tantgigant

Direktlänk till inlägg 29 mars 2011

Filmen från Lotta Månsson-träning

Av Susanne Jonsson - 29 mars 2011 19:12

Här är den då, lååååång film! Ljud är ett måste tycker jag allt. Ibland är det nästan svårt att rida för Lotta då hon pratar heeela tiden men det är verkligen lärorikt och hon förklarar in i minsta detalj vad vi gör som ryttare och vad som sker på hästen på ett väldigt enkelt sätt. T.ex när vi ska rida en öppna - tänk att dina höfter är en urtavla, rid hästen framåt och vrid dina "ögon" du har på framtill på höfterna till klockan ett, svårare än så är det inte och så är det verkligen! På Johan är det så klockrent som är så pass utbildad för han svarar direkt på så små enkla hjälper.


Kortfattat om träningen är att vi fick en hel del nya aha-upplevelser som vi verkligen kommer att ha nytta av.

  • Stilla i överlivet & rida henne mer för mina sittben/bäcken/slut om med vaderna så jag påminner båda hennes bakben att trampa på jämnt, hon blir ganska lätt tygelhalt när jag blir för oaktiv.
  • Vara kvar längre i sadeln vid lättridning så hon har kvar sina bakben i den samling vi vill ha och inte smacka när hon gör det jag egentligen ber om, var väldigt lätt att vara på henne med rösten i fel tillfälle när hon bröt av. Detta skulle jag väldigt gärna öva på när vi rider ute att verkligen rida henne för min kropp, testa att se hur väl hon svarar när jag rider mer samlat med min kropp istället för att fokusera på hur hon går med huvudet.
  • Känna bakbenen innan övergång till trav, sträva efter att få övergången så det inre bakbenet är det som börjar.
  • Gynna mig själv och min ridning genom att tänka ut och planera i förväg så kroppen sätter sig till rätta för den kommande händelsen (kan jag vara redigt dålig på!)

Mycket effektiv träning, Jollan blev lite matt vilket märktes mycket i högervarvet emot slutet då hon inte riktigt orkade att få ut bogen och gick utåtställd, hade inte tänkt galoppera nånting med tog en galopp i vardera varv för att få lite tips och känsla. Syns att hon är lite trött men hon kämpar som vanligt på. MYCKET nöjd över min lilla häst!


Men jag ser verkligen hur illa min sits blir. Hoppas verkligen det blir bra med den nya för blir rakt av frustrerad, även om hästen går i bra balans så svajjar jag omkring och kommer aldrig till ro i mig själv. Red den polska märren på ridskolan idag på samma utrustning som på Jollan, helt otroligt roligt hade vi och satt väldigt stadigt och bra. Hästen blev dessutom som en ny pålle då hon annars är väldigt stel och motsträvig i handen. Hade egentligen kunnat rida utan stångtygeln då hon blev så fin i munnen men jag börjar få koll på att rida på dubbla tyglar så tränar gärna så ofta jag kan! Karla bjöd t.om på en vänster diagonalsluta i galopp på eget bevåg när vi bara skulle galoppera ut halvt genom till förvänd galopp, haha hon är bra rolig hon! Trevlig form i alla gångarter.


 
 
Q med ridtravare i fokus

Q med ridtravare i fokus

29 mars 2011 20:53

Fasen mitt nät är så segt så jag kan inte titta på filmen =( jag som verkligen ville se...
mvh/Q

http://qodrofenia.bloggplatsen.se

Susanne Jonsson

30 mars 2011 08:36

Meh! :( Går inte att låta den stå och ladda ett bra tag och sedan titta?

 
malin

malin

31 mars 2011 18:29

Hästen ser jätte trevlig ut!:)

http://mullesdrommar.blogg.se

Susanne Jonsson

31 mars 2011 19:56

Åh tack :) Kul att höra!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Jonsson - 17 februari 2016 22:33


Nästan, åh så nära men ändå långt borta. Det kom snö, perfekt att galoppträna i och sen kom ösregnet och plusgraderna och så helt plötsligt mer snö och kallgrader. Fin snö men med en mindre fin skare under som bara tillåter skritt, tyvärr är inte gal...

Av Susanne Jonsson - 2 februari 2016 12:11

Konstigt nog infinner sig sällan lusten att blogga längre, trots att jag förmodligen spenderar alldeles för mycket tid framför datorn.   Nåja. Det rör på sig bland hästarna här. Stårsa kom hem för 1,5 vecka sedan. Hon hade några tuffa dagar med a...

Av Susanne Jonsson - 6 januari 2016 22:42



Ibland undrar jag vad jag har gjort för ont här i livet.   Borina ska vi kolla upp för hon har inte känts helt hundra ända sedan hon kom hit, har musklat sig riktigt fint men det finns frågetecken kring den hästen fortfarande. Fått sig en genomgå...

Av Susanne Jonsson - 12 december 2015 19:55


Lite nysnö ovanpå blankisen gjorde det hela lite mer spännande. Gjorde säsongens första vurpa imorse, tack för den. Syster har kört Borina med tryckvagnen och Moniqa fick gå som handhäst bakom då jag jobbar hela helgen och hinner inte köra henne....

Av Susanne Jonsson - 10 december 2015 22:43


Mara fick en otroligt duktig hästkarl i speedcarten igår. Har varit osäker på om hon är allmänt sned, om hon har ont eller om den rackarn lurar mig med sitt galopperande då jag är så rädd om henne efter allt arbete vi lagt ner på att få henne rak. Ko...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards