tantgigant

Direktlänk till inlägg 28 april 2011

Johans första år

Av Susanne Jonsson - 28 april 2011 14:20

Nu har jag äntligen börjat fått ihop det material jag vill ha till 10- och 5-årsjubileumet med våra härliga ridtravare.


Börjar med Johan som blev norrlänning i juli 2001 då han kom från Karlstad. Inte alls förtjust i vintern och kylan var han men numera älskar han snöno och herrn var förr i tiden väldigt svårflörtad att få in i stallet när temperaturen kröp emot -30.


Nu finns det tyvärr inte många bilder från hans första år. De flesta finns i fotoalbum och jag har ingen scanner men några hittade jag som jag scannat in när jag bodde hemma hos mamma. Inser nu efter att jag har märkt bilderna att det inte kan stämma hur jag än försöker få det att gå ihop men här kommer några med sin förklaring till. Har ju tyvärr inget specifikt datum till dom.


2001-07-22, Johan har just anlänt till norrland

  


Sommaren 2002, tror jag har suttit på Johan en gång innan denna gång. Var egentligen inte alls intresserad av att rida honom. Han kändes lite övermäktig mig skulle jag tro, hade bara ridigt på ridskolans hästar och en travare som hade noll koll på sina kroppsdelar intresserade mig inte alls faktiskt.

    


Här blir det knas nånstans. Jag TROR den här bilden är från 2002 när Johan hade en medryttare. Samma vinter börjades han utfodras med mycket mindre mat än de andra hästarna i stallet, eller ja egentligen samma mängd som de andra eftersom stallägarna tyckte han minsann inte skulle ha mer än deras (ardenner, nordsvenskar, fjordingar)

  


Årsskiftet 2002/2003 flyttade han till ett annat stall närmare mig, tunn hade han blivit. Återfick hullet under vintern men våren som kom märktes vinterns "tapp" så att säga och han fick jättesvårt att hålla hullet vilket resulterade i detta:

 

Vikten fick han upp relativt fort igen som tur var. Den här bilden vet jag faktiskt inte när den är i från, hittade inte orginalbilderna. Eventuellt vintern före han bytte stallet eller efter. Tror det är efter. Vi tränar hoppning på egen hand i ridhuset. Tror hindret ligger på 1 meter.

 

Det var lite bilder det. Blir mer organiserat framöver   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Jonsson - 17 februari 2016 22:33


Nästan, åh så nära men ändå långt borta. Det kom snö, perfekt att galoppträna i och sen kom ösregnet och plusgraderna och så helt plötsligt mer snö och kallgrader. Fin snö men med en mindre fin skare under som bara tillåter skritt, tyvärr är inte gal...

Av Susanne Jonsson - 2 februari 2016 12:11

Konstigt nog infinner sig sällan lusten att blogga längre, trots att jag förmodligen spenderar alldeles för mycket tid framför datorn.   Nåja. Det rör på sig bland hästarna här. Stårsa kom hem för 1,5 vecka sedan. Hon hade några tuffa dagar med a...

Av Susanne Jonsson - 6 januari 2016 22:42



Ibland undrar jag vad jag har gjort för ont här i livet.   Borina ska vi kolla upp för hon har inte känts helt hundra ända sedan hon kom hit, har musklat sig riktigt fint men det finns frågetecken kring den hästen fortfarande. Fått sig en genomgå...

Av Susanne Jonsson - 12 december 2015 19:55


Lite nysnö ovanpå blankisen gjorde det hela lite mer spännande. Gjorde säsongens första vurpa imorse, tack för den. Syster har kört Borina med tryckvagnen och Moniqa fick gå som handhäst bakom då jag jobbar hela helgen och hinner inte köra henne....

Av Susanne Jonsson - 10 december 2015 22:43


Mara fick en otroligt duktig hästkarl i speedcarten igår. Har varit osäker på om hon är allmänt sned, om hon har ont eller om den rackarn lurar mig med sitt galopperande då jag är så rädd om henne efter allt arbete vi lagt ner på att få henne rak. Ko...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards