tantgigant

Alla inlägg den 27 november 2012

Av Susanne Jonsson - 27 november 2012 22:30

Q hade lagt upp den här länken och jag tycker absolut att den ska läggas ut på fler sidor.


http://horsetalk.co.nz/2012/09/20/warning-after-horses-colic-eating-bale-netting/


Alla gör som dom själv vill, det säger jag inget om men ALLA hästägare bör informeras om de otroligt höga och livsfarliga riskerna som innebär att ge sina hästar hösilagebalar direkt i hagen med både plast och nät kvar. Som vi alla vet har hästarna ett hyperkänsligt magsystem och en bit nät som fastnar nånstans längst vägen eller virar sig runt något säger väl sig själv hur farligt det är.


Vi skaffade oss en redig häck (som egentligen är en stensorterare när man tar upp pär'en) och på vår/höst hade vi balen utanför hagen och skottade in tillräckligt mycket hö så det räckte i 24 timmar så de fick fri tillgång vilket fall som. Under vintern kunde vi sprätta upp balen helt och rulla in emot häcken och varje dag skrapa ihop spillhöet och lägga i häcken för att undvika att slösa hö. Det är mera jobb men riskerar inga allvarligt sjuka eller döda hästar. En av Sveriges bästa travhästar avled för några år sedan av just hösilageplast som han hade svalt ute i hagen... hurva!


Nu hos de gamla hästarna har vi lyxen att kunna få in alla hösilagebalar inomhus i det kalla höförrådet så vi går ut med 20 kg hösilage varje kväll efter att de har gått in så de har under dagen, absolut inget spill   


Hästarna i Storbacken med sin höhäck vintern -09, spill blev det tyvärr ändå eftersom vissa inte kunde äta av det översta höet utan körde ner hela huvudet och slängde ut och sedan har de börjat blivit lat på äldre dagar och går inte iväg lika långt för att skita utan bajsade runt häcken. Så det blev en hel del mockning!

 


29 december -10, skotta snö ingick också såklart men helt klart värt det! Själva plasten blir utmärkta lock om man skär loss så nära marken man kan och sedan gör 3-4 snitt uppifrån och ner, enkelt att ta av och trä på   

 

Av Susanne Jonsson - 27 november 2012 13:47

Hittade filmen när jag tävlade det polska varmblodet Karla (ridskolehäst) på klubbdressyren mars 2012, hon är ju alldeles för söt. Dyngförkyld ryttare och en stor 170 cms stel pråm som ej blev riktigt genomriden på framridningen pga underlaget men hon skötte sig alldeles exemplariskt, hennes första dressyrtävling någonsin.  


Karla har inga gångarter att tala om direkt så jag skrattade så när jag läste protokollet där det stod att hon visar ingen längning i skritt och trav, i galoppen orkar jag inte rida henne så hon blir lite väl öppen i formen men jag lovar att hon knatar på för kung och fosterland i travökningarna det hon förmår men det syns väl inte mer än att benen rör sig fortare än normalt   Dressyr är kul! Och så blev vi faktiskt 2:a på 61%  ändå trots mycket att önska, 1p från vinnaren som var en privathäst, de ni!  



april 2011, ett stycke tjockare pilot som dock var i "bättre" dressyrform än på filmen från tävlingen på det sätt att hon faktiskt knappt ridigt dressyr på flera månader utan bara jobbat med travhästarna förutom dressyr på sin egna varmblodstravare, höhö.   Dock är jag minst 10 ggr starkare i kroppen numera än vad jag var på den här filmen!


Karla är dessutom mor åt åtminstone 1 avkomma som heter Ramses All Mighty f.2007 e.Richelshagen, hans ägare kontaktade mig häromdagen och visst finns det likheter mellan dom om man kollar på exteriörbilder, enligt ägaren så har dom samma långa öron   Om Karla var stor så är den här herren ännu större, 178 cm!


Av Susanne Jonsson - 27 november 2012 11:45

För stunden antar jag?


Jobbade halva lördagen och på söndag åkte vi till Umåker på söndagförmiddag. Kom hem runt 22-tiden igen efter att ha tagit in hästen hemmavid, tur han är såå duktig att vara ute helt själv, hellre får han vara ute sent än komma in till 4-5 varje dag, alldeles för tidigt i mitt tycke. Jobbade hela måndagen och idag har jag jobbat till 10.00 så nu hinner jag med att blogga lite fort iaf.


Blåyge gick för sladden igår. Den där turboenergin jag har förbarmat mig över verkar faktiskt vara borta då han skötte sig alldeles utmärkt både i lördags och under gårdagens körning med lokselen. Drog 4 vändor och blev rakt av lat redan efter andra, inget man gnäller över faktiskt.  Bättre att han drar på ett lugnt och harmoniskt sätt än att ha bråttom.


Vilar idag. Ridning i skogen imorgon i sällskap av Amanda och Perssan   Har fyndat lite på nätet, nästan helt nya knäkappor för 160 kr (tradera), ett slowfeednät för 170 kr (tradera), svansgaffel för 56 kr (tradera, herrn slänger gärna med svansen uppåt när han tycker det är jobbigt för den tunga vagnen) och en nyrenoverad fräsch speedcart för 1000 kr! (facebook)


Jag älskar internetshopping!!!   

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14
15
16 17
18
19
20 21
22
23 24
25
26
27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards