tantgigant

Alla inlägg under juli 2012

Av Susanne Jonsson - 30 juli 2012 18:34

Nu vet jag hur hästarna känner det när man tar ut equiterapeut! Och jag förstår att dom både kan  älska och hatar det på samma gång...  


Den här gången var det min tur att för första gången få behandling och det var fruktansvärt mellanåt. Höll på att flyga av britsen det första jag gjorde när han satte tummarna mellan svanken och skinkorna för det var där låsningen satt, inte längre upp som jag själv trodde. Rätade till alla kotor i ryggen och bad hon även kolla min högra axel som min skada sitter på och hon misstänkte direkt en muskel utan att ens ta i mig... jodå hon hittade rätt omgående, fy sjutton så ont det gjorde men slutresultatet blev bra.


Till hösten är det Jollans tur att få sig en omgång av Monica   och så hoppas jag att jag har lyckats få henne bättre i kroppen än sist. Jag är ju så förbaskat hemmablind... jag bara sitter och stirrar på dessa 2 bilder men kommer inte fram till något vettigt alls. Snacka om charmerande buklinje på den högra bilden, haha


 

Av Susanne Jonsson - 29 juli 2012 20:06

Har nu fått stallplats i samma stall som syster vilket känns otroligt bra i matte-hjärtat må jag säga så de små liven får bo tillsammans igen, förhoppningsvis äter Johan bättre än i vintras.


Tidigare utsläpp (6-7 tiden) och så sena kvällar som möjligt (ej före 20.00) om det inte blir kallt då de måste in till middagstid pga vattnet i stallet. Stora rymliga boxar och bra luft i stallet och alla hästar kommer gå på fri tillgång utomhus = inga fodringspass, gillas    Billigare stallhyra, en riktig upplyst paddock, fortfarande nära till ridskolan (5 minuter längre än förra stallet) och ännu närmare till skogen och bättre ridvägar   om vi nu inte har turen att få köpa oss en gård har man alltid en stallplats säkrad vilket är skönt.


 

Av Susanne Jonsson - 26 juli 2012 21:38

Susanne Jonsson med You'll See (Jollan) varmblodstravare f-96
Klockestrand - Grössjö, ca 2,2 mil, 4 timmars ritt


Budkaveln tog vi över i Klockestrand dit vi blev transporterade. Jollan stod och filosoferade bland turister och trafik, nästan sovandes till slut. Ingen dök upp till den tid som satts för avfärd så kl 14.05 red jag iväg själv längst vägen. Ganska tung trafik men tanten vet att man ska sköta sig trots otäckheter längst vägen/dikena så hon uppförde sig exemplariskt!


Annat var det när vi väl vände inåt nere i Gålån på grusvägen. Skulle justera en stigbygel och la bak benet för att korta stiglädret när tanten vänder sig så jag råkar trycka åt henne med skänkeln... Det räckte för att tant skulle härja upp sig helt - trava, galoppera, vad vill du?! *smått tokig häst*    Vidare längst vägen kommer man till slutet av den träningsväg vi nyttjar på jobbet och där skulle jag möta upp Johanna med hennes halvblodshäst Koszca. Vi pratades på mobilen och trodde vi visste vi hade varandra. Träningsvägen i Grubbe är ju då en lång sandväg med ytterst få vägar från den. Men hon lyckades såklart rida ner på den väg vi skulle på innan jag såg henne så jag red förbi henne och innan vi hittade varandra, haha vilken cirkus!


Till slut hittade vi åt varandra. Hästarna fick hälsa och sedan bar det av på riktigt. Hästarna rejält pigga och Jollan älgade på som vanligt i sitt egna tempo. Tänkte att det här blir spännande och se hur länge min häst egentligen orkar, hon är ganska känd som outröttlig och har massor av energi trots sin ålder! Genom skogen över berget på den så kallade Kabelvägen. 2 sankmarker och 1 myrmark ställde till det lite men det gick att komma förbi och fram.


Tjärnen i Grubbe, på andra sidan har vi träningsvägen för travhästarna jag jobbar med, kl 15.03



Johanna med sin Koscza, samma tidpunkt och ställe som ovan

 


Kabelvägen över berget kl 15.20

   


Ut ur skogen kom vi till slut och därefter kom vi in i samhället Herrskog där jag är uppvuxen. Hann med en superhärlig galopp uppför en lång lägda upp till storvägen. Behövde bara gå en bit längst vägen innan vi svängde upp emot By. Där fick vi lite drickbart av stallägarna till Meadow Ranch (Caroline & Mats). Deras gård är f.d By Stuteri som faktiskt har varit en av Norrlands största stuteriet att ta emot ston för betäckning har jag hört. Otroligt fint är det där. Johanna skulle ha sin häst där på installning men hon följde med en bit till tillsammans med Carolina och hennes 21-åriga brukssto Wilma.


Här glimtar vi samhället Herrskog kl 15.59

 


Dom följer oss någon km innan de vänder hemåt igen. Tant har faktiskt slagit av på farten och skrittar lugnt och fint på långa tyglar. Vi väljer att trava när de vänder så hon inte hinner reagera så mycket. Hon tittade faktiskt bara lite bakom sig men accepterade på en gång att vi blev ensam, duktig häst jag har!


Bara en bit bort kommer man till Bålsjö där det finns en badplats där hästar är tillåtna. Svänger ner där och hon går raka vägen ut i vattnet. Vi har ju faktiskt bott här ute ett år med hästarna så hon kände igen sig. Men icke att hon skulle dricka... bara leka   


kl 16.56, plaskar i vattnet

 


När vi sedan ska gå därifrån blev tanten less på mig, hon kunde inte fatta varför vi skulle fortsätta bortåt men efter lite övertalning var vi på väg åt rätt håll igen. Nu kunde vi trava och hålla ett bättre tempo än tidigare, blev några km längst hård grusväg innan vi fick gå in i skogen igen.


Bålsjö kl 17.07

 


Genom skogen och över ytterligare ett rejält berg. Som med det tidigare berget fick hon bära mig uppför och sedan gick jag utför. Det här berget var ännu brantare och det var skönt att få sträcka på benen för mig också. Hästen blev rakt av lite matt (!!) när vi kom upp, trodde jag inte fanns i hennes värld... men jag antar att 3 timmars ritt med rejäl terräng kan göra en turbotant lite trött trots allt.


Ut ur skogen kom vi igen där man kommer ut på baksidan av en gård med sommarboenden nerifrån nånstans i Sverige. De har alltid sin arabvalack med sig och den här gången hade vi tur att träffa på ägarna som jag aldrig fått äran att göra tidigare. Han hade läst om ritten och tyckte det var fantastiskt kul att få träffa på oss! Dock hade han förväntat sig en hel flock med hästar, tyvärr har vi lite för tunnt med intresserade här omkring   vi som blivit jagad av bromsarna sedan vi kom in i Grubbe blev mycket tacksamma över att han erbjöd sig att ge bort lite Ultra Sheild till min svettiga häst, oh så tacksamma vi var!!!   


Araben Cesam var glad över lite hästsällskap kl 17.30

 


Fastnade där ett bra tag innan vi fick bege oss iväg. Efter bara en sissådär 50 meter blev det asfaltsväg som de la för något år sedan så det blev bara skritt tills vi kom fram till Grössjö. Fortsatte någon km till innan skjutsen kom och hämtade oss och kunde därmed lämna över budkaveln till näste kvinna!


Framme! kl 17.54

 


Tant klev mer än gärna på transporten hem! Väl hemma fick hon återförenas med en lycklig Johan och fick sig en välbehövlig dusch och senare på kvällen kom dessutom hovslagaren på besök.


Idag fick hon en välförtjänt massage och en ordentlig ryckt. Reagerade bara lite framme i bogen i några muskler men annars var hon i god vidgör och ryggen har klarat sig från otäckheter som jag var lite oroad över ibland (hon med sina ryggbesvär). Inte öm eller ingenting. Blir massage imorrn också och mera rykt och vila tills på måndag   

Av Susanne Jonsson - 24 juli 2012 19:36

Söndagen blev det en klättertur och på måndagen var Maria fotosugen så vi piffade upp oss lite och gick bort till lägdan och jag bara njöt av min fina häst. Fegar ut som vanligt med bett-valet men vi överlåter dressyrandet på milt bett på mindre och plan yta, vill inte tjaffsa med henne i onödan.


Gode fin var hon, lyssnade jättebra, var bara efter första galoppen som hon glömde bort vad bromsen betydde men det ordnade upp sig.


Imorrn ska vi vara tätryttare på Jubileumsritten som går förbi här i mellansverige nu  


       


Klas ville prova att rida så han fick låna Johan, väldigt bra med nybörjare tyckte farbror!


- Jag ska bara klia mig lite (äter gräs samtidigt)          Flygfän i miljoner...   Johan svänger men inte Klas   

       


         


Längning



 


Härlig energi!

 


 


 


   



Av Susanne Jonsson - 21 juli 2012 13:30

Både tant och jag, kroppen hade hunnit med att lägga av så lagom i 2 veckor när jag hade semester så den fick lite av en chock när vi väl drog igång igen. Har nog hunnit med ett 100-tal antydningar till låsningar de första timmarna av arbetsdagen och supertrötta muskler i nederdelen av ryggen på eftermiddagen men det går ändå och det är så skönt att få arbeta igen   


Men pga kroppen så har tant fått stå över lite den här första veckan så jag inte kör slut på ryggen helt och inte har hon lidigt, går och har de gött på betet med farbror Johan. Jobbar nu i helgen också men planen var en klättringstur under söndagskvällen, körtur tisdag, dressyr torsdag och sedan träning lördag-söndag på ridskolan, ska nog ta en liten hoppträning istället för 2 dressyr tror jag.


Nu är det dags att fara och jobba någon timme till innan vi gör kväll, ska åka och storhandla mat i Härnösand... fy sjutton så tråkigt   


 

Av Susanne Jonsson - 17 juli 2012 16:32

Litet uppehåll, börjat jobba och det är fullt upp men härligt att vara tillbaka   Jollan har vilat 3 dagar. Åselemarknaden hela dagen på lördag, spöregn mest hela söndagen och igår jobbade jag och var iväg och tatuerade mig ganska direkt efter jobbet.


Gick smidigt, sittningen tog 2,5 timme och jag är så nöjd! Nu ska det bara läka ordentligt och sedan blir det återbesök för att fylla i lite färg.


Precis idag blev det sommar! Jisses så varmt och gött det blev! Men pga tatueringen måste jag ha t-shirt, svettigt värre!   


Ikväll tar jag hunden och klättrar i Latbergsbacken med tanthästen. Misstänker tyvärr att bromsen är lika galna som ute i Grubbe... helt hysteriska på eftermiddagen och hittade nog åt 6-7 st på varje häst jag tog in som bet dom stackarna, huga!


 

Av Susanne Jonsson - 15 juli 2012 20:34

I den här delen tar vi upp Sveriges mest kända och framgångsrika travare - Colombey!


1968 importerades det bruna stoet Sissi C. från Frankrike. Hon var då redan dräktig med franska Nicias Grandchamp och den 9:e april föddes ett brunt stoföl. Därefter blev Sissi C. mor till 6 andra avkommor varav det bara var 2 avkommor totalt som startade men endast en som sprang in blyga 18,400 kr på 42 starter. Fadern Nicias var efter fanomtravaren Fandango men hans avkommor i Sverige blev föga framgångsrika.


Colombey köptes av syskonen Hugosson som sällskap/promenadhäst till en början men hon visade en god hoppförmåga och med hennes starka psyke och temperament började hennes tävlingskarriär ta fart med Jonas Hugosson.


Colombey & Jonas

 


Jonas och Colombey startade upp till 1,50 hoppning (svår klass) och i dressyrallsvenskan (MSV klass) innan de även fick smak för fälttävlan där de vann 15 av 30 starter! 1978 vann de både NM och SM i fälttävlan, Jonas tog dessutom SM-silver samma år med sin andra häst Dragero, dubbelt upp för Hugosson och Colombey tog hem championatet i grenen.  1979 deltog de i Badminton, världens tuffaste tävling för fälttävlan, där de tyvärr fick bryta av en anledning samt att de tog en 26:e plats individuellt i EM samma år. 1980 deltog hon även vid VM fälttävlan.


 


Hon pensionerades 1982 då hon var 14 år gammal och fick 3 avkommor innan hon avled 1988, 20 år gammal. I aveln lämnade hon som sagt få avkommor men resultaten lät inte vänta på sig där. Nu hittar jag tyvärr inte åt en avkomma utan stamböckerna. Kanske någon intresserad kan hitta åt den?


Då Colombey var en sån stjärna inom sin gren avlades avkommor därefter.  1982 föddes ett stoföl efter Tammer Fors xx 807 som själv tävlade i löp och tog bl.a 2 segrar över hinder (11 totalt). Lämnade bl.a svårklasshopparen D’Artagnan och den avelsvärderade skäckhingsten Zeb samt att han var populär inom ridponnyaveln där han har 3 stamboksförda ston och är morfar till Sweet Demand xx RP 106 som verkade under 10 år i aveln. Hennes första avkomma fick namnet Coleur och tävlades aldrig själv utan betäcktes direkt som 3-åring och användes därefter flitigt i aveln.


1986 mörkbrun hingst e.Cyrill 523 – Corall, kastrerad


Corall är efter hingsten Cyrill 523 som var en långlinjerad och stor hingst (172 cm) efter Cyrano 457 och vars mor Notre Dame 6167 tävlade upp till MsvB hoppning som lämnade förutom Cyrill hingsten Notre Fils 672 som tävlade svår hoppning. Notre Dame lämnade flera MSV-klass avkommor i hoppning samt att hennes egna 5 syskon tävlade svår hoppning. Cyrill tävlade själv svår hoppning och kommer ur en stofamilj (46 – Bojan/Piledals-familjen)  som lämnat många framgångsrika hopphästar.

Corall föddes upp av Jonas Hugosson och han stannade kvar på gården och har själv tävlat framgångsrik i svår fälttävlan med Jonas. Han erövrade ett SM-silver 1998, blev SM 4:a 2000 samt startade i Badminton samma år men fick avbryta i fas C och har dessutom startat VM i Haag. Tilldelades Ilusterpriset 1994 som är ett vandringspris i form av en sexkantig silvertallrik som uppfödaren av främste tävlingshäst i fälttävlan kunde erhålla.


1988 fux sto e.Carat 542 – Colombina

Placerad lätt hoppning, mor till Chess f.1992 e.Homosassa xx 773


1990 mörkbrunt sto e.Carat 542 – Coloum Bey

Placerad lätt hoppning


1991 hingst e.Mowgli 637 – Cristall, kastrerad


1992 mörkbrunt sto e.Homosassa xx 773 – Cleopatra

Placerad lätt hoppning och MSV fälttävlan


1993 mörkbrun hingst e.Marramas 535 – Cortison, kastrerad

Placerad lätt hoppning och svår fälttävlan


1994 mörkbrunt sto e.Magritte 780 – Corint, död 2004


1996 brun hingst e.Pomme Royal 892 – Cobain, kastrerad


1997 brun hingst e.Rebel Z 991 – Crozz, kastrerad

Har under 2012 placerat sig MSV hoppning, LA dressyr lokal och startat regional LA:4 på 66,82% samt placerat sig i nationell fälttävlan och startat internationellt, placerad MSV fälttävlan.


Crozz, foto Maria Thoor

    


1999 mörkbrun hingst e.Robin Z 723 – Ceazar, kastrerad

Placerad MSV hoppning och fälttävlan


Colombeys andra avkomma föddes 1987 och då kom det bruna stoet Colo e.Marino 554. Hon blev mor till Cornelia född 1991 e.Bold Irish xx 793 som inte lämnade några avkommor.


Tyvärr finns det inga rörliga filmer på Colombey vilket är synd, hade varit mycket intressant att se denna lilla märr in action!

Av Susanne Jonsson - 13 juli 2012 19:34

Blev ett litet dressyrpass hemmavid och vi lyckades nästa undkomma regnet, kom en liten skur medan vi var på väg till planen.


Tant börjar göra framsteg redan tycker jag, hon känns mjukare att rida fram och mer stadig i skritten men idag fick jag helt enkelt rida hon framåt. Hon vill mer än gärna komma undan genom att lägga sig emot innerskänkeln och maska på = blir tung i handen. Emot slutat av passet var känslan riktigt bra, ett lätt men stadigt stöd i handen och ett bra flyt genom kroppen, trampade på riktigt bra.


Och det var förbaskat kul att kunna RIDA den här hästen ordentligt framåt som hon egentligen behöver utan att hon flippar ut   


Nya schabraket och pannbandet hade vi idag


tuuuung tant

 


å hej å hå nu måste vi framåt

 


vi är lika sned båda 2, haha

 


betydligt bättre framåtbjudning om än väldigt spänd tant

 


samma framåtbjudning men mer avslappnad häst, kändes som ett bra slutresultat

   

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Skapa flashcards