tantgigant

Direktlänk till inlägg 4 november 2010

Det här är tant!

Av Susanne Jonsson - 4 november 2010 17:31

Här är hon! Hästen jag egentligen inte skulle ha! Trodde jag ja! Blödig som man är! Eller kanske det kallas att man är korkad?  


Vi har sedan tidigare en gemensam historia då min gode vän Anna hade henne hemma i samma stall som oss på bete 2005 för senare köp. Ja jag ska inte ljuga och säga att jag tyckte hästen var riktigt 100 för det tyckte jag inte. Jag var van med supercoola Johan. Tyvärr fick hon ändrade förhållanden och kunde inte köpa henne så hon åkte hem igen. Över 1 år senare dök hon upp på annons och min vän som hade flyttat upp till Gällivare bööönade och bad att jag skulle åka och kolla åtminstone. Sagt och gjort... jag skulle inte ha någon häst så jag bestämde träff med ägaren och åkte.


Jag såg hästen och det sa klick, den där skulle jag ha med mig hem, punkt! Efter en mer eller mindre katastrof-liknande provridning var känslan ännu starkare. Har fått ifrågasätta mig många gånger därefter!


Den 12:e november 2006 klev hon av transporten vid stallet. You'll See var namnet men kallas kort och gott för Jollan. Född 1996-06-12 och efter den mindre trevligt beryktade J.R.Broline som mer eller mindre själv var folkilsken och präglade sina avkommor ganska dugigt med den olaten. Mamma Lo Anda var ett fuxsto som jag inte vet något mer om och hennes morfar är Vibrante som tack och lov var trevlig själv och lämnade mycket trevliga avkommor med gott temperament! Många gånger jag tänker på hur det hade varit om Jollan också hade blivit fux som sin mor!   Hennes travkarriär blev kort och obefintlig, gjorde endast ett kval som 4-åring. Min syster jobbade faktiskt hos den travtränare hon stod i hos träning då! Jollan var på den tiden mycket trevlig och inte alls komplicerad, kunde bara stegra när hon stod still för vagnen.


12 november 2006

  


Väl hemma började arbetet att bara komma upp på hästen. Hon hatade verkligen sadlar, hon var inte så förtjust när man borstade henne heller och tyckte det var mer praktiskt att gå över folk än runt dom. En månad övade vi sadling med fokus på att inte äta upp den som sadlade och sedan att bara stå still och kunna slappna av när någon satt upp/av. Därefter blev det paddocksridning innan vi gav oss ut, hästen vägrade att lämna stallplanen och stegrade duktigt några gånger innan hon insåg att den på ryggen inte gav sig, sedan dess har hon aldrig rest sig mer eller vägrat gå.


December 2006, en tunna med fyra ben!

 


Hon tog sig riktigt bra men humöret det bestod! Det var så tant var helt enkelt, från början gillade jag det inte men bara man lär känna henne är det inte så illa som det kan se ut. Det är en otroligt kärvänlig häst men hon är inte sen att tycka till om saker hon inte uppskattar! Hon har aldrig sparkat åt en människa men tänderna kan hon använda, både jag och min syster föredrar att gå runt baken istället för framtill, undra hur många som gör det med sina hästar   hästen är nöjdare med den dealen!


mars 2007, bilden har jag döpt till mad cow! Tycker det passade väldigt bra den dag jag la över den till datorn! Den andra bilden är från sommaren 2008.

  

Olyckligsvis fick hon en sparkskada av sin väninna sommaren 2007 och fick stå och vila hela det året för säkerhetens skull. Det var nog bara nyttigt för henne att få vara och bli ompysslad istället. Ridningen var ett svårt kapitel när det gällde den här damen. Hon var konstant hysterisk stressad, rann av svett efter en 20 minuters ridtur när man red själv. Osäker på allt, inte trafiksäker och skulle bara springa och hemåt var det alltid fight om tempot. Hon är nog den svåraste hästen jag har suttit på just när hon var så ruskigt stark och blockerade helt när hon blev i den sinnesstatusen och att återfå kontakten var omöjligt tills man kom in på stallplanen.


Tant, en vanlig dag på jobbet


Hittade till slut att tyskt hack var nånting hon trivdes bra med, äntligen kunde man få hejd på henne där hon fortsatte att vara sitt lugna jag. Efter att vi hittade det alternativet har hon utvecklas enormt! Tyvärr ramlade hon omkull hösten 2009 och senare under vintern 2010 var hon verkligen bedrövlig att rida och tog ut ET som kunde fastställa att hon hade en rejäl förskjutning i bäckenet som gjort henne kort i högermusklerna.


    


Börja om från början...

När vi ändå skulle börja om så tog vi tag med bettridningen och det har inte varit någon enkel procedur. Hon är så otroligt känslig så minsta obalans från mig och hon blir stressad och spänd. När hon har tagit till sin styrka och alltid har sprungit ifrån arbetet har det ställt till det eftersom jag alltid har varit svag i rygg så tappar lätt sitsen om de vill ligga på, reder mig egentligen bättre på lata hästar. Men skam den som ger sig sägs det ju! Vi har tragglat på hela sommaren och det har gett resultat! Sakta men säkert kämpar vi med att lära oss varandra, fortfarande efter så lång tid! Det är hela tiden ett vågspel men mycket intressant och i slutändan kommer det nog bli bra.


  


Hon är helt klart en väldigt intressant typ av ridtravare. 168 cm hög och är en rejäl dam med massa, 3 bra gångarter och galopperar gärna. Dessutom en mycket god hoppare. I dagsläget ser det ut såhär då vi kämpar på med styrkan och takten.


Vad jag har ångrat mig många gånger över att jag köpte den här hästen. Men ju längre tiden går dessto mer lär vi känna varandra, en häst med ett riktigt guldhjärta och väldigt stor portion personlighet.

 
 
Jossan

Jossan

4 november 2010 18:36

Vad roligt med en till blogg att följa! :)

http://himmelskadrommar.bloggplatsen.se

 
Amanda

Amanda

4 november 2010 20:07

Jag tycker hon är dö häftig :P Trots sitt humör :P Men dom ska ju ha personlighet ;D Och de ska ju inte vara så lätt hela tiden heller :P

http://www.passionpellini.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Jonsson - 17 februari 2016 22:33


Nästan, åh så nära men ändå långt borta. Det kom snö, perfekt att galoppträna i och sen kom ösregnet och plusgraderna och så helt plötsligt mer snö och kallgrader. Fin snö men med en mindre fin skare under som bara tillåter skritt, tyvärr är inte gal...

Av Susanne Jonsson - 2 februari 2016 12:11

Konstigt nog infinner sig sällan lusten att blogga längre, trots att jag förmodligen spenderar alldeles för mycket tid framför datorn.   Nåja. Det rör på sig bland hästarna här. Stårsa kom hem för 1,5 vecka sedan. Hon hade några tuffa dagar med a...

Av Susanne Jonsson - 6 januari 2016 22:42



Ibland undrar jag vad jag har gjort för ont här i livet.   Borina ska vi kolla upp för hon har inte känts helt hundra ända sedan hon kom hit, har musklat sig riktigt fint men det finns frågetecken kring den hästen fortfarande. Fått sig en genomgå...

Av Susanne Jonsson - 12 december 2015 19:55


Lite nysnö ovanpå blankisen gjorde det hela lite mer spännande. Gjorde säsongens första vurpa imorse, tack för den. Syster har kört Borina med tryckvagnen och Moniqa fick gå som handhäst bakom då jag jobbar hela helgen och hinner inte köra henne....

Av Susanne Jonsson - 10 december 2015 22:43


Mara fick en otroligt duktig hästkarl i speedcarten igår. Har varit osäker på om hon är allmänt sned, om hon har ont eller om den rackarn lurar mig med sitt galopperande då jag är så rädd om henne efter allt arbete vi lagt ner på att få henne rak. Ko...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16
17
18 19 20 21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<<
November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards