tantgigant

Alla inlägg den 16 oktober 2012

Av Susanne Jonsson - 16 oktober 2012 17:38

Lagom road över dagen... sambon jobbar sista dagen på förmiddagspassen så han far runt 05.30 och jag mitt smarta pucko hade mercedesen till stallet igår men tog med mig volvonyckeln ut för att jag skulle ha en sak ur den bilen på parkeringen. Tog jag ur nyckeln ur mercan? Nä.... så sambon for iväg min bil/hemnyckel till jobbet som jag behövde när jag skulle åka hemifrån 05.50 för att ta ut de gamla hästarna och Blåyge. Och extranyckeln till volvon hade han såklart i sin arbetsjacka, den där karln som inte kan hänga upp nycklarna innanför dörren här hemma   


Så min välplanerade dag gick i stöpet direkt. Fick invänta sambon som fick åka från jobbet med min nyckel. Och vilket skitväder på det!!! Hemma var det +2 grader och iskallt spöregn! Jollan fick ha sitt fodrade innetäcke under övergångstäcket, ligger på minst 200g så hon gick ut med minst 300g fodrat täcke. Johan fick också sitt blårutiga övergångstäcke så han hade minst 200g. I Frånö var det 0-gradigt och snöblandat regn. Ut med en bal med hö så de hade mat under dagen.


Blåyge har ju tyvärr bara ett fleecefodrat regntäcke som "värst" förutom vintertäckena så han fick det. Massören skulle komma vid 14.00 så han skulle inte gå ute allt för många timmar. Iväg till jobbet kom jag 06.50 så jodå jag hann med ca 4 minuters försening utan att stressa i det mindre trevliga väglaget. Det blev såklart en massa snö närmare kusten.


Blev fler timmar än beräknat på jobbet men åkte därifrån 12.00 åtminstone. Mockade åt gamlingarna och gick ut med en bal till då jag såg från stallet att de hade dragit i sig allt, förmodligen hade de bara stått och ätit sedan de kom ut 6.30 Jollan klarade sig fint med sina täcken men Johan frös trots att täcket var torrt emot kroppen.  Så knatade in och hämtade hans 400g vintertäcke och bytte. Aldrig någonsin att man har fått täckat med vintertäcke i oktober.... men det blåste verkligen spiken och iskallt snö/regn på tvären!


Han såg betydligt nöjdare ut och slutade att skaka på bogen efter täckesbyte och mera mat. Lilla farbrorn, gamle gubbar ska inte frysa!


Blåyge hälsade mycket glatt när jag visade mig! Massören och uppfödaren kunde inte komma pga vädret och det förstår jag, inte trevliga att köra så pass många mil i detta skitväder! Fixade allt inne i stallet och tog in den lille, mycket nöjd över situationen då han frös lite lätt också. På med det fodrade innertäcket så gick det över snabbt. Fick komma in alldeles för tidigt i mitt tycke egentligen, vill att de ska vara ute så länge som möjligt men idag var det inte roligt helt enkelt. Insåg hur blött det egentligen blev, jag var inte ute mycket med min dunjacka men den började läka efter ett tag. När jag kom hem dröp det om den, hrm. Inte okej   


Hans täcke lär inte ha torkat tills imorgon så han får också gå ut med sitt vintertäcke om det nu inte tänker vara väder för att ha ett ofodrat regntäcke men det vågar man inte chansa på.... Imorgon ska han tränas så jag hoppas på bättre väder, slå på en framsko först och sedan blir det en tur framför vagnen. Mera backträning står på schemat! Önskar jag hade haft en annan hage åt honom, ser ut som en leråker. Må försöka gräva lite så det rinner av lättare, nu är det fullt med stora gropar där han har gått så vattnet samlas kvar. För övrigt gick han lite lugna galopprepor igår. Vissa blev bra och vissa inte, byter galopp både fram och bak hejvilt. Kan bero på att han är skolös på ena fram, kan ha berott på att rakbanan hade många vattenpölar mitt på vägen. Jaja inte hans bästa träningspass men han fick göra av med lite energi, trodde jag. Det var nämligen någon som stod och steppade i duschspiltan och hade energi till tusen när han fick sig en dusch. Hallåja lilla hästen, ptrooo!   


Idag hade jag faktiskt önskat att det var typ februari eller nått med -15 grader och strålande sol. Underbart... just nu känns det dock väldigt långt borta.   


Mina vackra Jollan en kylig januaridag

 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards