tantgigant

Alla inlägg under januari 2011

Av Susanne Jonsson - 10 januari 2011 20:43

Blev en kvällstur med Jollan. Syster körde Johan så vi hade honom som stoppkloss då jag testade att rida med det raka bettet. Det kändes faktiskt riktigt trevligt men Jollan var spänd och lite springig. Johan hjälpte inte till han heller då han smygökade i trave, haha. Men överlag var hon väldigt trevlig, kort och behändig tur. Imorrn blir det inge jobb då vi är mitt ute i ingemansland och jobbar, måste ta egen bil då jag ska på möte 13.00 i stan och ekonomin säger nej att åka alla dessa mil ut dit. Passar på att rida dressyr på Jollan istället  


En härlig bild från en dressyrträning, ekipaget är trots att man inte ser varken häst eller ryttare Sandra och hennes förra häst Fiona. (http://sandrabystroom.blogg.se/)


Jollans mindre vackra men ack så goa huvud!   

   


Tina, 21 augusti 2009. Egentligen är väl inte bilden speciellt snygg i sin helhet men jag älskar regnet, vinkeln och energin

   


En septemberdag, Pernilla tar Johan på en runda på travtränare Gunnar Melanders träningsväg. Helt ljuvlig bild, det är lika mysigt som det ser ut! Kilometerlång skogsväg med perfekt underlag. Här har jag tränat travhäst hela sommaren 2010. Jobbigt men underbart.

          

Av Susanne Jonsson - 8 januari 2011 16:28

Sovmorgon till 09.00, helt ljuuuvligt! Eventuellt 6 dagars arbetsvecka om jag behövs där jag jobbar extra just nu. Tjuvstartar v.2 imorrn då jag ska först ska jobba hos travtränare Gunnar Melander 7-15 och sedan susa över till Dannero Travskola för jobb 16-18. Tack och lov för hämtpizza, middagen blir förmodligen runt 19-tiden imorrn   


Trodde det skulle vara relativt milt och snöigt här idag men icke, totalt väderomslag med -17 grader hemmavid och solen tittade fram en stund! Underbart men min stackars bil hade nästan isat igen. Kupévärmare is the shit!


Sandra var snäll och kom med sin kamera (http://sandrabystroom.blogg.se/) och alla 3 djuren fick komma ut. Snö som sagt... för första gången har jag som norrlänning fått erkänna mig besegrad! Vi fick rida upp ett spår som vi kunde trava och galoppera i för när det var ospårat var det nog svårt att ta sig fram i skritt. Helt otroligt vilka snömängder!!!   Nog tjatat, här kommer bilderna! Har fisk i ugnen som jag ska hålla koll på.


Johan och hans medryttare Sandra, gamle gubben visade vart skåpet ska stå och har galoppjobbat jättefint idag på spåret vi gjorde. När vi bytte varv blev det en ganska skarp högerkurva där det blev ett galoppsprång i förvänd galopp innan det rätade ut sig igen. Jollan fixade det inte, men det gjorde farbror galant  

                


Jollan och jag, så snygg i sin nya utrustning och hon ser bra sportig ut tillsammans med sin klippning! Om ni funderar varför hon är så snöig på huvudet är det pga att hon glömde lyfta på ett framben när vi skrittade och dök med huvudet först ner i snön en sväng  

            


och så kompisen Pernilla på sin Tina-tok!

          

Av Susanne Jonsson - 7 januari 2011 21:18

Grinig är bara förnamnet. Ingen fotografering imorrn och vi hade snöstorm då igår och nu snöar det igen och ska förmodligen hålla på hela dagen imorrn, tyckte nån sa nånting om 50 cm nysnö! Är nog inte helt omöjligt!  Snödjupet är nog närmare 1 meter på sina håll.


SUCK!


Min kamera är ju fortfarande väck då jag inte har råd att fixa den förrän vid löning. Men vi tar nog och jobbar djuren lite i djupsnön ändå imorrn. Min enda lediga dag och då ska jag banne mig ut! Så det så.


Körde tanten ikväll en sväng efter jobbet och fiiiin häst! Blev en ganska rejäl sväng och tanten var pigg = nästan bara trav. Inte ens svettig vid öronen, löööve klippningen! Återkommer kanske imorrn med någon film istället (tråk!)

Av Susanne Jonsson - 6 januari 2011 14:23

Fast tydligen är det några som gillar vädret!  


Johan är närmast och krafsar, Jollan är den som stegrar


Syster hade lite batteri i telefonen och missade det mesta roliga, tant Jollan var visst mer eller mindre sjövild ett tag! Mycket ovanligt då hon annars är den trögaste på att busa. Men en klippning av hela halsen igår gjorde kanske susen   

Av Susanne Jonsson - 6 januari 2011 13:15

Bara så ni vet det... här snöar det... jättemycket... och stormar. Road? Nej inte alls!!! Sitter på Dannero Travskola och har jour i stallet, djuren ska få komma in om 2,5 timme sedan ska jag ut och fräsa med bilen längst vägen.


På lördag kommer förhoppningsvis en duktig tjej med sin kamera och fotar när vi härjar i snön! Om nu inte denna snö gör att hästen inte syns i snön återstår att se   Längtar redan dit, min enda lediga dag i veckan dessutom, lovely!


Bjuder på 3 bilder ur mitt fotoarkiv!


      

Av Susanne Jonsson - 4 januari 2011 21:32

Hon var i sitt esse idag, nä faktiskt värre än vad hon kan vara mellanåt. Hon hittade på något nytt idag... blockera helt vad piloten tyckte, jag tyckte hon skulle flytta tillbaka emot den skänkel hon gick emot men då stannade hon helt enkelt och rörde sig inte ur fläcken och när hon väl rörde sig gick det antingen framåt eller uppåt.


Det lilla odjuret! Får se om jag har energi att rida henne nånting mer i veckan, ska jobba på torsdag på Dannero Travskola så hinner inte vara ute dagstid. Men till helgen har vi planerat bus i djupsnö åtminstone med alla hästarna! 


HOPPAS de kan bli klippta innan, hårbollar!!!


Vi kämpade att få ut en halvfrusen hösilagebal från en grop och ut till hagen, vet inte hur länge vi höll på. Kan man önska sig en traktor till nästa jul? Nu står det där den ska stå åtminstone och jag är helt leabruten. Duscha, låta håret torka, äta några kex och tycka synd om mig själv lite innan det blir sängen och upp och jobba imorrn!


See ya!

Av Susanne Jonsson - 3 januari 2011 18:45

Kommer härmed införa en ny kategori som heter Foto Zuzzi. Jag har gått en 1-årig fotokurs på Hola Folkhögskola för att utveckla mitt stora intresse fotograferingen för att kunna tolka och lägga ner hjärta i fotot. Som hästfotograf har jag utvecklat mig själv.


Tyvärr kommer jag lägga stora loggor på mina bilder då folk snor bilder som utsvultna korpar! Men hoppas de kan förbises ändå.


Bjuder på 3 smakprover på älskade Johan! Tyvärr är de i dålig upplösning då de är kraftigt förminskade och tagna från min pixbox sida. Ska se om jag har råd att köpa en extern hårddisk för att få över alla mina äldre bilder från gamla datorn som min syster har hemma hos sig för tillfället, där ligger dessa bilder bland annat.


      


och så hittade jag ett ihopklipp av Johans hyss från i somras, 19 år gammal... suck!   

  

Av Susanne Jonsson - 2 januari 2011 16:55

Skulle faktiskt inte vilja ha häst om den inte gick att köra. Syster och jag åkte en sväng bakom Johan och hade Jollan på släp, Atlas följde med också   


Love it!


  

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6 7 8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards