tantgigant

Direktlänk till inlägg 2 april 2013

Premiär

Av Susanne Jonsson - 2 april 2013 18:41

Hehe ivrig som man är kunde vi inte låta bli och prova vagnen. Blev en del trixande för att få selen att ligga som den skulle, syster tog lite bilder som hon får skicka sen.

Bakselen tog vi en promenad med löst innan, brydde sig inte alls. Fick hänga med ut på tur också löst, inga problem det heller. Han tog allt med ro, verkade förstå att det var skritt som gällde. Blev en tur bort över byvägen men på vägen hem har han bråttom som vanligt, körde med lite lätt tryck i omgångar och han drog trevligt :-) nästa gång provar vi att köra här bakom gården för och se om han kommer mer till ro då. Mycket nöjd både med häst och vagn, satt som en drottning där uppe :-)

Får se vad underlaget bjuder på för träning på torsdag. Tänker dessutom fodra upp honom nu när han kommer gå mer krävande jobb än tidigare. Mera korn och nu tillsätter vi svarthavre.

Blåyge fick sig dessutom en riktig käftsmäll av Lennart idag, haha tror dom var lika förvånade båda två, kanske skönt för katten att veta att han faktiskt kan avvärja ett sånt stort djur på något vis när han ska hålla till i stallet också :-)

 
 
Ingen bild

Bengt Eriksson

3 april 2013 20:11

test susanne.

Susanne Jonsson

3 april 2013 20:30

Fungerar :-)

 
Ingen bild

Bengt Eriksson

3 april 2013 21:32

Hej Susanne.
Provar igen, jag som skrev ett långt brev till dig ska nu försöka minnas vad jag skrev. Nu har du kunnat provat vagnen några gånger hoppas jag. Ser ett foto där ni är ute på tur, bra att du-ni körde igång direkt så ska det vara. Ta inte för korta turer bara så han inte hinner bli varm eller hinner förstå vad som händer. Lite längre skritpass då hinner du korrigera honom om han har för bråttom. Utnyttja bromsen lite om han inte lyssnar men lägg inte för stor vikt på detta i början, du kanske får vända på "steken" i början . Lite ivrig först sedan lungt på hemvägen, se då det positiva att "den delen blev bra" o ta med dig det POSITIVA. Låt det få ta den tid det tar nu, han behöver förstå vad du tänker göra med honom. Utnyttja tiden nu se till att han drar RAKT korrigera o korrigera se till att ha KONTAKT med tömmarna o munnen. Inte som på bilden där han går snett o tömmarna hänger, då fortsätter han gå snett. Det är bara att jobba med kontakt du vet ju när du rider måste du ha kontakt med hästen det är LIKA nu bara det att tyglarna är längre o nu har du tömmar istället. Ta dig tid o prova o se vad händer när du gör si o så, när ni kommit underfund med varandra o han fått chansen att RÄTTA TILL SIN KROPP då kommer belöningen jag lovar. Prata mycket med hästen, du kanske tycker det låter dumt, men det är det bästa du kan göra. Du kommer att se att han svarar dig genom sitt öronspråk, samtidigt som du slappnar av själv. Om fler pratade med sina hästar skulle deras o vår värld se annorlunda ut. Med min tävlingshäst Justin han pratade jag jättemycket med, han kunde i förväg känna vad vi skulle göra. Svänga h-vänster eller om jag bara sa skritt-trav -galopp så gjorde han det även sakta av. Den upplevelsen hoppas jag flera får uppleva, det var en gåva att ha fått haft en sådan häst i sitt liv. Det här överförde jag även på travarna fungerade bra, dumt bara att jag p.gr.av hälsan var tvungen att lämna bort dem till s.k proffs det har varit det dummaste jag gjort i mitt liv.
Tipsade dig om att läsa om en "plåtsven" en otrolig hästkarl hade få hästar men lyckades nästan alltid över förväntan med sina individer. Tack vare att han jobbade på ett bra sätt, sedan han gick bort o hästarna kom till s.k proffs fungerade inget. VARFÖR kan man undra det är många som skulle behöva ta sig en funderare. De flesta leker följa john gör en tränare en sak o lyckas då ska ALLA göra likadant. Istället titta på vad de har själva att utveckla. Och lita på sitt, har själv haft förmånen att ha fått se o träffa Monty Roberts en legendar inom hästträning. Mot alla odds lyckades han träna upp hästar inom galoppen till de bästa i världen. Trots att en av dem hade banförbud för han ansågs vara tokig. Det var människan som hade gjort det o bara hade i tankarna träna o tjäna snabba pengar. Dert fick hästen lida för tills han fick hjälp o komma tillbaka.
Det finns mycket att tala om detta med träning, men kör inte för korta pass minst 1 tim skritta första tiden sedan trava på "ditt" kommando i arbetstrav sedan kommer ökningar m.m NÄR HAN ORKAR O ÄR RIKTIG I KROPPEN. Sedan kommer resultaten också, det är mycket att lära, men det gör vi varje dag hela livet om vi tänker rätt.Du har tiden på dig, resultaten kommer.
Hälsar Bengt

Susanne Jonsson

4 april 2013 16:58

Hej Bengt!

Tack för ditt långa inlägg, det är peppande att få så positiva ord och uppmaningar, ser fram emot att få jobba oss in i denna vagn :-)

mvh Susanne

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Jonsson - 17 februari 2016 22:33


Nästan, åh så nära men ändå långt borta. Det kom snö, perfekt att galoppträna i och sen kom ösregnet och plusgraderna och så helt plötsligt mer snö och kallgrader. Fin snö men med en mindre fin skare under som bara tillåter skritt, tyvärr är inte gal...

Av Susanne Jonsson - 2 februari 2016 12:11

Konstigt nog infinner sig sällan lusten att blogga längre, trots att jag förmodligen spenderar alldeles för mycket tid framför datorn.   Nåja. Det rör på sig bland hästarna här. Stårsa kom hem för 1,5 vecka sedan. Hon hade några tuffa dagar med a...

Av Susanne Jonsson - 6 januari 2016 22:42



Ibland undrar jag vad jag har gjort för ont här i livet.   Borina ska vi kolla upp för hon har inte känts helt hundra ända sedan hon kom hit, har musklat sig riktigt fint men det finns frågetecken kring den hästen fortfarande. Fått sig en genomgå...

Av Susanne Jonsson - 12 december 2015 19:55


Lite nysnö ovanpå blankisen gjorde det hela lite mer spännande. Gjorde säsongens första vurpa imorse, tack för den. Syster har kört Borina med tryckvagnen och Moniqa fick gå som handhäst bakom då jag jobbar hela helgen och hinner inte köra henne....

Av Susanne Jonsson - 10 december 2015 22:43


Mara fick en otroligt duktig hästkarl i speedcarten igår. Har varit osäker på om hon är allmänt sned, om hon har ont eller om den rackarn lurar mig med sitt galopperande då jag är så rädd om henne efter allt arbete vi lagt ner på att få henne rak. Ko...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards