tantgigant

Alla inlägg under oktober 2012

Av Susanne Jonsson - 8 oktober 2012 19:28

Dagen kunde ha börjat bättre så att säga. 05.30 hade jag ställt mobilen på, den hade jag plockat nån gång imorse, förmodligen vaknade jag aldrig när den ringde men nog stängde jag av den alltid så jag slog upp ögonen och tyckte allt att den borde ha ringt. 06.16 Bra, skulle släppa ut Blåyge och de 4 hästarna i andra stallet oh vara på jobbet 07.00   06.25 var jag i första stallet, 06.50 åkte jag emot jobbet utan att stressa hästarna, jag är rakt av imponerad vad man kan hinna med bara man vill. B var redan fodrad men i andra stallet skulle de ju äta kraftfoder innan de gick ut.


Fullt upp på jobbet utan att det blev mycket. 2 hästar tränade. Hem igen för att mocka/fodra Johan & Jollan samt gick ut med en bal till deras höhäck och kraffsade tanten bakom öronen lite. Hon ser så otroligt tillfreds ut. Ta och köra henne en sväng imorgon tror jag allt så hon får komma ut lite och röra på kroppen.


Syster hade tagit in och selat Blåyge för en tur till rakbanan och dra sladden med lokselen. Så vi knatade iväg med herrn på släp bakom, han gick nämligen och filosoferade och såg så otroligt lugn och harmonisk ut   


Syster hade glömt att pula i något i öronen men vi chansade att dra sladden ändå. Blev lite överaskad av ljudet till en början men efter en stund gick han lika duktigt som vanligt, han har då ett fantastiskt psyke denna lilla häst.   2 vändor fick han ta idag också som han orkade på ett mycket bättre sätt än sist. Syster tyckte att det var som en helt annan häst än när hon såg honom första gången. Nästa gång ökar vi nog till 3. Börjar dessutom bli riktig trevlig att stretcha, bara framsteg hela tiden!


Onsdag tar vi ett litet pass i paddocken med A och hennes lugna och stabila varmblod. Prova och böja och tänja lite åt sidorna. Kanske knata över någon bom. Fredag har jag inte riktigt bestämt mig för ännu vad vi ska göra. Om vi tar sladden igen eller kör lite mer backar. Återstår att se.


Med sin pinne på väg upp till rakbanan, som var mer roande att bära på än att äta upp

 

Av Susanne Jonsson - 6 oktober 2012 18:43

Det glädjer mig att se att hästmarknaden åter är realistisk!


Under en lång tid har det varit lågt utbildade hästar med medioker stam för skyhöga priser. Eller varför inte hästar som man själv värderar till över 100,000 kr klassen när den är utbildad LB/1,10 hoppning. Man kan i princip ta vilken häst som helst och få en som klarar 1,20 klasser så länge den har bra grundgångarter och varför dessa priser när det gäller klasser där man kan ha turen att få tillbaka anmälningsavgiften eller få en premie på 1000 kr när det kommer upp i 1,30 och uppåt.


Klassikern är en häst som tävlar MSV dressyr, eller ja MsvC på mycket låga, men hästen är utbildad och tävlad MSV automatiskt för att man kan vara med i de klasserna, höjer det värdet? Inte ett dugg i mina ögon. Tycker det är ytterst roande att man kan påstå att hästen är klar för de klasserna för att den fixar några rörelser ur programmet, Johan gjorde också övningar i trav ur MSV-klasserna när han var som bäst men att påstå att han är utbildad det? Haha nä för sjutton!  Har sett ytterst få MSV dressyrklasser med hästar som faktiskt är klar för sin uppgift, jag har fotat några få ekipage som jag blev otroligt imponerad över vad gäller bärighet, styrka och med de gångarter som behövs. Det är ren njutning!


Kollar man på marknaden nu ligger det flera prisvärda hästar ute. Trevliga tävlingshästar i diverse klasser. Halvblod för runt 45' som tävlat upp till 1,20 med RESULTAT. Eller otroligt rutinerade ponnyer med flertalet PLACERINGAR upp till FEI-klasser, lite äldre ponnyer visserligen runt 14-15 år men fantastiska läromästare med trevliga gångarter, har sett flertalet av dom på tävling som ligger ute och dom rör sig trevligt, för priser runt 40-50'! Ibland ännu billigare, ponnyer som har tävlat framgångsrikt genom åren i hoppning upp till LA för 30-40'! Även funnits ponnyer med resultat från SM till dessa priser.   Elithopp-ponnyer för runt 100,000 kr, och då är dom redan rutinerade på den nivån. Det är prisvärt! En närliggande ridskola säljer sin import utan stam utbildad LC hopp/LB dressyr för 70'! Det är helt sanslöst om man frågar mig.  


Sen måste man som uppfödare i dagens läge förstå att man aldrig kommer få tillbaka de pengar man har lagt ut på en fölunge från språng/levande fölavgifter till att hästen är 3 år, inriden och redo att säljas. Det går knappt för en uppfödare inom travet längre om du nu inte har ett välkänt namn som föder upp ett stort antal hästar med toppstam och faktiskt får fram hästar som ger fina resultat. Att kolla på priserna från auktionen var sorgligt, väldigt låga priser för så fina unghästar som knappt täckte vad hingsten kostade.  


Men en sak jag alltid har undrat över, kanske någon kan informera mig? Varför är just islandshästarna så dyra?? Kollade på en svensk avelsmatador som de så fint själv skriver, ELIT-hingst där kostnaden var 5000 kr/språng, 1000 kr/bokning och 7500 kr/levande föl = 13,500 kr

Så själva tillverkningen är inte kostsam för en fölunge. Man ser nyligen inridna islandshästar som priserna ligger på 70-80'! Varför? Råkar den ha extra ordinära gångarter (vilket alla har i princip... iaf enligt deras ägare) så skenar priset ännu mer. Why? Upplys mig den som vet   


För övrigt har det bara regnat och mer eller mindre stormat hela dagen lång. Så här kan man se ut efter att ha promenerat i regn och sedan sovit ett tag, Driva med Frillan   

 

Av Susanne Jonsson - 5 oktober 2012 20:18

Hund och matte är lite trött nu.


06.15 var hästarna ute åtminstone. Hann med att träna 4 hästar på jobbet utöver utsläpp/rengöring/fodring/insläpp och sedan blev det egna stallen direkt. Blev lagom glad när stallkatten hade pissat på höt som ligger nedanför torrhöbalen... skulle som skyffla i IKEA-påsen och så var det blött och lukta faaan själv, tvättade händerna ganska omgående. Mummel mummel... Vad sjutton gör man åt så katter låter bli att pissa på olämpliga ställen?! Att de inte gillar vissa lukter är man medveten om men man kan väl inte spruta på citronspray på höet t.ex, fast vad vet jag, hästarna kanske gillar den extra kryddan?  


Tog och körde i lag med P och Swift, mycket trevlig tur i speedcart. Fast den lilla fadäsen var rolig också... eftersom jag inte äger någon egen speedcart än så skulle jag få låna A's och lite sådär halvmosig man var i hjärnan så mindes jag bestämt att hon hade den utanför stallet så jag knatade dit och hämtade den. Selade för och tyckte den såg så lång ut? Jaja, vi körde iväg och tyckte det var konstigt att fotstöden var så nära. Började kolla lite närmare och joo vagnen såg snarare väldigt liten ut... när man sen kommer på att A's vagn är svart och denna var blå ja då insåg jag att jag hade råkat lånat en PONNYvagn, humor på hög nivå    Tur jag har en liten häst, var inga problem med att han skulle få plats så att säga.  Trött jag blev på mig själv, men det såg nog rolig ut åtminstone.


Uppvärmning på ca 4 km och så 4 backar i ett friskare tempo än vad vi har haft tidigare. Märks så väl att han är svagare i höger bak, får inte med sig det ordentligt mellanåt när jag får honom rak i kroppen. Annars var han bara bra idag. Lugn och fin i stallet och har faktiskt knappt töltat ett enda steg! Har skrittat med en ren skrittakt och längre steg vid flertalet tillfällen, skrittade t.om riktigt fint i nedförsbackarna, musklerna börjar bli längre.  Lite sned i uppförsbackarna men alldeles rak när vi travade neråt. Breddade inget utan stoppade dom fint inunder sig med en trevlig balans. Jättefin är han i munnen nu också efter tandisbesöket igår. Jogg 3 km hem, sista kilometern skrittade vi bakom Swift där han inte fick chansen att spurta iväg eftersom den varmblodsherren inte har så bråttom här i världen. Så skritt hela vägen!  


Gångarten som är så underskattad. Skritt bygger så mycket styrka och är skonsam emot hästkroppen. Under vinterhalvåret (ca 6 månader) skrittade jag i stort sätt bara denna sjukligt feta häst ute i terrängen medan han gick på fri tillgång på hösilage. Lite trav på vägarna blev det emot vårkanten (april/maj) men det var ytterst lite. Tyvärr står han ojämnt på "efter"-bilden så han hänger lite i ryggen men ja det jag vill få fram syns väl extremt tydligt? Skrittens kraft!   


Oktober

 


början av maj, RIP finaste Prinsen

 

Av Susanne Jonsson - 4 oktober 2012 20:23

Och så var höstens kontroll av hästtänder gjord, otroligt skönt! Imorgon är det jobbets hästar som ska få sig en titt.


Blåyge - STOR guldstjärna! Han stod som ett ljus i boxen medan han raspade, knappt han backade ett enda steg och mycket beröm fick han för att han var en sån duktig häst. Lite vass på vänstersidan  och så frågade han om han är svår att svänga till höger och jo det stämmer ju, vill bita sig fast lite och bli stum. Var ganska rejält vass men nu skulle styrningen fungera lika bra åt båda hållen   


Jollan - mest som vanligt är hon småvass på båda sidorna, speciellt på vänster sida. Skötte sig också alldeles utmärkt. Backade inte heller många steg men ville lägga huvudet på sned. Helt ok tycker jag.


Johan - tittade, lyssnade och förberedde sig... farbror tycker inte det där med tandraspning är så roligt nämligen! Gick in och tog av hans grimma för att sätta på x-full grimman de hade med. Han gav mig en sån där blick som sa precis ALLT han tänkte innan han vände sig bort från oss i boxen   men efter diverse konstiga stönande ljud och lite protester i form av något slags huvudvridande så var han klar också. Lite vass men inte så farligt mycket.


Härligt! Nu är det bara tuta och köra igen! Imorgon ska vi sällskapa P och Swift när de ska köra backar. Blir alldeles lämplig motionsform för herrn som har vilat sedan måndags. Nu när tänderna är fixade kan vi försöka oss på lite dressyr   


 

Av Susanne Jonsson - 3 oktober 2012 21:48

Jo just det, sambon hämtade hem en ny bil häromdagen. Han hade en annan merca vars förra ägare gärna ville ha tillbaka så de bytte, merca mot merca. Det här var väl en -00:a dieselturbo nånting, nånting. Jag är som inte insatt i bilar och har inget vidare intresse så det är bara lite grejer som fastnar när han drar igång bilsnacket   


Det är en kombi - hunden får plats och jag kan lasta hästmat

Den har dragkrok - jag kan dra hästtransport och hämta hästmat

Dieselvärmare - uppvärmd bil till önskade varmgrader, perfekt för frusna mig!

Den har farthållare - så Jonsson inte kör för fort

Den har stora fälgar & lite gummi - så Jonsson inte kör för fort på guppig vägar


Ja ni ser, den plockar pluspoäng och har det som behövs åtminstone   


2 tons dieselgris även kallad Träbåten med jättefula grodlysen och en fantastiskt ful gubbfärg och ca 170 hk om jag inte minns fel. Snittar runt 0,75l / mil i varierad körning, mest blivit stadskörning så nog går den ner lite mer sen på längre turer. Men det blir en bra bruksbil, så nu ska BMWN ut på annons och skulle behöva kika efter någon mindre bil, Skoda/golf eller om vi skrämmer liv i Golfur som står och häckar med ett rosthål i tröskeln, -88:as dieselgolf som bara går och går på ingenting typ   Min egna bil, den jag har en slags hatkärlek till, ska helst också säljas inom en snar framtid om vi hittar en lämpligare mindre/billigare bil. Volvo 854 -95:a. Shoppa någon?


 

Av Susanne Jonsson - 3 oktober 2012 18:20

Och då HELT ledig faktiskt. Bestämde mig för att Blåyge får vila tills på fredag eftersom han blev vaccinerad igår (tisdag).


Inte gjort nå alls förutom att fixat klart i stallet tills kvällens insläpp. De gamla djuren har börjat gå inne om nätterna nu sedan i söndags så är lite pyssel med dom också. Nöjd över hur deras boxar ser ut efter natten, prydligt och rent. Jollan har faktiskt aldrig varit så här renlig som hon är i detta stall. Allt bajs prydligt mellan vattenho och krubba och en fin kissfläck emot kortsidan. Hon verkar tycka att boxen ligger fel på något vis alternativt att krubba/vatten är på fel ställe för hon har aldrig placerat toaletten på det sätt hon gör nu, har man haft sin häst några år nu i olika boxar tro?   


Snart har jag faktiskt haft denna häst i 6 år!  Vilken resa alltså...


Imorgon ska det jobbas och därefter kommer käftläkaren till djuren. Alla våra 3 hästar får en koll. Jollan bör alltid justeras 2 ggr då hon blir väldigt vass längst in och Johan kollas alltid på hösten för en liten putsning, har kollats på vårkanten förut också men har konstaterat att det inte behövs på honom. Blåyge ska det bli spännande och höra vilken tandstatus han har!


Just nu saknar jag fotograferingen väldigt mycket faktiskt. Alltså den där riktigt seriösa jag pysslade med ett tag. Kanske får ta och börja "jobba" lite mer med detta igen så man får en egen inkomst och sparande till en riktig kvalitetskamera igen. De där djuren ger mig nog med utgifter så det räcker från lönekontot   Kanske Blåyge kan dra in en ny kamera en vacker dag   


Tina Joe, RIP

 

Av Susanne Jonsson - 1 oktober 2012 19:14

Ligger och kollar på Jönssonligan får guldfeber. Dynamit-Harry får mig att tänka på den där kallblodstravaren jag har stående i stallet....


Hade beslutsångest över vad vi skulle hitta på idag. Sällskapssjuk som jag var så hörde jag om Amanda ville hänga på och det ville hon så en körtur fick det bli idag också. Samma runda, 2 backar längst bort och tillbaka. Men herrejäklar vad energi hästen hade!  Stog inte still mer än någon sekund åt gången, huvudet överallt, otålig och väl framför vagnen var det spännande idag. Amanda ledde ut oss ända upp till stallplanen i tron om att han skulle stå bättre still där än i uppförsbacke. Tji fick jag... när han inte fick knata iväg direkt när hon släppte så blev han mer eller mindre tossig, fram och tillbaka, lätta fram, studsa med bakdelen och var på väg under skakeln när han satte ner rumpan och skulle backa samtidigt som han vred sig. Några sekunder stod han still så pass att A tog sig upp och sedan fick han gå iväg. ENERGI!!! Tror jag allt får ha slaggjord om han ska vara såhär pigg när vi ska iväg. Kom några hopplaskutt med bakdelen innan vi kom från stallplanen. Men annars var han fin i körningen när han väl lugnat ner sig. När vi ska över vägen står han åtminstone snällt. Väl hemma igen var han lugn och nöjd, stod som ett ljus på stallgången.


Pigg och glad, kexchoklad!


Just idag har jag haft honom 1 månad, helt otroligt vad tiden går! Tog lite nya bilder på kors/bakdel så har satt ihop dom med första bilderna jag tog. Syns ingen större skillnad ännu mer än att han har börjat fyllt ut h.sida av baken vad jag kan se, hemmablind jag så  totalt har han gjort 12 träningspass i min ägo och ser redan stora framsteg. Idag har han knappt "töltat" något alls som t.ex, han tappar lite flyt när det blir branta nedförsbackar, jobbigt att hålla emot tung rockard med 2 personer i när man inte är van det   


Avslutar dagens blogginlägg med bilder och den här artikeln som handlar om Unghästprojektet som SLU och Wången har jobbat med som handlar om att föda upp tävlingshästar endast på grovfoder, mycket intressant läsning!   


http://www.hastsverige.se/Nyhetslista1.html?news=15778


 


 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards