tantgigant

Alla inlägg den 4 september 2012

Av Susanne Jonsson - 4 september 2012 21:00

En fantastisk komplett dag som slutade lite mindre bra.


Släppte ut djuren i stallet vid 6.30, Jobbade fram till 10, fikade lite med P innan jag for hem, mockade och gjorde ordning för kvällen. Hem en sväng där jag började kolla på klasserna inför KM dressyr och jag blev sugen att vara med både på tant och Plexus, råkade bestämma mig för att rida Plexus i 17.15 gruppen så jag hinner rida in mig lite innan KM den 30:e den här månaden, har inte ridigt dressyr på evigheter förutom på tant då. Jollan skulle också gå idag så slängde i mig 3 digestiv innan jag for dit.


Dock har Jollan det jobbigt nu med fällning av sommarpälsen, hon är öm över ryggen och har ett fruktansvärt humör, trots att hon går med ett 250g övergångstäcke dygnet runt. Så blev lite massage och sedan tog vi en promenad för hand i 40 minuter med Driva.


Hem och äta sallad med min sambo innan det bar iväg för att rida, ridningen gick hyffsat och delvis var det mycket trevligt, fick till de bästa travlängningarna någonsin iaf så dom är vi nöjd med, man ska bara hålla sig kvar, haha. Får lägga ut film sen... galopparbetet kändes också bra medan skänkelvikningar/öppnor satt som i kola men hästen är snart 23 år gammal och jag är inte i toppform för sån ridning så överlag är vi supernöjd!


Efteråt tappade jag all ork i axlarna, kunde inte räta på mig och blev yr samt fruktansvärt törstig. Lyckades nog dra i mig någon liter innan jag åkte från ridskolan och när jag väl satte mig i bilen tappade jag känseln i bröstkorg/axlar och fick kramp i nacken med en fruktansvärd huvudvärk som påföljd. Att jag alltid har haft problem med denna kropp är väl en sak men nu var det bara för mycket, tog mig fram till stallet åtminstone för att ta in Blåyge och Swift men tog mig inte ur bilen på en bra stund. När allt väl släppte hade jag några kilo muskler över hela ryggen upp i bakhuvudet som var superspända och det gjorde ONT samt att resten av kroppen kändes helt överkörd. Blåyge som normalt har bråttom både ut och in förstod direkt när jag kom haltandes som någon kvinnlig quasimodo, han gick så snällt och försiktigt vid min sida.


Väl hemma igen var det dags för att bryta ihop en skvätt, halvtimmes (tror jag?) massage gjorde mycket och musklerna slappnade äntligen av och jag fick tillbaka rörelseförmågan i axlarna, dock knakar det precis överallt mest hela tiden och stel. Halvtimmes het dusch för när det väl släppte fick man förmodligen feberfrossa och huvudvärken satt kvar, kan ha blivit något i kombination med min lilla förkylning jag har gått med ett tag, verkar ha brutigt ut ordentligt nu.


Däckade duktigt vid 21-tiden i soffan. Jag lär mig aldrig mina egna begränsningar helt enkelt, min kropp måste få vila mellan varven men jag vill vara igång samtidigt, har fruktansvärt svårt att slappna av om jag bara ligger inne. Värre var det förut innan jag träffade min sambo, haha han som fick hålla fast mig i soffan så jag kunde slappna av. Den oron lämnade jag som tur är efter mig när jag gick in i detta förhållande, livskvalitén har höjts och nu är det bara kroppen som ska få återställas. Samtidigt måste jag arbeta med kroppen så jag inte blir svag i ryggen igen, lagom är bäst!


Nu är det nya tag som gäller med mer fokus på mitt välmående, egentligen känns det fel att säga för jag mår verkligen hur bra som helst i mitt huvud, har en underbar sambo, min älskade hund och 2 fina hästar samt mina nära, goda vänner som alltid finns där för att prata om det är något.


Nu har jag även fått skriva av mig på bloggen, också nånting som är nyttigt mellan varven, att få uttrycka sig i text om något man kanske inte vill prata om i verkligheten. Morgondagen väntar, med de fantastiska djuren som alltid är lika tacksamma att umgås med, vaknar alltid varje dag och möter mitt glada vita lurv, alltid samma glädje och energi om än lite morgontrött   


 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards