tantgigant

Alla inlägg under januari 2011

Av Susanne Jonsson - 19 januari 2011 17:53

... så är det här ett talande täcke. Det sa -snälla köp mig!


och såklart kunde jag inte låta bli! Jollan behöver verkligen ett nytt fleecetäcke och så var det ju just hennes nyans av brunt! Hennes gamla fallfärdiga är samma färg och hon passar så fint i det.


299 kr på Hööks, Gold Medal® Ambition Fleece

Mer pengar lägger jag inte ut på något som används så lite. Klickade även hem hovslagarutrustning och lite kraffs till hunden som är välbehövligt som en ny reflexväst och en vattenflaska som man kan ha med ute på jakten t.ex som hon kan dricka ur. Passar på när det är fraktfritt! Ska bli så skönt att kunna slå på tappskorna/dra av skor själv härdanefter! Bara en klippmaskin som behövers i framtiden.   Färdigklippt för denna vinter ska det banne mig vara nu.


  

Av Susanne Jonsson - 19 januari 2011 06:11

Att det kan vara så skönt att sova...

Laddar för jobb 7-16! Bjuder på 3 bilder såhär på morgonkvisten   


Shetlandsponnyn Rossmons Dahlia tävlar LB hoppning bland b-ponnyer för vårat lag i Kramfors Ridklubb. Så otroligt imponerad av den här gummibollen och vansinnigt söt är hon!

 

Generationsklyfta...  halvblodet Countesso 23 år t.h och ridponnystoet Buttercup 3 år t.v  

Sommar! Pernilla med sin ridtravare Tina Joe en härlig sommardag i Björås. Vårat gamla sommarstall som är kvar hemmavid där vi bodde innan vi flyttade till våra sambos i Kramfors *saknar*   


Av Susanne Jonsson - 18 januari 2011 18:54

Höll just på att somna i soffan. Inte bra! Det är bara tisdag än och jag är fruktansvärt trött efter middagstid! Längtar redan till sängen som kallar runt 22.15-tiden (sporten på 2:an är viktig här i huset!)


Ganska skönt att vi inte hade någon ridning ikväll, var meningen att jag och syster skulle ut och köra häst men blev inte så heller. Tar det imorrn så tanten får vila 2 dagar. Snart en promenad till djuren istället i sällskap av Pernilla och lilla Candy. Har blivit så extremt lat på sistone nu när man jobbar och tycker det märks på kroppen *yuk* OCH flåset *huh!*


Men resterande av veckan ser då ut så här:


Måndag - vila

Tisdag - vila

Onsdag - gå på släp bakom Johan när han körs

Torsdag - jobbar på travskolan 18-20 efter jobbet - vila

Fredag - ridning/körning, lutar mest åt körning

Lördag - vila, jobbar i dubbla travstall

Söndag - förhoppningsvis dressyr då jag får släpa mig extra tidigt ur sängen så jag hinner att slänga ut djuren på travskolan och ge dom frukost i hagen och över till Melanders stall (fodra, ut, göra rent) och åka med Sandra in till Kramfors igen och få tanten riden ett pass och åka tillbaka med henne igen och ta in hästarna hos Melander och sedan vidare till travskolan och göra rent/ta in. Känns som om tidsoptimisten Susanne kommer ångra detta. Hahaha!   Om inte annat blir jag duktigt motionerad! Har 20 hästar att kånka med fram och tillbaka i hagarna. Tack och lov tas travskolans 7 hästar ut i 3 omgångar, räkna på den ni!  


(Kallblodstravare + shettis i varsin hage tas tillsammans, 3 shettisar i samma hage tas samtidigt och 2 russ som går i samma hage tas tillsammans, behändigt!)

Av Susanne Jonsson - 16 januari 2011 18:28

Om det nästan var -30 grader igår så var det nästan 0-gradigt idag, snö och blåst. Överraskad? Nä inte alls... Sandra kunde tyvärr inte komma ut idag pga drivbildning så jag satt upp själv och red på det 3-delade bettet och bomlös sadel, dressyrsadeln blev visst kvar hemma i pannrummet *ops*. Dessutom tappade (!!) jag mina chaps när jag gick ner för backen hemma så syster slapp åka upp och hämta mig när det var så dåligt underlag. Hallå! Hur fasiken kan man tappa ett par chaps bara sådär?!   Grannpojken några hus bort hade så snällt plockat upp dom när han körde uppåt backen med skotern och lämnat av dom till gubben min, ja jisses säger jag bara, ett under att jag inte glömde huvudet kvar på kudden.


Så jag fick rida i storstövlarna, haha! Lite halvkrånligt då det nog är size 43 på dom så var inte mycket anläggningsyta för fossingarna i stigbyglarna men det gick ändå.


Jo men tanten då? Huga vad dyr hon är var! Körde en övning som går ut på att man rider på en stor volt och gör 4 volter i denna, 2 utåt från volten och 2 inåt i volten. En kanonbra övning för att få med sig ytterbogen vilket vi verkligen behöver öva på. Rakt av att tanten tyckte jag var besvärlig då hon la in handbromsen när bogen kom på plats. I traven fick jag göra klockövningen, övergångar vid några punkter i volten och lite 8-volt.


Tanten testade mellanåt att gasa ifrån arbetet vilket jag har låtit vara kvar på filmen. Ibland är hon halvvägs ute i snödrivan som ligger emot huset då hon ville undvika att få bogen på plats. Hade ofta ett jättefint stöd på bettet men ville gärna dippa näsan och släppa kontakten men hon hade fortfarande en trevlig framåtbjudning. Det enda jag inte riktigt kom underfund med idag var att hon inte böjer sig till 100% i bålen utan står emot en aningens, därför jag inte riktigt hinner att "hindra" henne från att svänga så fort/inåt och hamna i obalans. Syns också tydligt i filmen när det börjar gå undan. Nu kom inte det bästa med på film och det var att hon faktiskt fick fram näsan och blev ganska lång/låg när jag skrittade henne på slutet. Har fortfarande inte fått henne att lägga ner sig ordentligt och slappna av på riktigt, väldigt svårt då hon spänner sig så otroligt lätt för i princip ingenting. Hittade lite spänningar i ryggen/baken så hon skulle verkligen må så bra av att slappna av. ET får komma ut efter löning   Så får vi även se om bäckenet och muskelaturen har blivit rakare/jämnare sedan i våras.


HA! Måste göra som jag ser många andra gör och allra helst med saker från fjoll-Hööks, vad det nu ska vara nånting å "skryta" med    utrustningslista på pållan!


Bett: 3-delad bridong med fasta ringar

Träns: Något Börjes-träns som jag fått av syster, hon köpte det från deras monter på Globen. Pannbandet har jag köpt från Tradera, love it!

Sadel: Torsion Trekking, sadeln är väl dyrare än vad hästen kostade, haha!

Stigbyglar: Hööks plaststigbyglar med tillhörande säkerhetskorgar, varmt och skönt på vintrarna och kan ha vilka skor som helst, outstanding!

Ländtäcke: Horsesaver



Tyvärr föll musiken bort i travfilmen *morr*   


Och två bonusbilder på publiken. Driva och Atlas. Fast Driva var mest intresserad av att hålla kolla på Jollans skithög som hon sedan glatt mumsade av och Atlas slickade på Drivas kiss eftersom hon löper nu. Är hundar fräsha djur? Eh... nej


    

Av Susanne Jonsson - 15 januari 2011 17:01

Red en sväng på berget med tanten på hacket. Hade inga krav idag utan vi luffsade på i våran egna takt på halvlånga tyglar fast med mjuk kontakt så vi kunde jobba med balansen. Det gillades skarpt av tanten, mycket trevlig! Pigg men inte alls het eller hetsig, såg bara allmänt glad ut   travade någon km bortöver, hade tänkt rida ända bort men skoterspåret var inte bra nog att rida på så vände ganska snabbt.


Skritt blev det hela vägen hem och nog för att hon hade bråttom men när hon väl skrittade blev hon så trevlig, i ganska låg form i god balans och bra kontakt i handen. Travövergången på vägen sista biten hem var guld värd och endast för sätet! Hon är så härlig när hon verkligen är med mig och man kan gunga igång henne, mys!


Kan bjuda på en film när Pernillas häst Tina Joe dressyrdebuterade i höst på KM dressyr! Det var meningen att jag skulle tävla Jollan men fick sån prestationsångest så ridningen med henne gick sämre och sämre och så satt jag bara upp och red tina för skojs skull ett pass och vips så fick hon åka istället   vi tyckte ju att någon av våra travare skulle representera vårat stall. Tina har jag ridigt någon enstaka gång genom åren så jag red in mig lite någon vecka innan och hon är inte helt lätt men ack så rolig! Väldigt känslig och välriden. Hon har dessutom inte gått i ett ridhus på säkert 2 år och aldrig tävlat dressyr (CR-hoppning har hon varit med på). 18 år och hon skötte sig alldeles utmärkt, vi var inte ens säkra på att hon skulle ta galoppen i ridhuset och speciellt inte höger som hon har svårt för, jag blev så paff så jag glömde bort att rida till synes  Tina är en pålle som inte längre tränas utan rids bara ute i naturen och får sin dressyr där så man ser hur mycket det ger egentligen!


58,57% och en 4:e plats av ca 12 startande, precis utanför placering. Lite småmissar här och där och hon blev lite spänd vid kortsidan emot domaren men vi fick bra betalt ändå för hon gillade verkligen hästen och min ridning och på det sättet jag hjälpte henne. Råkade dessutom rida fel, haha!   Med våra 58,57% var vi snubblande nära att bli 3:a i KM privathästryttare men 3:an hade 59% från LB programmet. Placerade mig på en 3:e plats med ridskolehäst i LB och blev därmed 2:a totalt ridskoleryttare i KM dressyr. Mycket kul var det den dagen och många trevliga kommentarer om Tina som Pernilla verkligen ska suga åt sig! Jättebra jobbat!


Av Susanne Jonsson - 15 januari 2011 11:10

Jodå... i onsdags nästan 0-gradigt, torsdag runt -10 och igår, fredags, -17 och nu imorse -29 grader! JÄH! Inte poppis... Sandra skulle ha kommit och ridigt Jollan idag men hon kommer imorrn igen för det ska bli milt igen. Ska rida ut en sväng själv idag genom skogen och bort till Nästvattnet med vovven. Tror tempen ligger runt -25 men det måste göras, ska passa på när jag är ledig   Eventuellt blir det 7-dagars jobb nästa vecka +  kvällsjobb på torsdag dessutom, det återstår att se. Så jag ska njuta av dagsljuset nu i helgen.


Här kommer 3 bilder ur mitt favoritarkiv. Och så som ni kanske har förstått så är bilderna inte alltid så där perfekt och snygga utan det finns en orsak varför dessa bilder fastnar.

Pissmärrarnas riksförbund har årsmöte   Vårbild på Carmen till vänster, Tina i mitten och Jollan till höger.



Ännu en vårbild med min gamla skruttkamera som annars jag mest bara filmar med. Älskar träden i bakgrunden och så Johans härliga uttryck. Syster som står bredvid.

    


Close up Jollan i flätad utstyrsel, första våren jag hade henne, 2007 och då hade hon lång man.

  



Av Susanne Jonsson - 11 januari 2011 12:21

Bjuder på en kort film från dagens lilla pass. Tyvärr var då batterierna inte alls med oss så blev väldigt lite material och inget från slutet när hon var som trevligast. Ville allt försöka lura matte att tappa sitsen men Pernilla påminde mig lite titt som tätt och ja blir riktigt glad när jag ser filmen!


J A G  Ä R  S T A B I L

 

Parkeringen jag är på är tyvärr lite liten så jag hinner inte riktigt balansera upp henne i alla svängar och hon ville gärna ligga på men överlag jättenöjd med hon! Vi gjorde faktiskt Hanna's övning (http://qodrofenia.bloggplatsen.se/) men det syns inte såklart då filmsnuttarna är så korta och jag fick rida övergångarna vid så olika punkter, den där tanten hon lär sig direkt om man rider 4 övergångar på en volt och börjar ladda långt innan och till slut tänker hon inte skritta alls  Ingen av hennes jättefina övergångar från skritt till trav kom med, uhuuuuu!   Dumma batterier!!! Hon trampade så härligt in i dom i ren travtakt i balans.



Sen är banne mig min tant så jäkla duktig numera då hon är totalt bombsäker när det gäller störande omgivning. Sist hon dressyrades hade vi säkert en 5-6 skotrar som gasade på en lägda bakom en stor snöhög så vi såg dom inte men hörde dom mer än väl, ingen reaktion. De kom även utsusandes ut vid vägen där vi var när de skulle korsa den och då dyker dom upp jättehastigt från just den snöhögen, ingen reaktion. Körde hon emot samhället sist och hade barn som lekte i snöhög bredvid vägen och kastade snöbollar som vi knappt såg, bara hörde och såg armar som viftade, hon vinklade bara öronen. Samma när vi körde genom samhället och travade (för tant vägrade skritta) så körde vi förbi ett hus där medelålders människor stod ute och rökte som nog var nog lite förfriskade, vi dök upp bakom en stor häck och de började tjoa och hojta att vi var så fina och kastade armarna upp i luften, tanten vinklade bara öronen   idag höll de på att skotta taket på hockeyhallen som ligger alldeles intill parkeringen, 2 personer på tacket med snöbjörnar, ramlade ner snö och levde om samt att de höll på att sladda spår med både skotrar och pistmaskinen. Inte en enda reaktion från tanten, hon är underbar! Det enda hon tappade koncentrationen för var när de på taket tog en rast och stod och PRATADE! Men usch och fy!   

Av Susanne Jonsson - 11 januari 2011 09:06

Ska iväg och ta en liten dressyr på Jollan men nu kommer beslutsångesten krypandes... vilket bett jag ska ta. Jag vill så gärna rida på det 3-delade bridongbettet eller jaktkandaret. Känner att jag vill lämna stången men samtidigt vill jag inte uppleva någon fajt om hon tycker det inte passar sig. Det raka bettet vill jag nog rida in mig mer på "rakt fram" först. Blä hon är så svår hästkraken så jag får gråa hår.


Tror jag testar 3-delade bettet, håll en tumme!


Bjuder på en lite rolig bild jag tog när Jollan var på en hoppträning med Maria. Min tant ser rakt av gigantisk ut bredvid Domina (RIP), c-ponny   


  

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6 7 8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards