tantgigant

Alla inlägg under april 2011

Av Susanne Jonsson - 25 april 2011 20:05

Var det varmt igår var det ännu varmare idag!


Fortfarande oförändrat med tant men hon var glad att få komma in och bli borstad. Stod bättre på benet än igår. Blir väldigt trista uppdateringar nu, tänkte se om någon kan filma imorrn när jag rider ridskolehäst om jag orkar med denna förkylning, haha. Nyttigt att se sig när man rider andra hästar. Den hästen jag brukar rida rör sig dessutom knappt hälften så mycket som min så det blir lite enklare för mig att hitta sitsen.


Vann en exteriörtävling hos Dressyrmupparna, den tävlingen passade mig kan man väl säga   Gör väl inte så mycket annat ibland och ser bilder på hästar och läser exteriörbedömningar.


http://dressyrmupparna.se/vinnaren-exteriortavlingen/2872

Av Susanne Jonsson - 24 april 2011 17:58

Årets första trav avklarat!


Hade ponnytravskolans stall idag så var dit vid 8 och hem igen vid 9.30 Johans medryttare Sandra och hennes son Teddy följde med tillbaka sen för att kolla lite på travet som började vid 14.55 Var meningen att jag skulle fota lite, hade fått låna en Nikon men den glömde jag såklart i 940'n jag hade imorse, haha. Typiskt mig.


Skulle inte förvåna mig om jag får lite färg på armarna. Har gått i jeans och ett tunn linne med min ridväst utanpå, stekte på bra!


Just fått middag i magen. Åkte upp till tant Jollan som låg och stekte i solen. Kraffsade lite hår och kollade om jag fick någon reaktion när jag klämde med upphuggaren men icke. Fick dock ta upp hennes andra framben utan att hon protesterade. Nu stod hon väldigt mjukt så jag antar att det var därför jag fick ta den. Haltar gör hon fortfarande men tycker det ser bättre ut utan skon faktiskt.


Ska ta och klippa lite små "tover" på Driva nu som hon får under magen och mellan bakbenen. Trasslar ihop sig så lätt när hon springer i all dynga och vatten hon kan hitta. Klippa till pälsen på tassarna också och därefter en rejäl dusch så är hon redo inför morgondagens utställning.   


Sedan ska jag fortsätta med Jubileums-projektet. Det var inte bara kan jag lova! Fattar inte att jag har lyckats tagit så fruktansvärt mycket bilder/filmer genom åren! Men har åtminstone lyckats tagit mig genom gamla datorn med bilder från 2006, 2007 och 2008. Johans bilder från 2004 har jag också hittat åt samt de få som finns från 2002. De från 2005 är snart klara och sen ska det finnas från 2003 nånstans samt de nyare från 2009 och 2010. SEN så   


Bjuder på en bild, blir så tråkigt utan. Teddy står och myser med en varmblodshingst.

 

Av Susanne Jonsson - 23 april 2011 18:14

Idag har jag invigt shortsen, jisses så varmt och skönt vi har haft det!


Fortfarande oförändrat med tant. Hon stakar sig fram i hagen och verkar ha lite ondare idag. De fick stå inne ett tag i stallet då Pernilla slog på Tina sina sommarskor och hon har ingen ro att stå på hoven, står och trampar med bakhovarna och skrapar med den onda mellanåt. Det riktigt skär i hjärtat att se hon ha ont.  Men på måndag ringer jag hovis och frågar om han kan komma ut snarast möjligast så får han kolla på tant och sko Johan. Sko Jollan går inte som det är nu för hon vill inte stödja på bara det frambenet såklart. Jag hoppas innerligt att han kan hitta en hovböld när han kommer och kan lätta på trycket där och samtidigt sko om henne.


Det är önskan... men jag förbereder mig faktiskt på det värsta, lika bra det för annars kommer jag bara att bli så jäkla ledsen om han inte hittar något. Det har jag lärt mig här i livet - tro inte att det blir bra förrän det verkligen sker.


Pernilla drog av hon skon igen på vänster fram iaf. Jag vill inbilla mig att om det är en böld så ska den mogna på sig fortare om hon använder hoven ordentligt. Mer eller mindre halt blev hon inte trots att jag slog på skon så.


Suck igen...  

Av Susanne Jonsson - 22 april 2011 23:03

Ja i natt går hästarna nakna för första gången, ska vara kanonväder hela helgen så då kan de gott gå och mysa. Har haft närmare +15 grader idag, så härligt!

Av Susanne Jonsson - 22 april 2011 13:32

Åkte en sväng med tant till Gunnar Melander idag för att få hoven kollad. Han har nog 45 års erfarenhet av hovar/skoning så kändes tryggt att åka dit och få ett omdömme.


Men han kunde inte få ur någon reaktion ur tant med vis.tång Absolut ingenting... det han trodde var att antingen:


1. Har väldigt ont efter att stenen suttit där.

2. Har en början till hovböld som inte går att lokalisera ännu.

3. Hovbensfraktur/spricka


Det enda hon reagerade en aningens på var när han knackade med hammaren på utsidan där stenen satt. Annars ingenting. Men nu har vi åtminstone kollat upp och han tyckte att vi avvaktar tills efter helgen så får ordinarie hovis komma och kolla och se om han hittar någon hovböld då. Han ville inte börja skära efter nånting som kanske inte har utvecklats ännu och förmodligen inte kunnat hitta. Hittar inte hovis nånting får vi åka in på röntgen och förhoppningsvis kanske det syns. En spricka på hovbenet kunde tydligen ta upp till 2 veckor innan man ens ser den på en röntgenbild. Stundvis går hon riktigt bra men det är när hon ska vända som hon grinar illa ordentligt. Kanske en fraktur på utsidan av hovbenet? Hur nu hon ska ha lyckats med det, vi har ingen stenig hage eller där de kan fastna direkt.


Suck...   Tur tant är på bra humör.

Av Susanne Jonsson - 21 april 2011 15:22

Vi var ute och körde Johan idag en sväng. Pigg och glad gubbe!


Med min tant är det fortfarande oförändrat. Hon haltade lika mycket idag också men hon går åtminstone i hagen. Hade nog just lagt sig när vi kom till stallet för när vi kom tillbaka låg hon helt utslagen och sov. Klev upp när vi var nere vid stallet och åt hö istället.


Slog på hon skon men fortfarande lika ont verkar hon ha. Kan inte hitta någon som helst förändring i ben eller hoven. Har klämt allt vad jag orkar överallt och även där stenen satt utan den minsta reaktion. Satte 3 söm på varje sida och lät traktsömmarna vara OM hon skulle ha en hovböld. Men hon reagerade ingenting, bara när vi knackade med själva hammaren på de yttre sömmarna när de väl satt där men inte de inre.


Ringde hovis och rådfrågade och han hörde sig för om hon hade högre puls i hoven men det har hon ju inte heller. Hon kan ha fått vad vi kan jämnföra med ett rejäl blåmärke efter stenen. Eftersom det är påsk så kunde inte hovis komma ut förrän till veckan, ska ringa honom efter helgen. Han har ju familj och djur han också så kan inte bara komma med så kort varsel vilket är förståerligt.


Glad jävla påsk då...    Nu ska jag åka till tant en sväng och kolla läget och kraffsa hon bakom öronen lite. Hur det blir med tävlingen återstår att se hur detta slutar.

Av Susanne Jonsson - 20 april 2011 14:11

Här är filmen från igår. Finns mycket mer att önska men just för tillfället jobbar jag mest med mig själv, ser att min högra skänkel är på villovägar ibland. Haha men så kan det vara   Det rör sig så förbaskat även om det inte syns och helst ska hon röra sig ännu bättre genom kroppen men vi får jobba ihop oss lite först.


Jobbade en del med tagen bakdel (men vi flyttar ut bogen, inte in baken!) och en liten övning med diagonalsluta, volt och ut i öppna. Har inte ridigt öppnor ett tag på ridskolan och blev väldigt nöjd med hur hon tog uppgiften, bättre än någonsin!  


Blir inte regelrätta slutor utan vi får jobba oss dit, tant är ingen man sätter sig upp på och tycker att hon ska fixa det på en gång eller åtminstone hyffsat för då tar det nog hus i helvetet när hon inte riktigt förstår eller förmår att utföra uppgiften. Hon tippar en hel del fortfarande in på innerbogen i höger varv och jag är väldigt gärna där och pillrar i innertygeln vilket jag inte ska göra... ska jobba med att få bort den olaten!


Sedan till det mindre roliga för dagen. In i stallet till kraftfodret kom en haltande häst   Kunde inte hitta något som var fel men hon ville knappt stödja på benet och ännu mindre gå pådet så drog av skon och när vi hade sista sömmen kvar att dra ut så ramlade det ur en jättestor sten som kilat sig fast upp emot trakten bredvid strålen under skon som var redigt vass. Hon ville åtminstone stå på hoven men halt var hon. Haltfri på gräsunderlag men inte på hårdare underlag. Får vara utan skon idag, tycker det är bra att hon använder hoven ordentligt innan vi slår på skon igen imorrn. Pernilla ska till stallet i eftermiddag och täcka dom så får rapport då hur tant är i fossingen.


Ringer hovis och ber honom komma efter påskhelgen vilket fall som även om blir bra. Bättre att ta det säkra före det osäkra.


Av Susanne Jonsson - 19 april 2011 20:36

Hon är så förbaskat rolig att rida när hon inte är upp i tok. Hon är fortfarande väldigt nervig men nu börjat det hända grejer! Dock är problemet skritten... hon blir helt knollrig när jag inte ber henne om nånting mer än att bara gå rakt fram. Försöker äta upp höger stång och tar minsta lilla ändring i min sits som något   Bakdelsvändning? Flytta för skänkeln? GALOPPFATTNING?!?


Det sistnämda testar hon mest... Tror hon blev lite besviken när hon bara fick ta en kort galopp i varje varv. Fattningarna är som vanligt... lite... explosiva...   Men hon tog dom fint för hjälpen båda gångerna. Film kommer imorrn!


Ready to take off!

    

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards