tantgigant

Direktlänk till inlägg 7 april 2011

Filmen

Av Susanne Jonsson - 7 april 2011 17:21

Från träningen i tisdags. Många hästar, en ganska rejält stressad tant som absolut inte var nöjd i skritten och när hon är spänd åker huvudet på sned och bogarna vinglar, var jättelätt på handen men det passade sig inte ändå. Svårt att få henne att skritta bra, backade av från handen. I traven var hon väldigt fram och tillbaka så hade jättesvårt att få någon balans på henne, det syns inte så väl som det känns men ena stunden är hon på väg att bryta av eller så går hon i balans och en halv sekund senare lägger hon sig i handen och rinner iväg. På andra hästar upplever jag det inte som ett problem men ack så svårt det är på tant!   


I galoppen är hon som synes väääääldigt pigg och laddad men glad att hon fixade övningen så bra trots allt, fattningarna blir inte så vackra men hon tar dom åtminstone utan att trava iväg. Gör lite fel när vi förbereder en fattning i att bli still i mitt säte och tippar bäckenet framåt och då blir tant konfundersam och går på snedden och stannar.


Önskar innerligt att jag kunde sitta ner i traven för jag blir stabilare men ja, jag trodde Johan var en stor utmaning att lära sig att sitta ner på men den här är såklart snäppet värre, vad annars?  Kan sitta ner precis i övergångarna och traven därefter men skulle jag fortsätta så blir hon stoppad att röra sig ordentligt genom kroppen. Tänker inte sitta och förstöra några gångarter pga mig som ryttare.


Ser att jag stundvis hamnar i framvikt i sadeln men den ligger i balans före, under och efter ridning meeeeen jag har tokigt korta muskler i både ljumskar och på framsidan som jag verkligen måste stretcha. För 2 år sedan drog jag på mig olaten att dra bak skänklarna jättelångt under sommaren då musklerna var verkligen extremt korta, har fått slita något oerhört för att hitta tillbaka en hyffsad grundsits då jag placerade mitt bäcken helt fel då. Har kommit en bit på vägen men massor kvar att jobba på. Kommer liksom inte riktigt ner i sadeln där jag ska sitta, när jag rider Karla hamnar jag rätt då hon är så lätt att sitta på och det känns bokstavligt talat som om någon håller på att riva sönder ljumskarna på mig!  Men då sitter jag rätt åtminstone men smärtsamt, haha.


 
 
felicia

felicia

7 april 2011 19:27

Sv; jaa, det finns bara två på de ställena jag tävlar! Den andra som heter Zhaalaga hittar du här: http://dressyrfjollorna.blogg.se/
Han är efter Milagro och undan Zelene. Ue: El borr
han är också renrasig så "ox" efter varenda en i hans stamtavla! Jag har den rätt långt bak, men kanske är lite ointressant så långt bort? :)

http://dressyrgalna.blogg.se

Susanne Jonsson

8 april 2011 09:00

Har sett några araber på lägre hopptävlingar här på sistone, eller ja vi har väl en godkänd arabhingst som går LB alt LA tror jag :) Finns en i dressyren också men han börjar bli till åren (över 20 nu tror jag) så han ser jag inte så mycket längre. Var bara nyfiken på vem pappan var :) Har delat stall med en som betäckte med Milagro, resultatet blev ett anglo-sto. Lycka till framöver på tävlingarna, kör hårt så vi får våra mer "ovanliga" raser i dressyrtoppen ;)

 
lina

lina

10 april 2011 06:29

Det är min fux med bukfläck på träningen :) Valencia heter hon och är 6 år :)

http://blog.skrotpilot.se

Susanne Jonsson

11 april 2011 09:16

Okej :) Har hon någon stam? Tycker det är intressant med hästar med sabino-anlag

 
Q med ridtravare i fokus

Q med ridtravare i fokus

11 april 2011 01:18

höhö vad har du matat tanten med ?Jetbränsle? xD
Nä skämt å sido..traven var riktigt fin efter sista galoppen *tumme upp*Jag ser att hon är väldigt on&off så att säga precis som du nämner jag tycker dock att du löser det riktigt bra genom att inte krångla till det för er.
Ang sitsen..

låter på dig och ser ut som om du har lite samma problem som jag har när det kommer till sitsen.Fast jag sitter sämre än du .Jag brukar försöka tänka på när jag rider att nyckelbenen ska peka mot himlen om du förstår hur jag menar?Det har hjälpt mig mycket. det hjälper en att komma ner och bli mer upprätt.
mvh/Q

http://qodrofenia.bloggplatsen.se

Susanne Jonsson

11 april 2011 09:25

Ja man kan börja undra... det var efter alla galopperana som hon blev fin då hon var jääääättetrött, haha börjar bli svårt att matcha arbetet till energin nu! Kanske dags att höja ribban lite *gulp*

Ska testa nästa gånger jag rider det där med nyckelbenen, förstår precis hur du menar :) Tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Jonsson - 17 februari 2016 22:33


Nästan, åh så nära men ändå långt borta. Det kom snö, perfekt att galoppträna i och sen kom ösregnet och plusgraderna och så helt plötsligt mer snö och kallgrader. Fin snö men med en mindre fin skare under som bara tillåter skritt, tyvärr är inte gal...

Av Susanne Jonsson - 2 februari 2016 12:11

Konstigt nog infinner sig sällan lusten att blogga längre, trots att jag förmodligen spenderar alldeles för mycket tid framför datorn.   Nåja. Det rör på sig bland hästarna här. Stårsa kom hem för 1,5 vecka sedan. Hon hade några tuffa dagar med a...

Av Susanne Jonsson - 6 januari 2016 22:42



Ibland undrar jag vad jag har gjort för ont här i livet.   Borina ska vi kolla upp för hon har inte känts helt hundra ända sedan hon kom hit, har musklat sig riktigt fint men det finns frågetecken kring den hästen fortfarande. Fått sig en genomgå...

Av Susanne Jonsson - 12 december 2015 19:55


Lite nysnö ovanpå blankisen gjorde det hela lite mer spännande. Gjorde säsongens första vurpa imorse, tack för den. Syster har kört Borina med tryckvagnen och Moniqa fick gå som handhäst bakom då jag jobbar hela helgen och hinner inte köra henne....

Av Susanne Jonsson - 10 december 2015 22:43


Mara fick en otroligt duktig hästkarl i speedcarten igår. Har varit osäker på om hon är allmänt sned, om hon har ont eller om den rackarn lurar mig med sitt galopperande då jag är så rädd om henne efter allt arbete vi lagt ner på att få henne rak. Ko...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards