tantgigant

Alla inlägg den 12 februari 2011

Av Susanne Jonsson - 12 februari 2011 15:58

Blev en eftermiddagstur, träffade Pernilla i stallet som vi fick sällskap av, hon trodde att vi redan skulle ha varit ute på tur så hon hörde aldrig av sig men så lyckades vi såklart pricka in stallet samtidigt ändå, som det kan bli!  


Blev en tur till Oxtjärn då jag hade hunden med mig, lugnast att ta den vägen. Vi skippade faktiskt traven helt idag och inriktade oss på galoppen som jag känner att jag verkligen måste ta tag i när vi rider utomhus. Det kommer nog vara mycket stärkande för henne och pelham-bettet jag köpte av Q (http://qodrofenia.bloggplatsen.se/) fungerar verkligen på henne!


Hon testade helt enkelt att försöka dra iväg som hon gör... ökar lite hela tiden från fattningen och blir stark men hur elakt den än låter så bråkar hon med sig själv på pelhambettet om hon försöker dra på. Några stora galoppluftsprång och ruskade på huvudet en hel del innan hon slappnade av och rullade på i jättetrevlig samlad galopp, det är som helt underbart att kunna lätta av där fram och hon bibehåller galoppen, formen och framförallt tempot!


Korta sträckor ger mer styrkemässigt så hon inte hinner bli matt och lång. Less is more som man brukar säga    2 fattningar på rakt spår och sista i lätt högersväng då hon har lite svårare med höger galoppen ute på rakt spår, eller är det piloten som har svårare att inverka "åt det hållet"?   Men min instruktör brukar få påminna mig om att vrida om bäckenet åt vänster då jag hellre rider åt höger i vänstervolterna *S*


Bjuder på en bild på när Pernilla fick testa att rida tant den 3:e september 2009, en sån där dag hon var alldeles underbart lyhörd och lugn, bilden är från en galoppfattning, P var inte riktigt beredd att hon var så energisk


  

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17
18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards