tantgigant

Alla inlägg under mars 2013

Av Susanne Jonsson - 31 mars 2013 21:28

Hö hö bild från igår när jag rider D-ponny, humor!

Av Susanne Jonsson - 31 mars 2013 16:49

Ljusa fina dagar, varmt i solen och sakta men säkert försvinner snön. Fortfarande kallt om nätterna, hade närmare -15 imorse vid halv 6 när jag släppte ut hästarna.

Lyckades somna om och utförde bedriften att sova till kl 11! Det ni är ovanligt numera men välbehövligt :-)

I fredags hämtade vi Lennart, kattungen från djurhemmet. Han kom till rätta omgående och är som de flesta småknott, full med energi och översocial! Börjar vänja sig med hundarna nu, dom var lite läskig.

Blåyge har gått lite lugnt med tanke på det stenhårda underlaget men idag mjuknade det på bra i gruset så vi selade på. Lugn och trevlig, kändes lite avvaktande när vi började trava men satt och väntade ut honom, han sprang nämligen alldeles rakt av sig själv. Joggade i ett långsamt tempo innan han ökade på lite själv, fortfarande rak. När vi väl vände var det bara att hålla i sig! Jäklar vad pigg han blev! Höll ihop traven bra i det tempo man på nåder fick honom att gå i.

Mötte upp sambon på vägen bakom gården med hundarna så dom fick träna med oss till speciellt Drivas stora förtjusning, hon älskar att få springa med hästarna :-)

Han gjorde mig extra glad idag då han kändes stark och jämn i backjobben, drog sig inte alls till höger som tidigare och låg på uppför. Rak och fin bak, äntligen börjar det märkas fina resultat efter några tuffa månader :-) sen att han är så oroligt harmonisk i jobben gör känslan bara ännu mer trevlig! Fick gå 2 brantare i det långsammare tempot och 1 flackare i ett högre.

Vila imorgon då vi faktiskt ska åka och hämta en tryckvagn som 2 av hans fantastiska delägare har kunnat bidragit till! Ska betala av min del eftersom framöver men det här är en avgörande del i blåyges framtid som travhäst så jag är otroligt tacksam över den här möjligheten! Med tanke på hur mycket gott det gjorde honom att dra sladden i höstas kan detta bara ta oss framåt :-)

Av Susanne Jonsson - 28 mars 2013 22:14

Lite frånvarande från bloggen. Red finaste gamle tant idag på eftermiddagen i vårvädret! Hon är så frän!

Tog oss genom asfaltsdjungeln och ut i "naturen" så vi kunde utöva lite andra gångarter än skritt. Lycklig tant! Otroligt fin är hon för att vara så pass på halvfart :-) längtar tills brodden åker av!

Sambon jobbade kväll men mor hade bjudit mig och syster på middag så vi spenderade kvällen där, mys <3 hästarna in i frånö på vägen hem. Tants medryttare skulle ta en promenad med henne imorgon, perfekt! Då får hon röra på sig efter dagens svängom, var borta ca 1 timme.

Av Susanne Jonsson - 26 mars 2013 22:06

*räcker upp handen* Jag!

Månskenspromenad i ca 1,5 timme med mina lurviga vänner. Hittade den lilla träningsvägen genom skogen.

På vägen hem möts vi av en lösmindre hund och då jag inte vill att mina hundar ska lära/tro sig få hälsa på andra hundar utan lov så sätter jag dom och försöker avvärja denna lilla vänliga krabat som är oerhört intresserad av mina. Hon lyckas få en knepig vinkel på vänster arm då hon står snett och håller höger arm och hand emot mina som betyder stanna och skjuter iväg denna kanske 15 kgs hund kraftigt för att markera mitt tycke om hans påträngande uppförande.

Olustig känsla i armen på kvällen, smärta dagen efter = rejäl sträckning på ovansidan armen bak över axeln ner i övre delen av skulderbladet, hur lyckas jag egentligen!?

Tappat rörelseförmågan och det gör fruktansvärt ont i vissa rörelser, lyfta över axelhöjd är uteslutet, går inte ens att stänga bildörren eller köra bil ordentligt.

Typiskt mig... men normalt har jag gjort mig kraftigt illa när man åkt av någon häst eller blivit översprungen men föst undan en hund som är dubbelt så liten som våra? Duktigt pucko, du har vunnit en rosa brödrost :-)

Introduktion på nya jobbet, trevliga arbetskamrater och vårdtagare. Alldeles slut i huvudet av all ny information. Tur man har varit med förut så det börjar komma tillbaka trots att det är några år sedan :-)

Blåyge fick stå över idag, hämtade hö. Han får stå imorgon också tyvärr då det är jobb till 16 och sedan invänta foderbilen på byn vid 17.30 Ingen mening att åka hem mellan nämligen. Hundarna måste få sin mat dom också :-)

Av Susanne Jonsson - 24 mars 2013 13:17

Körning stod på schemat. Hade tänkt kört lite backar här hemma men vädret lockade med en längre tur, så vi körde den nya vägen vi utforskade med bil för ett tag sedan som bjuder på 3 långdragna backar uppåt berget så vi kunde ju lika gärna köra där :-)

Vägen ligger skuggigt till så underlaget är perfekt! Längre upp på berget är det dessutom sandväg där det är mjukt.

Blåyge var pigg! Arbetade med att han skulle springa rakt i ett långsammare stadigt tempo så han verkligen jobbar jämnt och bra men han ville springa fortare för att både komma undan jobbet och för att han verkligen ville springa. Hur ofta måste man tvinga en häst att pausa i skritt... herrn hade knappt tid med det. Hemåt blev han ännu piggare såklart så man hade fullt upp att hålla honom i rätt tempo, phu!

Sista biten hem efter ännu en påtvingad skrittsträcka så var han jättefin, alldeles rak och trevlig i munnen men trött blev han, får han faktiskt skylla sig själv :-P stretchade bra som vanligt. Gissa om jag också blev trött i huvudet efter den här turen, tokhäst ^^

bilden är utsikten från vägen vi körde på

Av Susanne Jonsson - 24 mars 2013 11:09

Fåglarna kvittrar, solen värmer och det är plusgrader och knappt någon blåst. Vides ägare kom i onsdags med kraftfoder och då sa jag att han inte fällde riktigt än. Men nu mer eller mindre rasar det av honom! Tog av täcket och borstade honom i hagen, fåglarna kommer bli glad av allt bomaterial dom här två avger sig!

Blåyge hade mest damp och virvlade omkring i hagen bockandes och pipandes. Spännande ska det bli att köra honom snart efter frukost!

Fick sovmorgon då min sambo släppte ut dom strax efter 6 när han kom hem från nattjobb, så tacksam att han erbjuder sig att hjälpa mig ibland :-)

Lovade Vides ägare bilder så här är en överblicksbild och så en bild på en njutande farbror i solen!


Av Susanne Jonsson - 23 mars 2013 16:50

Ia var och hälsade på idag på eftermiddagen. Hon masserade genom honom men det var bara på höger bak han ömmade lite som när Lena var här senast.

Ia var med när Håkan var på besök, bäckenet var fortfarande på rätt plats :-) dessutom var han mycket, mycket bättre i sina ljumskar som var så spända och ömma tidigare av att bäckenet var så snett.

Behandlade honom med laser på bakdelen och därefter gjorde hon en "rotation" av bäckenet för att släppa loss och frigöra eventuella spänningar.

Han fick beröm för att han har musklat på sig och var så fin i kroppen, hon upplevde honom som större nu än i januari :-)

Fick prata av mig lite träningsmetoder och funderingar som kan fungera framöver rent muskulärt. Även fast det känns trögt mellan varven så är det här ett stort steg i rätt riktning!

Av Susanne Jonsson - 22 mars 2013 22:29

Vet ni... har man tränat både varm- och kallblod kan man med lätthet dra lite slutsatser.

Varmblod önskar inget hellre att vara till lags oavsett om dom inte förstår eller kan. Dock är dom ofta väldigt känsliga och virrar lätt till det men dom är lätt att övertala. Personligen tycker jag varmblod är lätta att jobba med.

Kallbloden då? Föredrar att rida dom då de alltid ger en stabil känsla och dom är minst lika känsliga och viljan finns där. Dock besitter dom en enorm tjurig vilja och har dom bestämt sig ja då ger dom sig inte och räkna med kommande diskussioner!

Blåyge bekräftade detta idag än en gång nämligen :-P provade det bettlösa alternativet hack med enkel läderdel både på nos och under hakan. Han var så lugn redan från stallet. Skrittat duktigt upp på berget och fått träna på att bära sig mer i traven. Accepterade förhållningarna mycket bättre. MEN! Sen ska man vända hemåt och då tycker herrn att han ska bestämma tempot och trots att vi utkämpar ett tyst "krig" så vägrar han ge sig, tills vi strax är nere vid vägen för då går han så snällt så, mummel mummel tjurskalle <3

Hacket hjälpte inte så mycket. Han blev lika bös och irriterad som med bett då han inte fick trava hem. Prova ett annat vid nästa tillfälle med längre skänklar och med flätad lädernosdel. Mest bara intressant och prova sig fram med olika alternativ :-)

Fick svar från kursen och nu kan jag ansöka om B-licens då jag fick godkänt på den teoretiska delen! Yey!

Imorgon ska jag faktiskt sitta upp på min större och äldre springare, medryttaren ville titta när jag rider hon så hon får lite tips och råd. Har nog inte ridit ett dressyrpass på evigheter, tror jag inte har suttit på henne sedan jul eller liknande. Gissa om jag ser fram emot att få komma igång med henne nu igen! Min humörstant <3

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards