellanåt men stundvis mycket trevlig, mycket kvar att jobba på med formen på tränsbettet. Även den lilla magen ska bort och mer muskler   Känner att jag ligger efter...


           


Extremt spänd räcertant men energi har hon så det räcker och blir över   

   


och min trogne följeslagare Driva vaktar kameraväskan   Men hon hade helst gjort nått annat om jag ska vara ärlig.

 

Av Susanne Jonsson - 18 juli 2011 20:35

Förra veckan fick jag förmodligen uppleva en riktig ONE IN A LIFETIME MOMENT! Chefen bad mig ta in den avelsgodkända hingsten Mel Odin och duscha och snygga till honom till lunchtid för han skulle fotograferas, tror ni jag höll på att få någon slags hjärtsvikt när fotografen var Claes Kärrstrand!


"Hingstfotografen Claes Kärrstrand är Sveriges främsta hingstfotograf. Claes har rest världen runt i  flera decennium och fotograferat tusentals hästar."


Har beundrat hans fantastiska bilder ända sedan jag började intressera mig för fotografering och avel/trav och nu fick jag chansen att se, fråga och lära mig av den främsta! Assiterade både när Mel Odin fotades samt Månprinsen A.M., bilderna blev fantastiskt bra efter lite teamwork och Grubbes vackra utsikter, jag hoppas att jag en dag kan få tillfälle att visa någon bild om de hamnar ute på nätet, annars kommer de att finnas i 2012's hingstkatalog för kallblodiga travare.   


Det var nån som svävade på moln hela dagen kan jag lova!


Pine Chip, foto Claes Källstrand

 

Av Susanne Jonsson - 14 juli 2011 21:25

Idag började jag fundera om det är någe fel på min häst igen, hahaha! Hon är så gudomligt fin och trevlig att rida helt plötsligt, satt och finåkte hela turen idag. Klockrena galopper och travjobb, det är i skritten hon hinner tänka för mycket som hon tjorvar lite mellanåt, det går för långsamt   


Ska se om ja får upp nån å ta ett dressyrpass, sugen å fota nämligen! Jesus Rock'en har dragit igång nere vid hallen så hästarna får lyssna på lite dunka dunka i 3 dagar men det är inget som stör dom alls. Lite grinig blev jag bara då jag hade tänkt klättra henne i latberget. På söndag kanske det är lite lugnare där, inte första gången vi smiter genom festivalområdet eller vad man ska kalla det   


Sen ska jag också skryta om min superhäst när vi travade hemöver längst vägen så fick hästarna (3 st) på ena sidan som går på bete damp och kom susandes i 150 blås bakifrån och sprang upp bredvid och balanstravade och blåste på som fick den ena hästen som går mitt emot själv i sin hage att göra likadant men kom snett framifrån i full galopp med svansen i vädret och blåste minst lika mycket. Vad gjorde tant? Jo hon travade på i samma form och blängde bara snett på tokarna   miljötränad pålla har hon blivit minsann, klokast av dom alla mellanåt!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards