tantgigant

Direktlänk till inlägg 30 september 2012

Dressyrtävling

Av Susanne Jonsson - 30 september 2012 21:04

Besviken på mig själv idag. Jollan var fin på framridningen, lite spänd. När några jäntor skulle börja jaga på någon ponny som inte ville gå fram och några andra ponnyekipage började smacka var det bara att gå ut, det började bli stressat där uppe i hjärnan. Väl på volten var hon riktigt lugn tills jag skulle sätta mig ner och råkade börja rulla med höfterna när hon tappade lite takt i traven, häst blev nöjd för hon trodde vi skulle galoppera och kunde såklart inte släppa så hon hade ingen trav som gångart precis när vi skulle gå in på banan, great va klantig man kan vara.    Sen när tant inte fick galoppera så blev hon upprörd, hyperspänd, blockerad och ja hela fadderullan som hon en gång har varit, helt hysteriskt faktiskt. Gick inte att skritta, trava, galoppera, knappt att stå still. Nu i efterhand borde jag bara ha ridigt lätt för att få henne att trava och utgå men lätt att vara efterklok, fick väldigt dåligt samvete över det. Nä, bara att konstatera att det är inget för oss det där, hon har inte nerver för detta. Vi fortsätter att köra, skogsmulla och träna när vi känner för det. För på träningar går hon ju numera alltid som en klocka.   


Plexus gick det bättre med. Hård domare men landade på 63% tror jag trots felridning, jag lämnade nämligen kvar 85% av hjärncellerna så jag red fel i alla 3 program! Fast LA-programmet hade jag aldrig ridigt tidigare och hann bara titta på det en snabbis innan jag satt upp för att rida igång honom igen efter LB-klassen. Startade näst sist där och startade som tvåa i LA då en var struken.


I LA-klassen var bränslet tvärslut hos både mig och gamle Pjäxan. Hamnade på 47% där, inte så katastrofalt som det låter men domaren dömde oerhört lågt och hårt, missade massor av moment då vi inte orkade hela vägen ut, soppatorsk och jag som numera inte rider dressyr alls nästan längre orkade inte rida, fick tänka jättemycket på andningen för att inte trilla av hästen i ansträngning    han bjuder ju som inte en meter i onödan heller   jättenöjd över många moment som han gjorde jättebra som inte domaren tyckte.   


Bilder kommer senare på båda djuren. Ja inte ritten från Jollan för där vägrar jag ens ta emot några bilder från fotografen Maria, vill inte se! Kastade bort protokollet också utan att läsa, huga. Bjuder på en bild som låg på min kamera, mitt i en längning. Hur mycket vi än satsade i alla trav/galopp-längnigar så dög det inte för domaren heller, även om Plexus kan visa fina då han har lite steg, vet inte hur jäkla fort de ska gå för att hon skulle bli nöjd för jag satade ännu mer i LA men nä, inte då heller    vilket jäkla sport det här är egentligen!  Nä jag känner mig nöjd över att ha börjat konverterat över mer till den sport jag trivs allra bäst i nu när man har en egen knattetravare, travsporten   


Plexus f.1990

e.Amulet, KWPN av körtyp

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Jonsson - 17 februari 2016 22:33


Nästan, åh så nära men ändå långt borta. Det kom snö, perfekt att galoppträna i och sen kom ösregnet och plusgraderna och så helt plötsligt mer snö och kallgrader. Fin snö men med en mindre fin skare under som bara tillåter skritt, tyvärr är inte gal...

Av Susanne Jonsson - 2 februari 2016 12:11

Konstigt nog infinner sig sällan lusten att blogga längre, trots att jag förmodligen spenderar alldeles för mycket tid framför datorn.   Nåja. Det rör på sig bland hästarna här. Stårsa kom hem för 1,5 vecka sedan. Hon hade några tuffa dagar med a...

Av Susanne Jonsson - 6 januari 2016 22:42



Ibland undrar jag vad jag har gjort för ont här i livet.   Borina ska vi kolla upp för hon har inte känts helt hundra ända sedan hon kom hit, har musklat sig riktigt fint men det finns frågetecken kring den hästen fortfarande. Fått sig en genomgå...

Av Susanne Jonsson - 12 december 2015 19:55


Lite nysnö ovanpå blankisen gjorde det hela lite mer spännande. Gjorde säsongens första vurpa imorse, tack för den. Syster har kört Borina med tryckvagnen och Moniqa fick gå som handhäst bakom då jag jobbar hela helgen och hinner inte köra henne....

Av Susanne Jonsson - 10 december 2015 22:43


Mara fick en otroligt duktig hästkarl i speedcarten igår. Har varit osäker på om hon är allmänt sned, om hon har ont eller om den rackarn lurar mig med sitt galopperande då jag är så rädd om henne efter allt arbete vi lagt ner på att få henne rak. Ko...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards