tantgigant

Alla inlägg den 10 september 2012

Av Susanne Jonsson - 10 september 2012 21:05

Djur är terapi, så är det bara!


Fick bli en djurdag. Axlarna fungerade bra, visserligen har jag fortsatt undvika tunga lyft. Hjälpte syster att fixa stallet på jobbet i söndags och då fixade jag spån och hö, det räckte för att jag skulle känna av dom, surt som fasiken!  


I förmiddags tog jag och Driva ut Jollan på en körtur emot Icktjärn, avverkade ca 6,2 km med nästan bara jogg på bortvägen. Jollan var supernöjd kan jag lova! Tror det bara blir körning och lite ridning nu framöver medan hon fäller, hon kan lika gärna köras fram till KM dressyren för nog fixar hon det utan att ridas. Konditionsmässigt är det inga fel på henne så. Blev lite förvånad när jag satt upp bakom henne, herrejävlar vilken bred röv hon har fått!  


Driva får en stor guldstjärna, har lagt ner mycket tid och träning på att hon absolut inte ska lämna kontakten med sin människa och numera går hon inte ens in i skogen utan tillåtelse och idag tappade jag bara henne ur sikte en enda gång då hon försvann nerför backen inne i skogen snabbare än oss. Annars sprang hon jätteduktigt bredvid Jollan hela vägen, duktig flicka   


Mina glada springare i trav

 


Kylning av varma Spinone-tassar pågår

 


Efter körningen, Jollan är parkerad och påklädd för hagen, det är bra behändigt att ha hästar som är lärda att stå still utan uppbidning, det underlättar när man saknar stall    

 


På eftermiddagen fick Blåyge komma ut en sväng. Testade att klättra lite i backen vi hittade i skogen men njä, den var lite väl klen för hästar men tog den 2 ggr och sedan ut på träningsvägen för lite trav ner tillbaka till början och då klämde lite herrn fram en MEEEP! En aningens lite glad energi kom fram    4 repor fick han ta idag också, är inte ute efter att börja pressa honom något direkt ännu utan han ska bara tycka det är kul och slippa få sån mjölksyra. Härlig framåtbjudning hade han iaf och lyssnade alldeles utmärkt tillbaka igen. Mera positivt den här gången än för 1 vecka sedan då han varken trampade eller vilade med något bakben när vi var tillbaka i stallet, var bara pigg och alert! Nu har jag börjat gett honom havssalt så får vi se om det gör någon skillnad framöver.


Här repar vi lite, tog med lite skritt också för den som är intresserad av att se hur han rör sig, såhär går han när han är lite spänd/taggad 

 


Sedan tog vi och sladdade rakbanan med Swift, riktiga hästkrafter! Hittade åt ett traktordäck som vi la uppepå för att få tyngd så taggarna längst bak fick mera tryck ner i backen och mera tyngd på ekipaget. Han gick 2 ggr utan däcket och 2 med, sista svängen hade han lite puls så nog gav det lite träning alltid   

 

  

 Dagens sista bild får min lilla springare stå för, trots sin lilla storlek så bär han upp sina ryttare väl, jag är 177 cm

 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards