tantgigant

Alla inlägg under december 2012

Av Susanne Jonsson - 18 december 2012 22:16

I väntan på att sambon ska komma hem från eftermiddagsjobb så tog jag och fixade en ny header, nu är det faktiskt vinter!


Hittade för övrigt en mysig bild, tyvärr från en film. När Johan var tomtens häst på ridskolans luciashow där jag sitter och spakar bakom tömmarna, sen tror jag allt att det är Johanna som sitter bredvid.


 


och så hittade jag åt den här på P och Krax som väckte gamla minnen, en skatunge som bodde hos ett par i Skog som dom hade hittat ensam och övergiven på deras gård. Det var en tillgiven liten rackare som återvände till naturen när han själv tyckte han var redo!

 

Av Susanne Jonsson - 18 december 2012 18:23

Man får vara fånigt glad ibland!


Körde Blåyge igår med tunga rockarden. Han var trevlig om än lite lat, har blivit lite bekväm av sig märker jag när vi ska börja jogga på lite mer, sötnos. Mindre sötnos var han igår då han rymde från sin gamla hage emot kvällstiden! Han går helt enkelt före med bogen/täcket... har gjort en förhöjning på hans gamla hage och virat tunn ståltråd runt täcket på bogen så han känner av den om han går emot tråden med bogen och så runt grimman över nosryggen och en antenn under hakan på honom, jädrans häst! Har inte fått några rymningsrapporter inskickade/inringda så jag antar att han står kvar i sin hage fortfarande, ska dit och borsta lite på honom snart så det återstår att se!   


Tacka vet jag gamlingarna, dom står kvar i sin hage och är så nöjda så länge dom har sin mat.


Idag skrev vi på kontraktet för en gård vi ska flytta till! Vi ska hyra först för att se om det fungerar med avstånd och sånt, trivs vi så köper vi den. Mysig kåk med lite lättare renoveringar, stall med 4 boxar, en byggnad bredvid stallet som isåfall ska göras till lösdrift emot sommaren till gamlingarna. Stor höloge, gårdshus, liten stuga, skog och mark till och milslånga vägar mest överallt. Finns även en lätt uppförslutande rakbana på ca 800 meter som är i behov av lite lagning.


Närmsta granne som är sambons skiftlagskamrat på jobbet ligger runt kröken ca 300-400 meter bortanför så vill jag gå ut naken på gräsmatten ja då gör jag för fasiken det utan att behöva bry mig.  2 mil bortåt därifrån vi bor nu, rakt ut i ingenstans, det är en bit att åka men det är så otroligt fint där ute så det väger nog upp en hel del. I januari ska flyttåget börja gå, Blåyge flyttar upp när vi har installerat oss för att kunna bo där, eventuellt skulle jag ta en av travarna som redan står på gården men det var lite osäkert hur dom ville göra. Annars får jag ragga lite sällskap till honom, en travare såklart som man kan roa sig med och försöka få till start. Gamlingarna får stå kvar nere i "stan" under vintern och flyttar kanske upp till sommaren beroende om det finns något schysst bete, annars får dom gå på gratisbetet vid Latberget som vanligt in till oktober.


Funkar det inte så gör det inte det, då står vi inte där med en gård som ska säljas men vi hoppas innerligt att det ska gå, jag har rännt tillräckligt till och från alla stall genom åren. Tänk att kunna få se sina älsklingar direkt när man kikar ut genom fönstret  Ingen asfalt så långt ögat når!!!


Hundra år gammal bild på järngänget! Jollan, Johan och Tina på väg in från betet.

 

Av Susanne Jonsson - 16 december 2012 11:33

Ja det är ju uppenbart det när det hela tiden blir fel länkar när jag lägger ut filmer från YT!


Såg att de 2 översta filmerna i Johans inlägg var på en och samma träning med Jollan, som jag inte ens tittade på när jag tog fram de andra länkarna till rätt filmer... suck... men orkar inte åtgärda   


Det rycker i ridtarmen... har lust att bara åka och kasta mig upp på hästen barbacka eller liknande och rida i all den underbara snön! Men vi ska på andra roligheter istället, ska koka ihop lite julgodis och så blev vi bjuden på middag, inte fy skam det heller   

Av Susanne Jonsson - 15 december 2012 20:15

Skitunge, det är ordet jag beskriver Blåyge med idag!


Herrn rymde igår och promenerade längst bort till hästarna där då de andra 4 hästarna som står alldeles intill honom dög inte som sällskap, Blåyge är ingen blyg herre, han tar för sig här i livet så han tog en ensam promenad över stallområdet och hittade fler kompisar! Kompisar som har en god hösilagebal ståendes utanför deras hage, tänka sig att det där med hösilage det är gott!


Det är så gott att man gladerligen ratar sin egna jättehög med hö och knatar ur hagen idag också runt 2-tiden! Inplockad av några andra i stallet då jag själv var och storhandlade i Härnösand, bad en annan att slänga ut honom i sin f.d hage utan mat tills han skulle in vid 20-tiden, inte ska han stå inne och gotta sig med en massa hö inte! LYMMEL!   


Problemet är att det har kommit så mycket snö så översta tråden (som är längst upp på stolpen) blir för låg så han nog mycket enkelt sätter sitt vintertäcke emot tråden och helt enkelt går ut när det passar honom. Han gjorde nämligen samma sak i Grubbe när översta plankan på staketet hade gått sönder och det var endast en lägre tråd kvar(runt boghöjd), då hittade jag honom ståendes utanför med framdelen    och åt på hallonbuskarna så glatt som var utanför 2 dagar i rad tills jag lyckades åtgärda hög tråd på brottsplatsen och få runt strömmen ordentligt. Önskar han vore en sån där normaldum häst men nä, han är riktit smart den där.


Imorgon får han minsann gå i gamla hagen tills jag har skarvat på en till stolpe på de andra stolparna så man får upp höjden på övertråden i halshöjd. Går han ut då också får han helt enkelt gå i sin gamla hage, inget jag är så förtjust i eftersom den hage han har nu underlättar så otroligt för mig, det går fortare att släppa ut och behöver inte gå så långt med hans stora höpåsar, jag sliter och släpar nog på jobbet som det är.


Hur som haver, vi tog och galopperade Swift och lilleman innan de gick ut i hagen imorse. Blåyge fick agera traktor över snövallen ut på lägdan och sedan var han lagom piggelin, ganska betryggande med så mycket snö, han tyckte det var jobbigt att skritta i den och kunde inte hitta på några sattyg som bocka t.ex   


Laddad liten skrutt, galopperade fint i djupsnön. Andra repan blev det humor på hög nivå då vi skulle ta en höger galopp, vilket är Swift's jobbiga galopp så han började studsa på stället samtidigt som han försökte ta sig iväg vilket resulterade i vingel ut till höger och tappade balansen så han vinglade ännu mera tills han klev upp på den minimala slänt som finns emot vägen där nere och tippade vackert omkull i snön, haha fick återuppleva gamla goda minnen då P hade Tina och gjorde samma sak ut åt höger fast i galopp, Tina tappade styrningen helt och dök ner i ett djupt snöfyllt dike, moln av snörök, ridå! Skrattade förjäkla gött, för såklart gick allt bra när de gick i sån slow motion.  Nästa försök gick bättre. Så lilleman skötte sig duktigt på träningen, 2 galopprepor som tog bra men nog fanns det mycket energi kvar ändå.


Och ja just de ja, det snöar igen bara så ni vet om det!   En av sambons bekanta mätte snödjupet på hans gräsmatta, 74 cm! Lagomt!


Det här är min volvo 854:a, den sopade jag av kliniskt i torsdags, jag menar... hallå??   

   

Av Susanne Jonsson - 14 december 2012 22:15

Sitter och tittar på gamla filmer, den där Johan har man haft mycket roligt med, det är ju en sån där häst som tänder till på alla gamla tävlingscylindrar som finns mellan varven.   





favoriten är ändå från derbyhoppningen -11, ingen stil alls men han var så otroligt pigg, jag var alldeles slut när vi kom i mål men Johan han drog inte en suck och det var så otroligt kul!!!   

Av Susanne Jonsson - 13 december 2012 20:44

Det har snöat, snöar och åter snöat idag! Inga små mängder, rakt av så mycket så jag inte tog mig iväg på jobbet! Det har faktiskt varit snökaos här, på riktigt alltså.    Inte en väg plogad så långt ögat kunde nå, flera dm nysnö, P som har 4-hjulsdrift tog sig knappt fram mellanåt. Missade henne precis när jag ringde imorse så hann inte åka med till jobbet. Men hon åkte hem en sväng under lunch så kunde åka tillbaka med henne och göra ordning åt hästarna på jobbet åtminstone.

Jo där under står grannens golf...

 


Våran golf, bredvid står våran avtackade dieselgolf, en aningens lite snö

           

Sen tog vi en körtur med hästarna. Frid och fröjd till en början, Blåyge fick ledhjälp ut som vanligt då det är så trång dörr, inte många cm till godo och han har gärna lite bråttom ut. Men hyffsat stilla stod han utanför, bjöd på några sekunders stillhet och då passade vi på att gå. Swift tog täten som vanligt men just idag tyckte herrn att svansgaffeln inte var bra! Gick och nöp, trippade och viftade på svansen och dessutom hur vrång som helst för att Swift gick för långsamt! När vi väl kom ut på vägen så kom det jag har väntat på länge, han nöp till och studsade upp med baken i protest, morrade och drev han framåt med tömmen. I efterhand fick jag skratta för han blev så jäkla snopen när hans rumpa studsade tillbaka lika fort igen pga slaggjorden.  Sedan skötte han sig bra på den fronten efter den händelsen, snopen som sagt! Herrn fortsatte dock att vara vrång då han boxade P på hjälmen hela tiden och bromsade jag honom så ruskade han på huvudet och var allmänt tjurig, om ville han! Tydligen gick det för långsamt idag även om vi körde på i bra tempo!


Körde samma tur idag som sist, en backe där de fick springa bredvid varandra. Han var ännu finare idag fast han ville hänga lite på högertömmen. Men han tog backen jättefint i bra trav, pigga hästar som taggade varandra så herrn rullade över i galopp emot slutet av backen. Nånting han ska träna mer på sen, att slappna av bredvid en annan häst i högre tempon.


Pigg häst hemåt, nöjd när vi kom hem men han skulle verkligen behöva någon som lär honom lite hyffs! Han är som en jädrans drummel vissa dagar! Gick in i boxen för att ge han kraftfoder i krubban och där kommer han som om han äger världen och bara trycker sig mellan. Sopade till honom med hinken och markerade kraftigt att så gör man icke! Tacksam att han är karl, han liksom tar åtsägningen och skärper till sig duktigt, jisses så fjäskig han blev men respekterade mitt personliga utrymme, till slut.  Så typiskt kallblodstravare   


För övrigt kanske någon kan upplysa denna lilla häst att det är ett SLOWfeednät, det var verkligen proppfullt igår till bristningsgränsen, han kom in 2 timmar tidigare än normalt med ca 5,5 kg hö på golvet, hallå?!

 

Av Susanne Jonsson - 12 december 2012 12:00

Jooo nog hoppas vi att den här ska fungera bättre.


Inte för att det är nå fel på min volvo 850 som bara står men den kostar därefter istället att köra. Golfen levde inte upp till förväntningarna och kunde då absolut inte ersätta företrädaren, älskade dieselgolfen! Så den ska bort. Istället står det en Skoda pickup på parkeringen som vi hämtade igårkväll i Sundsvall. Så just nu står jag som ägare på 3 bilar, haha.


Igår kan jag lova att det var kallt! Så kallt att ingen bil behagade sig att starta då våra motorvärmarstolpar ICKE fungerar! Det var nog närmare -22 grader på sina håll och riktigt isande kallt. Fick åka med P till jobbet och därefter hoppade jag av i stallet hos gamlingarna där syster var. Den eventuella medryttaren hade ridigt ut på tanten och det hade gått bra, ute över 1 timme, både var nöjda så det känns bra!  Så skönt att hon eventuellt får någon som vill ut och rida, jag har ju som tyvärr inte riktigt tiden med mig numera.


Djuren blev klippta igår. Johan fick en lägre spårklippning och tanten en underhals/bog-klippning, så lite som möjligt då hon faktiskt inte har så mycket päls och fryser ganska lätt, men samtidigt så hon slipper svettas nånting. Tant är ju så att säga... ganska aktiv även om man bara vill ut och skritta.   


Blåyge fick sig en likadan klippning. Behöver inte klippa honom så mycket mer heller skulle jag tro, lite ventilation så han slipper svettas, mest rädd för att han ska bli så jädrans pigg om jag tar bort mer.   På honom, likasom Johan, blev det inte så vackert... med så mycket päls är det svårt att få snygga kanter och linjer. Därför tog jag ingen bild på honom.   


Alla hästar vilar idag, onsdag. Imorgon ska vi köra backar med travarna. Tanten får stå då också. Kanske orkar med att ta en liten tur på fredag, går in på 6:e jobbdagen i rad efter 1 dags ledighet innan tidigare jobb så känner att kroppen börjar bli sliten igen, jäkligt sliten.


 

Av Susanne Jonsson - 10 december 2012 19:15

Ja faktiskt!


Har tyckt att han står lite stilla i utvecklingen. Pga jobb och annat har han stått sedan i onsdags. Temperaturen gick emot -20 grader men vi hade bestämt oss, ut skulle vi! Hade sällskap av P och Swift, och vi förberedde oss för hysteriskt pigga hästar men nä. Körde en rask motionstur, som sagt det är dags att börja sträcka ut musklerna igen efter 3 månaders styrketräning. Kändes riktigt fin och lagom pigg, han blir nöjd när han får gå i rygg, även fast han var sugen att smyga om! Körde ner i backen vi brukar köra backjobb i, Swift är som vanligt seg att vända så min lyckades vända innan på något vänster så vi körde i bredd uppöver och det var då man insåg vilka framsteg han har gjort! Där travade han nämligen i ett högre tempo alldeles klockrent, låg fint på bettet och ville springa! Tappade FRAMaktionen lite och galopperade några steg innan han ställde sig och sög tag i grejerna och ville ge sig om Swift och travade otroligt fint innan han tappade framaktionen igen och galopperade lite till innan han ställde sig fint igen och knatade på bra. Han är inte riktigt bekväm ännu med sina nyskodda framfötter och för att vara första backen i högre tempo är jag mer än nöjd då han var klockren i bakaktionen, där problemet har suttit!


Nu när vi ska börja höja farterna så kan man prova sig fram med lite balanser. Mera backjobb i ett friskare tempo så får vi se om han ordnar upp travet själv, kanske prova några tyngre boots fram. Annars får man helt enkelt låta hovis sko med lite längre tår igen så han får en långsammare överrullning.


Fast då lär väl skorna ryka om jag har otur. Åkte förbi och kollade till honom imorse och satte dit en övertråd till strax under den andra vid hagen så han skulle hålla sig inne. Hade han inte dragit av sig en framsko då efter att syster hade släppt ut honom 1,5 timme tidigare! Gah! Fick ta med den till jobbet och rikta ordning så var det tack och lov bara att slå på sen innan körningen. Mummel, mummel hästkräk   


Mycket nöjd lite häst väl hemma i stallet, nu är vi verkligen på rätt väg!


Ser ni hunden?

 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5
6
7
8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards