tantgigant

Alla inlägg den 10 november 2010

Av Susanne Jonsson - 10 november 2010 17:03

...ridning! Så det så... Har blivit nog frustrerad på den stora bruna tanten nu. Härefter sätter jag mig bara i vagnen så hon kanske kan vara lugn och avslappnad nån dag!


Suget efter en rolig ridtur i snön utan några som helst krav blev för stark så red en sväng ändå. Började som vanligt bra, tant var positiv och tyckte det var kul! Och vi har redan fått bra underlag och kunde trava där det är asfalt under utan att brodden gick genom! YEY! Tant kändes väldigt glad och tuffade på i lagom travtakt. Genom skogen började hon gå lite på tårna men inget stress, bara pigg vilket hon gärna får vara  när vi vände upp emot Icktjärn och jag bad om galopp... uhu... tant galopperade... utan att jag hade nånting att säga till om! Hade tänkt mig en bra arbetsgalopp men hon tyckte annat och hon drog en repa på ca 1,5 km utan att slå av på farten men efter den långa branta backen så tyckte hon att det var nog. Undra om folk kan förstå varför jag väljer att ha det ganska skarpa tyska hacket på den här hästen för det är det enda hon faktiskt lyssnar någorlunda på när hon gör såhär. Har haft mina åkturer med bett och på ett t.ex pelham blir hon 7 resor värre! Nu galopperade hon glatt längst den snöiga vägen! Tok säger jag...   


Hoppade av och gick en sväng och upptäckte hur sjukt underhalt det var! Jag for som en klick smör i en stekpanna mellanåt! Förstår mig faktiskt inte på folk som är livrädda att rida på is, många tycker det knappt går att skritta på men jag travar/galopperar hellre för då tar brodden som bäst. Satt upp efter en stund men valde skogen hem och hon var faktiskt riktigt lugn men strax efter att vi kom ut ur skogen bröt helvetet lös... och idag tappade jag tyvärr tålamodet efter att hon började resa sig framför en bil som snällt stod och väntade på att vi skulle placera oss lugnt och snäll längst vägkanten. Har hon varit besvärlig tidigare så var nog det här det värsta hon hittat på! Hon har inte rest sig med ryttare förutom första gången jag skulle rida ut själv för 4 år sedan.


Släppte förbi bilen och efter en resning frågar jag henne om hon är helt bakom flötet idag och vet ni... hon stannar och står blickstill, vrider på huvudet och riktigt BLÄNGER på mig   tills jag ber henne att gå. Halvvägs uppför backen stannar en vän med sin bil och ska prata en kortis och jo tant står ganska snällt tills hon tycker att nu räcker det banne mig och var nästan på väg att gå över bilen! Aldrig under dessa år har hon visat något liknande beteende och arg blev jag och kocko blev tant! I illfart stressade hon hem sista biten fram till de sista 15 metrarna till infarten av huset då hon återgick till sitt normala jag igen. Åh vad hon är svår! Jag har försökt hittat en bra relation till den här hästen och har verkligen försökt att förstå henne men hon är så svår.   


Väl inne i stallet var hon så go och trevlig. Ville stå med sitt svettiga huvud i min famn och bara bli kliad. Jag tycker om hon så otroligt mycket så det blir extra jobbigt när vi har haft såna här dagar. Så nu lägger jag ridningen åt sidan och kör istället, om hon blir pigg/stressad så slipper hon åtminstone ha mig på ryggen. Förhoppningsvis kommer hon iväg på en hoppträning i helgen med en kompis på ryggen, kan nog göra henne gott med lite hjärngympa i form av lättare hopp/markarbete. På tisdag ska vi iväg och träna dressyr så då klättrar jag upp igen när vi har hjälp.


Och så måste jag nämna älskade hjärtat Johan. De stod och åt när vi kom tillbaka. Släppte ut Jollan med lite värk i hjärtat och vände tillbaka in i stallet. 30 sekunder senare kommer Johan ner till grinden farandes med damerna på släp, kikade lite snett på mig med en sån busig blick bara en Johan kan ge. -Hej din gamle stofil sa jag and OFF WE GO! Johan vallade damerna upp på höjden, stegrade, rullade sig en sväng, ner igen med Tina framför sig, stannade och hoppade rakt upp i luften med snurr och iväg tillbaka till höjden, nöp kärringarna i arslet och kom tillbaka ner till grinden och kikade på mig igen. Så istället för att åka från stallet nedstämd så kunde jag åka därifrån med ett leende.   


     

Ja!

Av Susanne Jonsson - 10 november 2010 08:04

Det snöar!!!   min sambo var väl mindre road men han erkända faktiskt att han också vill ha en lagom mängd snö, han fick besök av en kompis imorse så de har tagit vovven och dragit till skogs för fågeljakt.


En annan ska bara invänta att det vill ljusna en aningens... köra häst står på schemat!   

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16
17
18 19 20 21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<<
November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards