tantgigant

Direktlänk till inlägg 27 februari 2011

Kort dressyrpass

Av Susanne Jonsson - 27 februari 2011 17:36

Jobbade i travstallet idag så när jag hade fått ut djuren och gjort rent passade jag på att åka hem och rida tanten en sväng. Lånade Amandas Tekna dressyrsadel och provande på tanten. Tyvärr inget jag kunde provrida, inte mer än provsitta, då det är en x-vid och tant skulle nog klara sig på en vid. Men otroligt skön sadel och stöden var kalas till mina ben. Men sitter och filurar om den är för svängd... då den är för bred tippar den lite framtill och lättar bak. Tyvärr vet jag inte av någon annan som har en Tekna häromkring som man kan prova.



Blev till att byta sadel till min egna och rida ett kort pass med tanten. Om ni undrar över min sits så kan jag tala om att jag tappade den längst vägen nånstans, eller om jag helt enkelt glömde den hemma. Fy vale... men på tisdag ska vi förhoppningsvis få ordning på eländet! Blir smått less på möjligheterna att kunna rida seriös dressyr hemmavid under vintern och blir väldigt lätt avis på de som har tillgång till ridhus för det är det enda jag saknar med Frånö, att man kunde rida dit och jogga runt lite. Den här parkeringen är ju åtminstone så pass stor att man kan rida lite men den lutar lite och underlaget blir lite stumt med brodden...


MEN! Känslan var jättebra idag trots allt! För jag har klämt, böjt och både gasat och bromsat hästen utan att hon blev det minsta upprörd. T.om högervarvet har vi fixat idag utan att tippa emot innerskänkeln och varit mer på yttertygeln än vad hon tidigare har varit. Testat lite öppna i trav också utan större taktfel. Jodå idag var det ett stort brett leende som brydde mitt ansikte när vi gick hem.


Men fy vad jag måste träna mer på att rida med dubbla tyglar, jag verkligen håller dom nästan krampaktigt, livrädd för att tappa dom när jag väl fått ordning på eländet   

 
 
Josefine m. ridtravaren Bellie

Josefine m. ridtravaren Bellie

27 februari 2011 18:17

Jag tycker att den ligger jättefint i balans. Tekna har sin tyngdpunkt sådär långt fram.

Om jag hade varit dig hade jag åtminstone provridit i den, för den kan göra underverk! ;)

http://minfux.blogg.se

Susanne Jonsson

27 februari 2011 18:56

Blev bra sugen att provrida men måste nog padda upp den för att det ska fungera, när jag satt så gled den ner över manken och tryckte så ville bara provsitta.

Skulle absolut kunna tänka mig att köpa en! Gillade skarpt att den finns upp i så pass stora storlekar, behöver ha 17,5" för min rumpa. Det här var en 17". Min Olympic är 17 och känns i minsta laget... har sagt att jag ska motionera bort min rumpa men än har inget under skett *S*

 
Mikaela

Mikaela

27 februari 2011 18:17

Inget illa menat, men jag tror det skulle bli ännu bättre om du inte håller händerna så brett isär. Det ser ut som om du sitter och håller i en tidning. Vilken kan förvirra lite för hästen.. men inte vet jag.

Bara ett förslag på förbättrad kommunikation :)

http://www.mikaelaljungberg.blogg.se

Susanne Jonsson

27 februari 2011 18:52

Tar absolut inte illa upp :) I öppnorna testar jag ett tips jag fick för att leda bogen lättare med ytterhanden och på böjt spår leder jag extra mycket med innerhanden för att jag vill att hon ska följa den samtidigt som hon får stöd av innerskänkeln så hon ska böja sig runt skänkeln, speciellt i högervarvet då hon vill lägga huvudet på sned/gå utåtställd och trycka in bogen inåt. Vi har kämpat hela sommaren med att hon ska böja sig men har bara gått emot, tog ett steg tillbaka och fick tipset av en unghästberidare när jag red för henne att verkligen lära henne vad jag menar just med detta jag skrev ovan och det har fungerat :)

 
Josefine m. ridtravaren Bellie

Josefine m. ridtravaren Bellie

27 februari 2011 18:18

Tycker hon ser jättetrevlig ut på filmen. :-)

Hur går det med Johan nu? Rids inte han längre? Längesen du skrev något om honom. :-)

http://minfux.blogg.se

Susanne Jonsson

27 februari 2011 19:04

Det tar sig åtminstone :)

Johan har en jättebra medryttare som är ute och rider när hon kan. Nu vintertid rids han inte så överdrivet mycket i vanlig ordning utan körs mest av syrran, må passa på när det finns bra underlag överallt! :) Till sommaren kommer han gå mer seriös dressyr för att hålla smidigheten/styrkan uppe när det finns bättre träningsmöjligheter här hemma för honom.

Men han hänger med! Pigg och glad, han är rakt av värst av alla i hagen när det gäller att busa och hitta på sattyg.

 
Q med ridtravare i fokus

Q med ridtravare i fokus

28 februari 2011 13:40

Jag tycker väl tecknan ligger lite si så där.Doppar den fram blir den ju till att glappa bak troligtvis så att prova en som är lite smalare är nog inte så dumt.Det syns på bilden redan att den tippar lite eftersom den släpper för tidigt bak.Nog för att den är byggd att släppa tidigt men jag tycker det är lite för tidigt för min smak.
Du har ingen bild utan schabrak?

Ang filmen.
Bra att du renodlar och separerar hjälperna åt henne genom att bredda handen så att det blir lättare för henne att hitta och förstå dina hjälper.Jag hade dock önskat att du sänkte den något.Men i bland är ju inte sitsen med som sagt och jag tror du är medveten om det själv =)Och akta så du inte blir kvar ute i det ledande tygeltaget..gör samma misstag själv.Jag önskar också att du tar igenom det du vill ha sagt lite mer ;-)Dock inte så lätt på en sådan häst jag vet .
kämpa på .
mvh/Q

http://qodrofenia.bloggplatsen.se

Susanne Jonsson

1 mars 2011 21:20

Tack för kommentaren :) Har ju då svarat lite som du kanske märkte på msn :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Jonsson - 17 februari 2016 22:33


Nästan, åh så nära men ändå långt borta. Det kom snö, perfekt att galoppträna i och sen kom ösregnet och plusgraderna och så helt plötsligt mer snö och kallgrader. Fin snö men med en mindre fin skare under som bara tillåter skritt, tyvärr är inte gal...

Av Susanne Jonsson - 2 februari 2016 12:11

Konstigt nog infinner sig sällan lusten att blogga längre, trots att jag förmodligen spenderar alldeles för mycket tid framför datorn.   Nåja. Det rör på sig bland hästarna här. Stårsa kom hem för 1,5 vecka sedan. Hon hade några tuffa dagar med a...

Av Susanne Jonsson - 6 januari 2016 22:42



Ibland undrar jag vad jag har gjort för ont här i livet.   Borina ska vi kolla upp för hon har inte känts helt hundra ända sedan hon kom hit, har musklat sig riktigt fint men det finns frågetecken kring den hästen fortfarande. Fått sig en genomgå...

Av Susanne Jonsson - 12 december 2015 19:55


Lite nysnö ovanpå blankisen gjorde det hela lite mer spännande. Gjorde säsongens första vurpa imorse, tack för den. Syster har kört Borina med tryckvagnen och Moniqa fick gå som handhäst bakom då jag jobbar hela helgen och hinner inte köra henne....

Av Susanne Jonsson - 10 december 2015 22:43


Mara fick en otroligt duktig hästkarl i speedcarten igår. Har varit osäker på om hon är allmänt sned, om hon har ont eller om den rackarn lurar mig med sitt galopperande då jag är så rädd om henne efter allt arbete vi lagt ner på att få henne rak. Ko...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17
18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards