tantgigant

Alla inlägg den 18 maj 2011

Av Susanne Jonsson - 18 maj 2011 19:30

Nu har jag väl ridigt i bra många år men fortfarande får man fina AHA-upplevelser med våra älskade djur.


Igår fick jag lära mig hur man rider skolorna och skänkelvikningar på det "enkla" sättet igen, jag kan ju det i grund och botten men när jag tänker efter så har jag ansträng mig så mycket på fel sätt, man gör det automatiskt utan tanke. Vi stod helt enkelt rakt upp och ner stillastående, satte oss på händerna för att hitta sittbenen, hitta våran balans där vi satt jämnt på dom och sedan lägga vikten på den vänstra och sedan den högra. Tyngd på det högra sittbenet och vrid höfterna till höger utan att vika sig i midjan - en höger öppna. Tyngden på högra sittbenet och vrid höfterna till vänster - en vänster sluta. Endast tyngd i ett sittben - skänkelvikning. Såklart med understödjande skänklar.


Red lilla Kalle på 153 cm, ser ganska roligt ut med mina 177 cm.  En liten storhäst kan man säga e.Cagliostro 931, svensk ridponny med connemara och welsh på mödernet. Han rör sig väldigt mjukt och trevligt så jag verkligen fick sitta där på mina sittben och lära in mig det här sättet igen och det gick verkligen hur bra som helst, nu är jag tvärsugen att testa på våra egna. Johan är superkänslig för sånt där vilket alla hästar är i grund och botten, beror bara hur okänslig vi får dom tyvärr.


Vi körde Johan en sväng idag igen med tant bakom. Hon travade och skrittade mycket bättre idag, inte för att hon gick dåligt igår men hon rörde sig mer genom kroppen och med bättre flyt. Hon började t.om dräggla på hemvägen, så lösgjord och avslappnad blev hon av att trava/skritta rakt fram på varierat underlag.   


Imorrn får de vilodag. Jag ska jobba en sväng på förmiddagen och därefter ska jag hämta stolp till stora beteshagen. Alldeles själv... blä! Skulle ju ha hämtat dom ikväll men bror min glömde släpvagnen på jobbet. Vårat dåliga minne som vi har i släkten kommer gå i arv i generationer! Haha. Eventuellt lyckas vi få upp första hagen de ska gå i först längre ner i backen.


Jag och Kallemattson våren 2010, hahaha

 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards