tantgigant

Alla inlägg under mars 2011

Av Susanne Jonsson - 14 mars 2011 19:50

Vädret fortsätter visa sig från sin bästa sida! Dock blåsigt... men sooool! Jobbar fortfarande vilket är fantastiskt roligt, bra för min ekonomi och nu är det så pass ljust på eftermiddagarna så man hinner rida efter jobbet utan att känna lite sorg i hjärtet.


Tog en barbackatur på tant till Oxtjärn tillsammans med Sandra & Johan. Jollan kändes lite stel så hon har förmodligen lite träningsvärk efter gårdagens dressyr vilket nog är första gången isåfall tror jag allt att hon känns "sliten". Blev några kilometer skritt på en avslappnad och mycket trevlig märr. Väldigt trevligt hade vi alla 4.


Känns skönt att hon fortsätter att vara lugn trots att jag har ökat på fodergivan. Nu när det är så varmt går de ute dygnet runt och äter fri tillgång i vanlig ordning. Stallet blir så fuktigt när det är så varmt så ser hellre att de går ute. Johans bakben som han gjorde illa i höstas när han gick omkull på en bro är numera alltid fint dessutom, otroligt skönt! Han uppför sig mer eller mindre som en tok i hagen mellanåt, akta benen gammgubbe!


Tog en bild på farbror igår föresten som jag glömde visa. 20-åriga Johan och 19-åriga Tina njuter av solen. Johan står inte riktigt klokt som vanligt   Han ser överlag ruffsig & tuffsig ut, som vanligt under den här tiden på året när pälsen nästan är lockig när han börjar använda det fleecefodrade täcket, sötis.


Fartränder har han också som hovis sa, springer han fortare då undrade han?  

  

Av Susanne Jonsson - 13 mars 2011 14:01

Skoterspåret jag skulle hålla till på för fotografering idag höll konstigt nog inte för Jollan, vissa steg åkte hon genom lite och nä då vill man inte rida. Surt som sjutton då de har kört skoter där hela vintern *morr*


Fick rida runt hela området för att ta mig till parkeringen istället för några bilder åtminstone. Ska aldrig säga något ont om Jollan igen åtminstone! Sportlov+kanonväder+öppen skidbacke = enormt mycket folk!


För att ta mig genom skogen så måste jag rida förbi skidbacken, över deras parkering och förbi liften och på sidan om själva backen. Det var packat med bilar & människor med skidor hit och dit. Ungdomar som susade nerför backen en 20 meter ifrån oss och lite skotrar och där skrittar Jollan genom allt utan krussiduller   Vilken klippa hon har blivit! Dock när vi skulle runda hörnet på en barack så stod det en skoter alldeles själv och stilla, den blängde hon mycket misstänksamt på och fnyste Väl inne i skogen så rider man först på skoterspåret och sedan bredvid det, blev omkörda av en skoter i full rulle när jag travade bredvid spåret och vad gör tant? Ingenting såklart  


Dock var hon laddad till tusen idag! När jag väl fick rida runt var hon superladdad men ujuj så fin! Ridningen på parkeringen tänker jag glömma bort för det gick verkligen katastrofalt dåligt för mig, suck! Jag kan nog helt enkelt inte balansera upp henne som hon behöver när det inte är bra/rakt underlag. Rakt fram längst vägarna gick det jättebra. Bjuder på tre bilder när jag red.


      

Sandra tyckte det gick dåligt att fotografera och jag hade samma känsla med min ridning, så vi bytte helt enkelt syssla! Haha    Tant blev så nöjd och jag också, njuter av att titta på hon. Ska iväg och träna på tisdag så då fixar vi ett bra pass tillsammans istället. Och ja Sandras klädsel var väl inte direkt... ridanpassat   

          

UNDERBART vårväder med 0-gradigt på termometern och flera plusgrader i solen. Jag njuuuter!

Av Susanne Jonsson - 12 mars 2011 21:52

Det är såna här bilder jag verkligen njuter av att skapa. Egentligen är jag mer för bilder som förmedlar en känsla istället för rakt upp och ner stilrena.


Många av mina favoritbilder har egna namn, den här heter Närhet. I say no more...


  

Av Susanne Jonsson - 11 mars 2011 17:30

Nu när tant ändå har stått kan hon likaväl stå idag också och vila. I helgen hittar vi på något skoj! Tror jag tar en längre körtur imorrn så hon får jobba lite i sin "ensamhet" och på söndag kanske vi tar något lite jobbigare ridpass i naturen, sugen på att träna lite galoppfattningar så får hoppas jag sitter kvar i sadeln då hon börjar kunna det där!  


Ska även försöka påminna mig själv att ta en bild på Jollans rygg då det är dags att jaga ny dressyrsadel... suck och stön! Trots att det är positivt då hon utvecklats till det positiva med mer ryggmuskler. Lägger ut bild här sedan då jag vill ha lite förslag!   


Bjuder på en bild från min och Jollans första tid tillsammans. Tror hon rakt av fortfarande var barfota på bilden så jag tror faktiskt det är bland våra första longeringar tillsammans. Longerade henne våran första tid innan jag började träna på uppsittningar då hon inte ville släppa upp sin ryttare i den sinnesstatusen hon var, 1 månad höll vi på innan jag ens skrittade ett varv runt paddocken uppsuttet . Här syns det då också hur stor hon är, snygga jag med alla kläder är ju då 177 cm ovan mark och står inte ens jämnsides med tant   lustigt hur stor hon alltid hon ser med sina blott knappt 168 cm. Bilden bör vara från november 2006. Tant gigant...

  

Av Susanne Jonsson - 10 mars 2011 17:18

Tant ryckte av sig skon i tisdags och skon bestämde sig för att vara borta tills igår när vi puttade ut ny bal åt hästarna. Hon fick gå träningen utan problem men sen har hon då tyvärr fått stå men ska snart iväg och få henne skodd, må bara ta ut lite pengar så hovis blir glad.


Dock härjade hon runt i hagen då Johan glömde att han var 20 år och for runt som en blådåre! Mitt i det där for tant omkull med rumpan, suuuck! ET-besök var inplanerat till våren här, nu får hon komma ut tidigare för att kolla bäcken-status så hon inte går och blir sned igen.


Drummeltant!   

Av Susanne Jonsson - 8 mars 2011 20:45

Kanske får kalla henne turbotant istället! Vi var då som sagt iväg till ridskolan för träning i våran dressyrgrupp och Jollan är nog den mest ambitösa häst jag varit med om! Hon tänkte helt enkelt gå ut i ridhuset utan mig till en början. När de andra började röra på sig ut emot lidret så bara skulle Jollan också gå!


Väl ute i ridhuset är det turbofart runt i skritt några varv innan hon lugnar ner sig lite. Går inte att ha långa tyglar för då sätter hon iväg i trav, lätt kontakt så håller hon sig i rätt gångart och hon kan bedriften att skritta lika fort som andra hästar travar. Man tar tyglarna...


- Ska jag trava? Ska jag flytta mig hit? Dit? Trava?? Nu då?! HALLÅ!


Låter man henne göra en kvarts bakdelsvändning vid en hörnpassering så hon får något att tänka på så nästan kastar hon sig in i en nästa hörn. Skänkelvikningar likaså, man måste verkligen ligga ett steg före hon hela tiden annars hittar hon på egna trudelutter.   


Bjuder på filmen från träningen också. Först är det mellanskritt och det märks att Jollan är lite svagare då hon gärna låter bli att trampa lika jämnt med vänster bakben. Kommer lite travökningar som jag är väldigt nöjd med! Hon kändes jättefin och avslappnad, fint tillbaka på förhållning efteråt. Därefter blir det trav in på medellinjen för att göra halt och iväg i trav efter. Här har gaset hängt sig på tant efter ökningar och den där överambitösa delen tar överhand, hon vill så gärna och så mycket så det bara kryper i kroppen på hon!   


Galoppen kändes bättre även om hon blir lite laddad i fattningarna, tjorvar lite i munnen men kvalitétsmässigt känns det mycket bra från ryggen och blir mycket glad när jag ser hur mycket mer avslappnad hon är denna gång när hon väl galopperar.


Sammanfattat.... mycket nöjd matte idag till trevlig tant även om hon var laddad till tusen  

Av Susanne Jonsson - 7 mars 2011 20:44

Tant vilade. Hade ändå inte hunnit med henne då jag skulle ta en mer aktiv runda med Driva, har bestämt mig för att nu jäklar ska det bort med lite överflödigt fett. Jag trivs ganska bra med mig själv med några kilon skulle jag må väldigt bra av att gå ner. Hittade nämligen några bilder från det året jag träffade min sambo, herregud så smal jag var!


Har just suttit på ridskolan och tittat på när Johans medryttare har hoppat ridskolehäst. Ooh så sugen jag blir men ja den dagen man kanske har en egen transport så kanske det blir ett alternativ att hoppträna lite med tant, om jag vågar  


Hämtat transporten också så jag slipper göra det imorrn. Har fått en filmare också så material från träningen dyker nog upp efter träningen eller på onsdag!


Bjuder på en bild jag verkligen älskar som Pernilla har tagit, efter att jag hade tagit studenten 2006. Här var jag faktiskt mer "tjock" än vad jag gick ner till 2007, tror jag gick ner närmare 10 kg faktiskt.


  

Av Susanne Jonsson - 6 mars 2011 17:53

Älskar söndagar, alltid gjort och kommer alltid göra! Blickar lite tillbaka i min blogg och inser hur trist den är för tillfället men det är som det är. Har tusen saker att göra i databasen, just nu jobb och sedan hund på det samt en häst som är 100% igång nu på det och en sambo som gärna vill prata med en mellan varven. Nu ska jag helst börja med badrummet nere också nån dag i veckan och dra ett varv med målartvätten. Var meningen att det skulle ske i helgen... samt städa bilen invändigt... vem kom på att dygnet bara ska har 24 timmar?  


Jag, syster, hundarna och hästarna tog en sväng i Oxtjärnsskogen bort till Nästvattnet emot Finnmarken. Johan kördes och jag red barbacka på min tant. Vet faktiskt inte hur länge vi var borta men över timmen bör det ha blivit. En till sån där dag jag bara har njutigt av att min häst verkar ha landat stadigt här på jorden. Hon gick på långa tyglar och filosoferade lika mycket som jag. Nu får hon vila imorrn då jag ska jobba men på tisdag åker vi och tränar igen om transporten är ledig! Längtas  


Har haft lite svårt att förklara för en del personer hur mycket snö vi har fått här i Kramfors denna vinter. Jag har aldrig varit med om att det har varit för mycket snö för att rida i men det slog minsann rekord... det gick att skritta på sin höjd i mycket långtsamt tempo för att inte stå på näsan. När man hade gjort ett spår gick det åtminstone att utöva andra gångarter. Bidrar med lite bilder som kan ge en glimt om hur mycket det är...


Första och enda vi fick njuta av snön innan det blev en skare mitt uppe i allt. 8 januari 2011. Upptrampat spår och häst på 168 cm.

  


Jobb hos Gunnar Melander 9 januari 2011, tidig morgon vid utsläpp. Ni kan ju skymta det normalt annars höga trästaketet under snön. Sommartid kan de knappt sträcka halsen över staketet. Hästarna på bilderna är från vänster dräktiga Monica Fame, hästen med bläs är Blended Bellouet som är närmare 170 cm hög och längst till höger har vi kallblodet Nordvanja.  


Driva och jag på promenad samma dag som ovan. Jag står nere på vägen och Driva är uppepå snövallen längst vägen som går emot Klocke från Grubbe. Kan nämnas att hunden är en medelstor ras på 30 kg+

  


På tal om Driva! Hon håller gärna koll när matte/husse sitter till bords och ser extra söt ut <3

  

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards