tantgigant

Alla inlägg under december 2012

Av Susanne Jonsson - 9 december 2012 22:37

Ja, tillökning väntas!  


När återstår att se!


Blåyge hade rymt från sin hage nu på kvällen. Måste se över tråden och strömmen, det har ju snöat som lite lätt några dagar nu, nå jävulska med snö, går nästan upp till knäna på en annan!   Så strömmen går kanske inte hela vägen runt, jordningen kanske är lite krass, snö på tråden? Överblick imorgon. Hoppas jag överlever dagen då herrn nämligen ska köras och han har vilat sedan onsdags, han motionerar sig själv i hagen duktigt! Piper, bockar och springer mest i va'ett...  

Av Susanne Jonsson - 8 december 2012 15:18

Vi har fått massor med snö nu! Alldeles lycklig blir man.   


Har som inte hunnit med mig riktigt. Torsdag blev det jobb hela dagen och därefter Umåker, lång i sängen strax innan 2 på natten och upp 5.30 igen för att släppa ut hästarna hemma och jobba igen, övertid dessutom så satt med min efterlängtade pizza till middag vid 18.45, godaste pizzan jag någonsin ätit kan jag lova just då!   


Hade tänkt kört Blåyge idag men fick inse mina behov att pausa från hästarna åtminstone en dag. Istället kom det ut en tjej och provred Jollan för att eventuellt bli medryttare. Tyckte det gick väldigt bra, Jollan är ingen lätt häst att sitta upp på bara sådär, speciellt inte när hon tyckte det var väldigt onödigt att Johan var kvar ute i hagen. Hon har blivit lite lätt bortskämd med det där, mummel mummel ^^


Tiden räcker helt enkelt inte med henne just nu i den utsträckning jag vill, hon är så otroligt pigg och glad när jag väl tar mig upp så hon förtjänar någon som lägger ner lite mera tid motionsmässigt, dessutom mår hennes rygg betydligt bättre om hon får behålla sina muskler.


Satt just och tittade genom lite filmer från förra vintern, hon var ju faktiskt riktigt, riktigt fin. Saknar den känslan riktigt mycket just nu, finaste tanten. 


Tant såg för övrigt riktigt fin ut trots att hon inte är igång fullt ut. Dock busade hon till det i galoppen så tjejen ramlade av, då fick jag skämmas! Men hon landade mjukt i den fluffiga snön och hon var uppe igen sen och red vidare. Trevlig ridning, skulle ut och rida med S och Johan imorgon och prova mer.


Min fina, fina tant som är född med små djävulshorn   

Av Susanne Jonsson - 5 december 2012 16:54

Haft närmare -20 grader idag och sol! Ingen av bilarna ville starta till en början så allt blev lite försenat idag, tur man var helt ledig!


Först tog vi ner gamlingarna på stora lägdan i samhället. Jollan var värst såklart, jisses vad pigg märr!  Började att ratta runt henne när hon ändå var uppvärmd av skritten på vägen dit, tänkte trava lite... men det fick jag inte. Galopp och galopp! Fick galoppera ett tag och provade trav igen, då stannade hon mest hela tiden och blev supervrång, studsade fram och gjorde en kombinerad levad med bakutspark, när hon därefter fick galoppera framåt igen vart hon nöjd, tokfia   


 


 


 


laddar

 


uppåt de går

 


både bak och fram

 


 


 


nä inte riktigt nöjd över att bara få trava

 


betydligt nöjdare tant

 


Johan med sin medryttare Maria :)

 


På vägen hem tog jag och tränade Blåyge. Han fick galopprepa idag också, PIGG och lite lagom trotsig bara. Massor med energi, blev bättre efter 4 repor men inte trött för det och bara lite varm så han fick gå ut igen med sitt vintertäcke och mera hö. 


Vackra springare!   

 


 


 


 


Är det en ponny? Är det ett kallblod? NEJ det är en trotsig islandstravare!

 

Av Susanne Jonsson - 4 december 2012 20:14

Jag vet inte, har hästmänniskan blivit klenare med åren som backar för ridning runt -15 grader redan??   


Annat var det då förr i tiden då ja tyckte alla gav sig ut i ur och skur. Jag och P minns jag så väl när vi fick låna Tesso och Wilma ute i Skog när de var ganska nyinflyttade. Vi hjälpte till och fick låna hästarna och rida på när vi ville. Och när man är sådär yngre och verkligen vill rida ja då struntade man i vädret. Vi gav oss iväg och hade skitkul men tyckte det blev lite kyligt till slut. När vi väl var hemma så blev ägaren alldeles förvånad att vi red, -28 grader!   


Så länge det är torrt och fint och förutsatt att man RIDER aktivt så är det nästan svårare att klä sig så man inte börjar svettas istället. Jollan hade vilat innan jul 2010 men skulle minsann rida igång henne då tyckte jag bestämde jag mig dagen innan.


Var lite kyligt... men ännu kyligare i Storbacken där termometern visade -31,2 men jag red ändå. Det var en underbar vinterdag men klart väder och vindstilla. Perfekt för en tur med barbackagjord och ett mysigt schabrak.


1 vanligt par sockar + 2 tjocksockar + varmfodrade jaktstövlar

Långkalsonger, mysbyxor + täckbyxor

T-shirt, tjocktröja + skoterjacka

Luddig halsduk

Varmfodrade jobbhandskar + lättfodrade handskar ovanpå

Skoterhuva + björnf*tta


Ja jag fuskade där ute i "vildmarken", inga barn eller ungdomar, bara travgubbarna och vi    så red utan hjälm pga kylan. Tant var såklart superpigg och vi travade en hel del och fy den lede va jag svettades något så groteskt! Frös inget alls, så nog kan man rida trots att det är "kallt", tant höll mig varm   


Den dagen jag hör att man inte rider för hästens skull kommer jag bryta ihop av skratt, eller ska man gråta då kanske istället?  


Frostig Tina som hade lekt i hagen. Även intressant att se hästar som går utan täcke som har tillgång på mat när de snöar, då ligger snön kvar osmält uppepå rygg och rumpa = värmeisolerade hästar! Även om man har bra täcken som inte släpper ut värmen hästarna producerar, då ligger snön kvar uppepå istället för att smälta bort   Viktigt, viktigt!

 

Av Susanne Jonsson - 4 december 2012 18:26

Usch vad jag skulle kunna dra på mig hästar om jag bara kunde.


Jollan

Blåyge

Mina drömmars häst, som jag förmodligen också får ta över när han pensioneras från travet, hälsningar ägarna!!!  

En renrasig avkomma efter Jollan, jajjemen! Ska man välja en linje som lämnar humör tro? Som Angus Hall, Tap In eller någon bastard efter Wall Street Banker, höhöhöhö   Ut kommer förmodligen en fuxfärgad märrunge med djävulshorn!


Hum det blir 4 hästar. Sedan finns det åtminstone 2 till som jag tror skulle passa hemma hos mig för trav. Ekonomiskt oberoende? Ja tack!


Idag har vi fått bra mycket snö så imorgon ska jag och Maria minsann leka i den med gamlingarna!   

Av Susanne Jonsson - 3 december 2012 19:16

Lite snö men kyligt, har väl haft runt -16 grader mest hela dagen och så tittade solen fram!


LOVELY!   Har nog mest ut som en studsboll hela dagen, full med positiv energi trots uppstigning vid 4.30 för att hinna med att släppa ut hästarna innan jobbet började 06.00 idag. Det har kommit mera snö därute så idag kunde vi galopprepa hästarna i backen det körs tryckvagn normalt så har suttit på 5 hästar idag varav 4 av dom har fräst omkring i nysnö i ett snötäckt landskap, vem blir inte glad av sånt?? Hästarna var pigga och glada.  


Blåyge då... har mummlat mycket för mig själv ända sedan den dagen har var så jäklig när jag tänkte galopprepa honom på lägdan, då han mest bara bockade och var trotsig. Gav mig fan att han skulle gå där idag men tog och lurade honom lite. Red iväg en sväng ut emot Gissjö först och vände en bit bort och sedan upp på den här lägdan fast på baksidan av den så han inte visste vart vi var på väg och helt plötsligt var vi längst ner där han absolut inte ville gå sist, snopen Blåyge, mohaha!  


Fjantpellen skulle såklart "skena" första vändan men efter halva backen var det inte så roligt längre, sedan promenerade vi ner rätt väg, lite tjurig och tittig men skötte sig, tredje svängen ner så gick han snällt. Tre fina vändor i galopp blev det och en lagom nöjd lilleman. Energin var borta men han var inte genomtrött, ska inte alltid vara jobbigt att träna, då blir det inte roligt.


Ny månad, så lite statusbilder på Blåyge-stjärten! Nu ser det ut som om han har en grop på höger sida men det är motljuset. Ja nu börjar det se riktigt bra ut tycker jag!

 


Fina håriga pojken!

 


Tog en bild igår hur herrn bor numera, ingen jättehage men den är åtminstone bra djup, han är nöjd, kan springa och härja utan att behöva riskera att vricka fötterna av sig, den andra hagen blev näst intill bottenlös av lera som lämnade stora kratrar av hål nu när det frös på, inte kul!

 


Därefter blev det även en tur med bästa tanten!   Hade egentligen önskat att hon kunde få sig en medryttare men det verkar svårt, ingen verkar vara intresserad men det beror nog mest på att folk tror hon är galen och livsfarlig skulle tror jag.  Kanske skulle göra ett försök till. Tanten är väldigt speciell, känslig och har massor med humör men hon är så fantastiskt rolig att rida bara man känner hon och supertrygg i trafiken. Det är henne man bara sätter sig upp på trots att hon har stått över 1 vecka och mår bra, som idag. Vi tog en skrittur med gamlingarna runt Ostkanten. Tant var glad! Och fantastiskt fin att rida, full med positiv energi! Åh vad jag önskar mig mer snö och lite mera energi att motionera hon mer, hon känns oförskämt fin. Kanske ska försöka få någon ridfilm så kanske folk inte är "rädd" hon längre.  Tyvärr måste man ha tag i en väldigt känslig och förstående ryttare som är van att rida travare, finns inte många såna till överst.


 


Landade i soffan 19.00, just fått i mig middag som älsklingen har gjort och sedan blir det fruktsallad innan snarklådan ropar efter mig, ska bli gode gött att få sova!!!

Av Susanne Jonsson - 1 december 2012 20:40

Gjorde det sista på Blåyges hage tidigt imorse när jag äntligen fått tag i ett batteri. Det har äntligen börjat snöa och blivit kallare, det blåste halv storm idag så lilleman for duktigt i hagen och tyckte det var skojsit!


For iväg på äventyr någon timme, det börjar ordna upp sig, hihi.  


Sedan tillbaka och äta lunch och försöka tina upp lite, blåser SPIKEN kan jag lova! Så 1 december invigde både jag och syster skoteroverallen.  Blåyge har stått torsdag/fredag... anade att herrn skulle vara lite full i energi... jodå! MASSOR! Men han skötte sig hyffsat, travade på trevligt. Körde lite korta branta backar, 4 st totalt. Märks att han är nyskodd och nyverkad, han kunde ta en hel del så han tappade travet uppför backarna mellanåt men det är nånting han alltid har gjort precis när han är nyskodd, alltså inget vi ska syssla med precis innan start...   Han blir för lätt fram.


Pigg och alert pojke som fick inviga sin nya svansgaffel. Det var välbehövligt då han var måttligt glad över att inte få springa så fort han ville, massor med spring i benen!


Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5
6
7
8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards