tantgigant

Alla inlägg under februari 2011

Av Susanne Jonsson - 6 februari 2011 14:27

-10, strålande sol kan bara beskrivas som en helt underbar lördag! Selade på Johan och Jollan för en körtur. Än en gång har tant-hästen visat att hon är en sån trygg individ. Vi tänkte köra förbi Latbergsbacken men de hade skidtävlingar så vi var bara dit och vände. Fullt med bilar, människor med skidor, speakers, skyltar m.m och hon bara tittade lite och spatserade vidare, kärlek till henne   


Fick ta vägen emot Peuravaravägen istället och djuren fick trava på ordentligt några gånger. Sista sträckan hemåt bestämde sig den gamle Johan på 20 år att det skulle travas fortare och han skulle iiiiiinte sakta av. 2 nöjda hästar när vi var hemma igen. Kändes välbehövligt för både mig och Jollan trots att ryggen värkte. Imorrn satsar vi på att komma ut och ta lite galopp.


Bjuder på 3 gamla bilder!   


Tror bilden är från 2005, kom på den kanske mindre bra idén att trava barbacka på Johan i snön, hahahaha!

  


Gissjö 2005, på körtur med Pernilla och Tina

     


Idenors Janne, tror bilden är tagen 2005 också hos Gunnar Melander.

Han startade 196 gånger och tog 31 segrar, tjänade totalt 2,287,620 kr.

  

Av Susanne Jonsson - 5 februari 2011 13:01

Klarade gårdagens jobb med ryggen, tog bara en stund för kroppen att komma igång så till slut kändes det faktiskt inte mer. Otroligt skönt! Men nu är skiten tillbaka, sitter/ligger i soffan och ojjar mig... väntar på att klockan ska gå så jag kan åka till älskade tant-hästen! Vi ska ta en liten lagom tur med djuren, både hästar och hundar. Hoppas kroppen hoppar igång en gång till så jag åtminstone kan rida en sväng, köra kan jag nog inte... inte idag åtminstone... SUCK!


Tyvärr ska vi såklart brottas med en bal... jäkla djur att äta så förbaskat och de äter ÄNNU mer nu när det är mildare väder än när det är kallt, hur går det till som??  


Sedan är det bara att ladda om inför Danneros travgala! Ska bli så kul! Får nog ta bild på min outfit också.   

Av Susanne Jonsson - 3 februari 2011 18:04

Jobbat idag i travstallet, hade tänkt tagit mig i kragen och ridigt Jollan nu på kvällsidan men lyckades såklart lyfta en halv spånbal alldeles tok fel och det högg till i ryggslutet. Är väldigt van att ha ont i ryggen/axlarna men det här tar priset! Så länge jag rör på mig är det ingen fara men så fort jag suttit still och ska iväg igen, fy... Tur det var snälla hästar man skulle köra efter att jag lyckats med detta som står riktigt lugnt och fint så jag kunde kravla mig upp, väl i vagnen var det OK.


Tant får därmed tyvärr sto både idag och imorrn, vi åker till Birsta imorrn nämligen. Men verkar vara ledig heeela helgen så då ska vi allt ta och köra en sväng hade jag tänkt   Tror Jollan kommer uppskatta det, länge sedan nu!


På lördagkväll ska jag dessutom på Danneros travgala! Ska bli så kul! Förra året var det Pernilla som bjöd mig, den här gången mina f.d arbetsgivare Gunnar & Mona Melander, visserligen jobbar jag extra åt dom fortfarande men inte mycket, förutom nu då när de har varit på semester i Thailand. Så himla glad jag blev när de frågade   


Bjuder på en bild från när min vän Anna hade Jollan sommaren 2005, vi hade en trevlig liten stock att hoppa uppe i sandtaget i "vårat egna" sommarstall där vi bodde tidigare. Saknar...

  

Av Susanne Jonsson - 2 februari 2011 18:49

Sandra kom och red. Tanten ville mest försöka styra hemåt. Överlag var hon annars fin, bjuder på 2 bilder så får jag försöka hinna med filmen imorrn eftermiddag! Nu ska jag duscha, sedan ska hunden få sig en välbehövlig dusch (tror inte hon instämmer) sedan ska jag banne mig ligga på soffan resten av dagen. När man är ledig måste man hinna med allt annat som man normalt inte hinner, suck!   


 

Och jag funderar och filurar... tycker hon känns lite tunn i överlinjen nu när jag ser henne på bild? Inbillning VS hemmablind? Någon?   

Av Susanne Jonsson - 2 februari 2011 12:56

Ni har väl inte missat att ST (Svensk Travsport, tidigare STC) har gjort en helt ny hemsida www.travsport.se med massor av ny information som bl.a alla svenska rekord, regler, försäkringar m.m


Det roligaste av allt är att deras databas med alla registrerade hästar nu finns så man kan söka på uppfödare och ägare!   Så nu kan man lätt och enkelt kika på vad just din hästs uppfödare har mer för hästar på sin lista. Hur kul som helst och något jag har saknat läääänge!


Ta en titt!

Av Susanne Jonsson - 1 februari 2011 19:45

Vissa får adrenalinkick av att släppa på hästen i galopp, andra av att hoppa. Jag får rena rama värstingkicken av att släppa n travhäst uppsuttet och känner mig riktigt mäktig. Galopp är fantastiskt... men en travhäst som släpper lös sin energi och kraft i snabb trav ger känslan av att flyga fram, på riktigt! När de riktigt suger tag i bettet, sänker ner halsen, stryker öronen lätt bakåt, känna löplusten och vinnarinstinkten... Wow   


Har varit in på travbanan med Johan 3 gånger och låtit honom uppleva sina glansdagar för våra båda gamlingar kan trots att de är utbildade ridtravare hitta sin gamla trav utan problem och de älskar det! Jollan skulle förmodligen se ut som en galen ko då hon rullar ihop sig som en typiskt fransk travhäst och kör gärna ner näsan lååångt och paddlar på i linjetrav. Gulligt... nä inte direkt   Hon blir mest bara stressad av att flänga omkring så hon får hålla sig till ridhäststuket.


        

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17
18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards