tantgigant

Direktlänk till inlägg 28 december 2010

Presentation av hästar

Av Susanne Jonsson - 28 december 2010 20:31

Som har betytt det där lilla extra i mitt hästliv!


Då jag var väldigt blyg när jag var på "min" egna ridskola så spenderade jag aldrig tid där faktiskt förutom när jag red min lektion. Istället följde jag med mina kompisar från samhället vi hade flyttat till ut till en mindre ridskola som de red på. Det var ett litet skabbigt stall men en liten uppsättning hästar men oj vad kul vi hade! Jag hade ingen egen sköthäst som de andra men blev nyfiken på den sura och bittra shettisen Linus. Han hade ingått i ägarnas 4-spann med shettisar men de åren var förbi sedan länge och shettisarna var väl som ridskolans maskotsar! Gick i hagen och hade de gött! Linus enligt uppgift pappa Bamse fanns även kvar. Linus var då en riktig sur en, inte alls trevlig egentligen men jag blev förtjust och gick in i min skötarroll helhjärtat. Men avundsjuk var jag allt, de andra kunde rida eller åtminstone promenera med sina, min vägrade nästan att gå från stallplanen, haha! Kom vi ut på vägen så vägrade han gå och stegrade. Men vi fick ett litet band han och jag men tyvärr drabbades han som sin far av en cancerliknande åkomma och avlivades till min stora sorg. Tänker på han än idag trots att det var runt snart 10 år sedan han dog.


Linus

f.1979 d.2001.01.18

e.Bamse u.Okänd

  


För övrigt var det ett riktigt litet järngäng de där shettisarna! Pappa bamse föddes 1976 och avlivades 1997, Linus och Bamse gick i 4-spann med Liksom Boy som är född 1979 och avlivades 2007 pga åldersbesvär. Med i spannet gick också hans halvbror via mamman Percy f.1981 och mig veterligen ska han fortfarande finnas i livet! Syskonparet såldes när ridskolan stängdes och strax därefter dog Liksom Boy men Percy sattes igång och tävlades åter igen i körning! Det ni!   


Min första riktiga förälskelse på ridskolan var Good Luck eller Loppan som hon kallades, ett halvblod som kom till ridskolan redan 1996 och som tidigare hade gått 1,20 hoppning och utbildad LA dressyr. En ganska svår häst då hon både var stark och pigg att rida men hade en hjärta av rent guld! Var nästintill galen att hoppa och jag förstår faktiskt inte idag hur jag vågade. Fullt ös medvetslös! Tränade upp till 1 meter bana med henne vilket jag anser är en ren prestation med den hästen, haha! Var man inte med henne ända fram till hindret kunde hon lika gärna grisnita eller hoppa av tok för tidigt. På henne fick jag prova på galoppombyten för första gången och förvänd galopp. Tyvärr fick hon problem med hälta i ett framben och trots lång vila så blev hon aldrig bättre, gick knappt att behandla henne då hon var hysterisk spruträdd! Bockbent, svankryggig och inte alls vacker, men oj vilken häst!


Good Luck

1985.03.09 - 2004.11.25

e.Jopal 635 u.Cingola 15226 - Ingolf 532

    


Jag har då förstås haft många favoriter på ridskolan och även om min syster hade både foder/medryttarhästar och därefter skaffade sig en kallblodstravare vid namn Santos så intresserade dom mig inte faktiskt. De var alla travare och nä någon sån ville jag inte rida   När jag bodde hemma hos mor så flyttade ett par in i ett gammalt stuteri i närheten med sina 2 hästar. Den ena hästen var Countesso eller Tesso som han kallades till vardags. En stor bussig halvblodsherre som tävlat 1,10 hoppning och utbildad nånting runt LB/LA dressyr skulle jag tro. Att hoppa/rida dressyr intresserade mig inte alls på den tiden (2001-2002) så han rände jag omkring med ute i skogarna och tokred mellanåt som en galning! Ung och dum såklart... men roligt hade vi! Jag på Tesso och kompisen på nordisen Vilma. Det kom en ny häst till stallet som jag därefter övergick till. Tesso lever än idag men är nog heltidspensionär numera, har haft problem med en del hältor de senaste åren.


Countesso

1985.06.03

e.Windwurf 676 u.Comtesse 14329 - Adam xx

  


Den här andra hästen som dök upp i stallet som inhyrning var då redan bekanta Prinsen. Han hette Prince Best och var en korsning mellan nordsvensk brukshäst och kallblodig travare. Ägaren hade bekymmer med honom då han både var busig och påhittig, bockade mest i ridningen. Fanns några fler intresserade i stallet som red honom innan jag fick chansen att ta över honom som min egna *höhö* då det nog var jag som klarade av honom bäst. Det här var runt 2002 och han red jag också bara ut med i naturen och kanske red någon slags dressyr i paddocken. Han började tyvärr ta sig ur hagarna och hittade på sattyg och fick boxarrest under större delarna av dagarna. Det var då jag avslutade min tid med honom då han började bli opålitlig i ridningen. Åkte av med dunder och brak 2 gånger och har förmodligen minnen för livet. En krånglande högeraxel och ett långt ärr på vänster arm. Han såldes till min goda vän och fick möjligheten att rida han under ca 7 månader då han både skulle bantas och ridas till lite innan jag kände att tiden inte räckte till för 2 hästar (red Johan på heltid). Tyvärr fick han avlivas pga tarmvred hemma på gården, alltid saknad!


Prince Best

1990.06.21 - 2007.01.23

e.Dävert 1722 u.Nancy Best - Bestmin (NO)

    


Johan blir jag störtförälskad i när han flyttar till samma stall då syster jobbade så mycket och hade inte tid. Presentation om honom finns ju då redan, ta en titt om ni är nyfiken   Här vaknar kärleken till travarna till liv!


Jollan köper jag in i november 2006, hennes historia finns också i början av bloggen! Bjuder på 2 äldre bilder på dom. Till vänster är det Jollan 2008 tror jag och den på en galopperande Johan är från 2005.

    


Januari 2008 dyker det upp ett polskt varmblod på ridskolan som heter Mango. Hon fick smeknamnet Mongo ganska omgående då hon både bet, sparkade, bockade och sparkade bakut *S* Började väl rida henne efter betet samma år. En väldigt speciell dam på många sätt och vis då man får stryka henne 99% medhårs och ha 1% krav när man rider, passar det inte ja då får man veta vad hon tycker och tänker! Man behöver ha hennes respekt, förr i tiden tjurade hon ihop på ett och samma ställe och svansen gick som en elvisp! Nu är hon till salu då ingen vill rida henne längre pga hennes beteende. Men det är en väldigt trevlig liten häst bara man lär känna henne och har bra tajming i sin ridning. Me like! Skulle ni vara intresserade så kika in på www.kramforsridklubb.com

    


Mango

f.2003, brun ca 163 cm

e.Galon 88.2340 Stb. u.Montana - okänd


Sist in för tillfället är en fuxig dam som heter Carmen. En rejäl tant på 170 cm och utbildad MSV dressyr. Våran 2009 hjälpte jag ägaren som är en god vän att rida till henne lite då de båda hade blivit rejält skrämda ute i trafiken. Tog några ridturer innan hon var sitt lugna stabila jag igen. Passade på att latja med ridningen då hon var fantastisk att rida! På henne fick jag testa på riktig ökad trav och galoppombyten med klass! Lekte gärna med byten i vart 3:e längst vägkanterna, hoppsan!   Tyvärr fick hon kronisk lymfangit i ett bakben och ägaren kände att det var lite för mycket energi i tanten så hon gavs bort som pensionär i området där hon har det bra.


Carmen 22262

f.1989, diplombelönad 1993 med 89887=40p (1993)

e.Cavalotti 664 u.Aniara 12556- Gibraltar 491

    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Jonsson - 17 februari 2016 22:33


Nästan, åh så nära men ändå långt borta. Det kom snö, perfekt att galoppträna i och sen kom ösregnet och plusgraderna och så helt plötsligt mer snö och kallgrader. Fin snö men med en mindre fin skare under som bara tillåter skritt, tyvärr är inte gal...

Av Susanne Jonsson - 2 februari 2016 12:11

Konstigt nog infinner sig sällan lusten att blogga längre, trots att jag förmodligen spenderar alldeles för mycket tid framför datorn.   Nåja. Det rör på sig bland hästarna här. Stårsa kom hem för 1,5 vecka sedan. Hon hade några tuffa dagar med a...

Av Susanne Jonsson - 6 januari 2016 22:42



Ibland undrar jag vad jag har gjort för ont här i livet.   Borina ska vi kolla upp för hon har inte känts helt hundra ända sedan hon kom hit, har musklat sig riktigt fint men det finns frågetecken kring den hästen fortfarande. Fått sig en genomgå...

Av Susanne Jonsson - 12 december 2015 19:55


Lite nysnö ovanpå blankisen gjorde det hela lite mer spännande. Gjorde säsongens första vurpa imorse, tack för den. Syster har kört Borina med tryckvagnen och Moniqa fick gå som handhäst bakom då jag jobbar hela helgen och hinner inte köra henne....

Av Susanne Jonsson - 10 december 2015 22:43


Mara fick en otroligt duktig hästkarl i speedcarten igår. Har varit osäker på om hon är allmänt sned, om hon har ont eller om den rackarn lurar mig med sitt galopperande då jag är så rädd om henne efter allt arbete vi lagt ner på att få henne rak. Ko...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards