tantgigant

Direktlänk till inlägg 6 maj 2011

Dagens sanning!

Av Susanne Jonsson - 6 maj 2011 14:37

Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder! 


Blev en kort ridtur på Johan igår för att testa allroundsadeln på honom inför derbyt. Fungerade bra. Men började såklart spöregna när vi skulle iväg så på med ländtäcke och rotade fram amoracken eller det nu stavas och upp på pållehästen. Han är så fantastiskt snäll och cool den där herren och vickade knappt på öronen när jag prasslade/fladdrade på med min utstyrsel. Inte inte blev varken han eller jag blöt heller, den täckte hela hans bog och halva halsen uppifrån så i stort sätt var det bara huvudet som blev blött   


Skrittade ner till hallen och runt den på baksidan och över betesmarken vi arrenderar. Travade uppför backen hem och försökte få han i en bra trav, han vill så gärna gå i någon slags symaskinstrav men efter ett tag så travade han trevligt. På den hästen kan man trava i evigheter när han hittar sin stabila stadiga takt, han blir ju liksom aldrig trött heller när han går i det tempot.


Idag fick han vila då syster körde honom i förrgår, åker till ridskolan imorrn så får han natta där tills derbyt på söndag, kommer få gå ett litet hoppass på terränghindrerna och lite dressyr inne på banan för att kolla läget. Lite lustigt var det allt när vi gick till stallet idag jag och syster. Såg inga gamlingar i hagen och grinden var öppen till hagen och på en gång trodde vi att Pernilla hade glömt att släppa ut dom imorse men när vi kom in i stallet som står öppet så står Tina i sin box och Johan står på gången med rumpan emot dörren då hans boxdörr var stängd. Pernilla hade glömt att stänga grinden  Pållarna tyckte det var alldeles utmärkt att stå och göra Jollan sällskap istället för att stå ute, när det började regna var det nog ännu mer nöjd. Vi har linor som går mellan stallet och hagen så de gick ju bara raka vägen in igen.  


När de ändå var inne tog vi en genomgång av Johan. Syster borstade och trimmade bort lite överflödigt hår så han är fin till tävlingen. Vi hittade lite spänningar vid hans manke, kan vara det som gör att han vill pinna på i traven. Masserade och "körde" loss bäckenet/ryggen, svårt att förklara hur jag gör men använder man "ryggen" på 2 hovkratsar och följer en linje nerifrån baksidan av skinkan upp till höftknölarna (åt båda hållen) så får man ut en stretchande rörelse som lyfter ryggen och böjer bäckenet/ryggraden. På Johan sprakade det rejält men efteråt massagen och den här övningen var han jättefint lyft i ryggen och reagerade inte på tryck som tidigare.


Sedan var det Jollans tur och stackarn har såna spänningar i rumpan/korset efter att ha haft ont   Masserade hennes bakdel också och så samma övning som Johan. Blev något bättre där också men öm är hon verkligen. Medan syster mockade så skulle jag ta av bandaget på vänster fram för att kolla så inte benet var svullet och upptäckte då att det var lite blött under bandaget. Tryckte lite lätt och ut kom det lite var-aktig vätska. Ringde vet. och rådfrågade då vi båda misstänkte att det eventuellt kommer en böld ut åt fel håll då hon har reagerat lite för tryck precis vid kronranden och var lite misstänktsamt mjuk där när vi var på kliniken.


Klippte upp flex'et (powerflex) och jajjemen där är det nånting på väg ut! Är bara en liten springa nu där det kommer ut var. Gjorde rent med koksaltlösning och på med en liten kompress över, flex över det och lindade in det hela med linda så det inte kommer in skit. Och tant blev så jäkla sur! Antar att det var själva vattnet som irriterade henne   Jag hoppas innerligt att det är den bölden som har gort henne så pass halt de senaste dagarna, efter att jag hade klippt upp och gjort rent så gick hon mycket bättre in i boxen, yey!   


 

 
 
Ingen bild

Lina

6 maj 2011 21:36

Poncho heter det =) Annorack (stavas säkert inte så heller, men det är med n iaf) är väl nån slags jacka?

Susanne Jonsson

6 maj 2011 21:54

Ja så var de ja! =D

 
Q med ridtravare i fokus

Q med ridtravare i fokus

7 maj 2011 15:30

Är det nu man får säga "vad var det jag sa"?
Ang bölden.;-)
Nä men skämt och sido..Fasen vad skönt att den kommer ut så hon slipper ha ont tjejan.Nu när vet har karvat undertill hur lång tid kommer det ta innan ni får sätta igång pga det?
För om bölden nu kommer ut upptill borde hon bli haltfri ganska så snart kan man tycka.
mvh/Q

http://qodrofenia.bloggplatsen.se

Susanne Jonsson

8 maj 2011 09:25

Ja jag skulle ha fotat men objektiven jag skulle låna kom aldrig då hon låg med migrän. Men nästa gång! Var ändå inomhus tävlingar, men laget vann så kommer bilder på det sen :)

Jätteskönt att det var nått som kom ut till slut. Nu vet jag inte hur en böld ser ut som kommer den vägen men hon har en liten öppen springa där det kommer ut lite var.

Jodu... nu börjar det bli fart på tanten när den har öppnat upp sig... kan inte se att hon haltar längre när hon går rakt fram och nu börjar det märkas att hon står på box. Angående hålet så vet jag inte riktigt ännu, han sa inget specifikt om igångsättning utan det berodde på hur det såg ut vid återbesök. Ser hoven ut att börja läka så skulle hon skos med sula åtminstone och jag hoppas innerligt att hon ska kunna få börja gå ute igen.

Nu är visserligen våran hage fortfarande lerig men vi har en till som hon kan gå själv i isåfall, bara hon får vara ute :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Jonsson - 17 februari 2016 22:33


Nästan, åh så nära men ändå långt borta. Det kom snö, perfekt att galoppträna i och sen kom ösregnet och plusgraderna och så helt plötsligt mer snö och kallgrader. Fin snö men med en mindre fin skare under som bara tillåter skritt, tyvärr är inte gal...

Av Susanne Jonsson - 2 februari 2016 12:11

Konstigt nog infinner sig sällan lusten att blogga längre, trots att jag förmodligen spenderar alldeles för mycket tid framför datorn.   Nåja. Det rör på sig bland hästarna här. Stårsa kom hem för 1,5 vecka sedan. Hon hade några tuffa dagar med a...

Av Susanne Jonsson - 6 januari 2016 22:42



Ibland undrar jag vad jag har gjort för ont här i livet.   Borina ska vi kolla upp för hon har inte känts helt hundra ända sedan hon kom hit, har musklat sig riktigt fint men det finns frågetecken kring den hästen fortfarande. Fått sig en genomgå...

Av Susanne Jonsson - 12 december 2015 19:55


Lite nysnö ovanpå blankisen gjorde det hela lite mer spännande. Gjorde säsongens första vurpa imorse, tack för den. Syster har kört Borina med tryckvagnen och Moniqa fick gå som handhäst bakom då jag jobbar hela helgen och hinner inte köra henne....

Av Susanne Jonsson - 10 december 2015 22:43


Mara fick en otroligt duktig hästkarl i speedcarten igår. Har varit osäker på om hon är allmänt sned, om hon har ont eller om den rackarn lurar mig med sitt galopperande då jag är så rädd om henne efter allt arbete vi lagt ner på att få henne rak. Ko...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards