tantgigant

Alla inlägg den 20 november 2012

Av Susanne Jonsson - 20 november 2012 13:16

Rubriken kan lika väl stämma in på mig också, hehe. Nu börjar det verkligen bli påträngande att underlaget är som det är... stenhårt och tråkigt! För den där blåögda kallblodstravaren börjar få eld i arslet!


Att han blev skodd annorlunda än vad han har varit tidigare märks åtminstone, skorna sitter bortsett från den där vänstra framskon som jag fick slå på en ny då den försvann spårlöst i hagen efter 1 vecka. Nu sitter dom fortfarande och det har gått 8 veckor sedan sist, imponerande! Trots att han tydligen springer och har sig duktigt i hagen vissa dagar... han drog en fin repa när ja släppte ut honom idag också så jag trodde inte benen skulle hinna med!


Tänkte gå och döda lite överskottsenergi med att repa på lägdan nedanför stallet längst vägen men idag var han riktigt på tårna! Drog iväg en hopp och bockserie direkt när jag satt upp, KAN ha varit gjorden som nöp han med allt hår, kan vill åtminstone tro det   meeeep meeeep lät han iaf ända tills jag fick han att stå still. Iväg vi kom men han var bara allmänt trotsig, ville vända och vinglade över hela vägen. När vi gick förbi den första hagen så stannade han och när jag drev han sa han meeeep igen och sparkade bakut. Märks att han är valack för när jag morrade åt honom och drev en gång till gick han direkt, hade det varit en märr hade det nog tagit hus i helvetet!   Vi kom över på lägdan åtminstone men ja resultatet var inte vad jag önskade.


Han studsade, bockade, pep och kastade sig hit och dit mest hela tiden. Vi kom halvvägs ner när vi skulle gå förbi postlådorna och på andra sidan vägen ligger en verkstad där det kom några ljud ifrån och allt var en bra ursäkt att få vända runt och hoppa och galoppera på stället, frusta sådär högt och med den lilla svansen i vädret. Jag blev alldeles trött men hade ingen lust att ramla av då han är lagom krånglig att sitta på då han är så otroligt kort i sadelläget. Det blir som en katapultrumpa och ett par öron i hakan när han börjar hålla på...  det är såna här gånger man faktiskt blir påmind om att han är en 4-åring som inte har så mycket erfarenhet så vi satsar på att få med oss draghjälp imorgon eller på torsdag så vi kan rida ur lite energi utan att riskera att åka i backen, jag börjar bli till åren och är inte lika mjuk i kroppen som man en gång var så det gör ONT att ramla av.   


Men vrång som man är så tvingade jag upp honom på rakbanan och dit gick han helt ok, ut i skogen och utforska flertalet stigar som vi hittade åt till hans bedrövelse. Han tyckte det var som nog att gå en stig och ville sedan gå hem men tji fick han nu istället, alla stigar gick vi  och kryssade mellan, över och under stock och sten. Han gjorde ett bra jobb förutom att han blev lite stressad på vägen hem och mest snubblade men det är bra träning, fått gått väldigt samlat neröver för att hitta någon slags bärighet vilket fungerade riktigt bra. Tog en galopp lägdan bredvid en hage på vägen hem och då var han mest bara "Va? Jaha, galoppera? Okej då...", jädrans skithäst.  


Det "negativa" med att ha en unghäst som börjar känna sig stark och fräsch i kroppen = energi!!! Men vi var åtminstone ute en timme och skrittade och klättrade så svettig och nöjd blev han till slut, hoppas jag... var hysteriskt pigg när vi kom ut från skogen igen. Suck och stön.  


Är ledig imorgon också så funderade om att ta honom igen då samt på torsdag efter jobbet. Fredag blir jag borta hela dagen, först på jobb och sedan på Bergsåker, jobbar lördag förmiddag och ska kolla på gård mitt på dagen och skulle helst ha behövt tagit en tur till då också för på söndag bär det av emot Umåker. Önskar mig ett bra underlag, ge mig SNÖ!!!


Vi hittade ut från skogen ett tag och herrn hade tid att stå still 30 sekunder! Öronen kan man jämnföra med djävulshorn tycker jag allt!

 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14
15
16 17
18
19
20 21
22
23 24
25
26
27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards