tantgigant

Alla inlägg den 14 maj 2013

Av Susanne Jonsson - 14 maj 2013 20:28

Han är bäst den blåögda faran!


Han har lekt i sin nya hage mest hela dagen. Tryckvagnen bortåt byvägen idag, märks att han har rastat sig själv då han var så lugn och jobbade jättebra, sen älskar jag hans psyke idag.


* Utmaning nr 1, bypojken som aldrig tar hänsyn till att man kommer med en häst. Viftar glatt med sin bandyklubba och den här gången provade han och skicka upp bollen på taket på kåken så det smällde duktiga. B spände sig lite men knatade på utan att tveka, mådde gott efter 4:e smällen pojken fick in på taket för då var det en irriterad förälder som gormade högt och tydligt när vi hade kört förbi, höhöööö jag är en vuxen och mogen kvinna men jag kände bara såhär över det hela:   


* Utmaning nr 2, vi närmare oss där vi brukar vända, på höger sida är det en avfart som skyms av slyskog och där kommer det en liten glad unge springandes allt den kan med sprattlande armar och ben och ett glatt tjutande över att det kommer en häst. B rycker till, stannar självmant och tittar noga på den lilla varelsen som kommer springandes från den skymda vägen, när han väl ser att det är något litet och ser ut som en människa fortsätter vi färden utan krussiduller.


Utmaning nr 3, här blev jag faktiskt en aningens orolig själv för längst bort på krönet ser jag en container-lastbil komma som en jädrans dåre, vi ser den på långt håll då vi är ute på långa raksträckan sista biten hemåt. Det riktigt DÅNAR av skramlet från den tomma countainern på flaket och lastbilen i övrigt såg inte ut att vara i sina bästa år. B spänner till, full fokus på det stora fordonet som kommer dundrades. Går självklart mitt i vägen så han förstår att jag vill att han tar ner tempot. Han saktar in strax innan en mötesficka som jag har på min högersida, enda sättet vi kan mötas på den smala byvägen. Han rullar sakta med lastbilen som pyser och skallrar för fult, min kära vän är spänd men tvekar inte en sekund att vi tar oss genom situationen tillsammans, chauffören ville gärna byta några ord om vart han skulle lämna countainern och vi hinner byta några ord medan jag fortsätter skritta förbi (för stanna vill vi helst inte göra). 


Lite upprörd blev han när lastbilen dundrade iväg igen bakom honom men han slappnade av ganska snabbt. Han är i mina ögon så fantastisk, vi har upplevt så många situationer som skulle skrämma skiten ur vilken 5-åring som helst. Han har ju som mest stått ute i Grubbe också där det mer eller mindre aldrig uppstår såna här konstiga situationer. 


Och för övrigt så har hästen SKRITTAT mer eller mindre hela vägen HEM!     Han har gjort ett superjobb idag, så nöjd! Tror allt vi tar en tur igen på torsdagförmiddag inför fredagens intervalljobb.


Underbara skrutthäst


Har även fått kontakt med en som har hans storasyster Aspe Rut e.Elding En grinig dam om hon inte får som hon vill och att springa fort i trav det var absolut inte kul haha.


 

Av Susanne Jonsson - 14 maj 2013 10:44

Man ska inte påbörja en ny hage nedanför vinterhagen utan att göra den klar... å inte lämna blåyge kvar ute. Hundarna skällde som fasiken efter 1,4 timme, herrn kunde inte låta bli utan tog sig under tråden och ut i hagen som inte hade någon tråd ännu. Sen hade han så roligt så och fräste omkring!

Satte upp en tråd imorse efter att jag hade släppt ut dom i sin vanliga hage. Gick in en sväng för att hämta en grej och då var han ute igen men då var det bara att öppna upp resten, under en timme har han betat gräs och haft tjurrusningar, bockserier, stegrat, skuttat och rullat sig noga flera gånger, t.om Vide hängde på lite! :-)

Har förhoppningar om att han ska vara lite lugnare sen när vi kör tryckvagn, glad häst!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards