tantgigant

Alla inlägg den 10 december 2010

Av Susanne Jonsson - 10 december 2010 10:32

Ja tanten får åtminstone 2 veckors ledigt, tänkte bara köra henne för att hålla igång henne, får se om hon är med på klubbens hoppning den 29:e december, innan dess skulle hon behöva en hoppträning, men det beror såklart på vad Amanda säger, jag hoppar ju inte.  Enda ridningen får nog bli är Sandra kommer ut nästa gång och dressyrar hemmavid. Tänkte passa på att rida ridskolehäst sista gången innan jul så får Jollan följa med i januari istället. Kanske har landat lite mer i huvudet då, hon har ju lärt sig massor egentligen!


Hade lust att ta tag i Johan lite mer faktiskt medans tanten vilar. Johan har inte gått så mycket så han kan man väl säga att han har vilat en hel del. Något mjukgörande pass kanske på volten och bara ut och njuuuuta av en helt okomplicerad gammal herre. Bäst är vad han är!


 


En annan grej jag reagerar ganska mycket på är hur många timmar vissa hästar verkar få stå på stall! Jag skämdes duktigt föra veckan när hästarna fick komma ut vid 7.30 bara för att jag var så seg! Deras välbefinnande kommer före våran bekvämlighet. Vi är 3 st som har varsin häst och vi delar på stallsysslorna som har två pass per dag:


Intag - Mockar, eventuellt spånar, tar in kvällshö (har bal stående utanför stalldörren), fyller på vatten i boxarna & thermobaren ute, lägger in kornkross och fyller höhäckarna ute i hagen så de har mat dygnet runt ute. Just nu har de en hel bal då den var så frusen så vi inte hade någon lust att stå och slita i den för att få ut hö till dom, nu lägger man överflödet som hamnar på backen i häckarna istället. Slutligen tar man in djuren vid 20-21 tiden.


Utsläpp - Täckar efter temperatur och släpper ut. Antingen vid 06.00 om man jobbar eller 07.00 när man inte jobbar. Morgonen är så lätt då man bara ska behöva kliva upp, klä på sig och åka till stallet och släppa ut och åka hem igen så de får komma ut så tidigt som möjligt.


Nu har då inte min syster någon bil och stallet ligger tyvärr inte på promenadavstånd men hon lånar min bil och tar några dagar i rad istället mellanåt. In sent, ut tidigt. Då mår gamla hästben som bäst och hästarna då, ja dom är inte så jätteförtjusta egentligen att stå på stall så varför ska de behöva stå inne över 12 timmar bara för att en annan ska vara bekväm. Nu har dom äntligen börjat komma in självmant åtminstone, det beror nog mest på att jag köpte kornkross som en liten "morot" för att dom ska vilja gå in.   Egentligen har vi ingenting att erbjuda som dom inte har. Fri tillgång på mat och vatten och en stoooor härlig hage med skogspartier som skydd emot vind och väder.

Av Susanne Jonsson - 10 december 2010 08:45

Mmmm stora tanten bestämde sig igår för att dra av sig halva bakskon och hur hon har lyckats vet jag faktiskt inte. Alla sömmar på insidan var borta och skon en aningens framskjuten, sulan hade hon knölat upp också. Men skon är HELT spikrak!  Så den drog vi av så hon inte drumlar bort den i hagen istället. Ska se om man får med sig hovslagargrejer från jobbet idag tills imorrn så man kan slå på den. Har vi bara pengar över en vacker dag ska vi köpa ett litet hovslagar-set från Hööks där de nödvändigaste grejerna finns för att slå på tappskor finns, skulle vara perfekt!


Träningen från filmen har jag bara inte orkat tagit tag i ännu. Ska försöka få det gjort snart. Ikväll kanske... först ska jag iväg och jobba vid 12 en sväng och så har jag jobb hela dagen imorrn och så blir det till att hjälpa till på ridklubben på söndag under deras lucishow.


Vet faktiskt inte hur jag ska göra med tanten, ska jag låta henne vila fram till nästa vecka kanske? Känns bättre det för hinner inte motionera henne nånting idag eller imorrn. Kan klämma in det på söndag förmiddag åtminstone. Äh det visar sig! Hon är en som inte alls mår dåligt att inte komma ut. Kanske rakt av att hon ska få vila sig fram emot jul nu och bara gå lite lätt? Nästa helg åker jag till Stockholm på hundutställning så kanske är lämpligt för vintervilan!


Sista delen av hennes nya utrustning kom igår! Bild kommer senare, såååå fint!   

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards