tantgigant

Alla inlägg den 14 april 2011

Av Susanne Jonsson - 14 april 2011 13:32

Ja, man mår så otroligt bra i själen när man får komma ut i dessa marker. Trots den envisa halsontet. Strålande sol, säkert närmare +13 grader nu mitt över dagen i skuggan. Mysig träningsväg med perfekt underlag och så 3 repor i galoppbacken, det här var min jobbvardag under hela förra sommaren, inte så konstigt att man var så vältränad, haha! Till vänster finns en sidoväg som inte är öppen just nu där man travar ner i ganska friskt tempo, gör en 8-volt i skritt längst ner och sedan är det full rulle uppeför! För travhästarna är det fullt normalt att gå 2+2 till en början tills det sedan ökas till t.ex 3+3 och 2+2+2. Man tar varannan galopp och efter varje repa (2 galopper) så skrittas de fram och tillbaka till träningsvägen och sedan kör man igen innan man vänder hemåt och travar i friskt tempo hem.


Tanterna tyckte det var lajbans!!! Jollan var väldigt pigg och hade inte alls tid att egentligen skritta. Fick ta en av vardera galopp på vägen hem också. Fick en trevlig högergalopp men efter ett tag drog hon iväg lite och istället för att använda sitsen tog jag en för skarp förhållning och då bröt hon av. Jättetrevlig längre vänstergalopp där jag kunde lätta av och få henne djupare och lägre i formen, rullade på där jättetrevligt tills hon fick syn på en jättemördar-snöklump i diket och drog på en grisnit! Svävade förbi den i trav väldigt graciöst. Toka!   


Gunnar hittade lite vassa kanter som han putsade ordning, var mest på vänster sida. Hon kändes normal i munnen när jag red så jag hoppas det var något som störde henne, ska testa med 3-delat igen bara jag får hem dom förhoppningsvis 2 bettstorlekarna jag har beställt från Lantmagasinet. Ett 12,5 och ett 13, tror visserligen inte att 13 finns dock... 13,5 var uppenbarligen för långt när vi testade ett med rörliga ringar. Känns skönt att tant äntligen har fått göra av med all energi ordentligt.   Har inte såna möjligheter här hemma just nu med tjällossning.


Tanterna ser rakt av ut att njuta i hästbussen med sitt hö efter motionering och avsvampning.

  


Lite vinglig filmning på mig och tant i våran sista galopprepa. Har man ljud på och höjer volymen så får man veta varför det blir så hackig filmning   

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards