tantgigant

Direktlänk till inlägg 18 december 2012

Vet ni vad!

Av Susanne Jonsson - 18 december 2012 18:23

Man får vara fånigt glad ibland!


Körde Blåyge igår med tunga rockarden. Han var trevlig om än lite lat, har blivit lite bekväm av sig märker jag när vi ska börja jogga på lite mer, sötnos. Mindre sötnos var han igår då han rymde från sin gamla hage emot kvällstiden! Han går helt enkelt före med bogen/täcket... har gjort en förhöjning på hans gamla hage och virat tunn ståltråd runt täcket på bogen så han känner av den om han går emot tråden med bogen och så runt grimman över nosryggen och en antenn under hakan på honom, jädrans häst! Har inte fått några rymningsrapporter inskickade/inringda så jag antar att han står kvar i sin hage fortfarande, ska dit och borsta lite på honom snart så det återstår att se!   


Tacka vet jag gamlingarna, dom står kvar i sin hage och är så nöjda så länge dom har sin mat.


Idag skrev vi på kontraktet för en gård vi ska flytta till! Vi ska hyra först för att se om det fungerar med avstånd och sånt, trivs vi så köper vi den. Mysig kåk med lite lättare renoveringar, stall med 4 boxar, en byggnad bredvid stallet som isåfall ska göras till lösdrift emot sommaren till gamlingarna. Stor höloge, gårdshus, liten stuga, skog och mark till och milslånga vägar mest överallt. Finns även en lätt uppförslutande rakbana på ca 800 meter som är i behov av lite lagning.


Närmsta granne som är sambons skiftlagskamrat på jobbet ligger runt kröken ca 300-400 meter bortanför så vill jag gå ut naken på gräsmatten ja då gör jag för fasiken det utan att behöva bry mig.  2 mil bortåt därifrån vi bor nu, rakt ut i ingenstans, det är en bit att åka men det är så otroligt fint där ute så det väger nog upp en hel del. I januari ska flyttåget börja gå, Blåyge flyttar upp när vi har installerat oss för att kunna bo där, eventuellt skulle jag ta en av travarna som redan står på gården men det var lite osäkert hur dom ville göra. Annars får jag ragga lite sällskap till honom, en travare såklart som man kan roa sig med och försöka få till start. Gamlingarna får stå kvar nere i "stan" under vintern och flyttar kanske upp till sommaren beroende om det finns något schysst bete, annars får dom gå på gratisbetet vid Latberget som vanligt in till oktober.


Funkar det inte så gör det inte det, då står vi inte där med en gård som ska säljas men vi hoppas innerligt att det ska gå, jag har rännt tillräckligt till och från alla stall genom åren. Tänk att kunna få se sina älsklingar direkt när man kikar ut genom fönstret  Ingen asfalt så långt ögat når!!!


Hundra år gammal bild på järngänget! Jollan, Johan och Tina på väg in från betet.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Jonsson - 17 februari 2016 22:33


Nästan, åh så nära men ändå långt borta. Det kom snö, perfekt att galoppträna i och sen kom ösregnet och plusgraderna och så helt plötsligt mer snö och kallgrader. Fin snö men med en mindre fin skare under som bara tillåter skritt, tyvärr är inte gal...

Av Susanne Jonsson - 2 februari 2016 12:11

Konstigt nog infinner sig sällan lusten att blogga längre, trots att jag förmodligen spenderar alldeles för mycket tid framför datorn.   Nåja. Det rör på sig bland hästarna här. Stårsa kom hem för 1,5 vecka sedan. Hon hade några tuffa dagar med a...

Av Susanne Jonsson - 6 januari 2016 22:42



Ibland undrar jag vad jag har gjort för ont här i livet.   Borina ska vi kolla upp för hon har inte känts helt hundra ända sedan hon kom hit, har musklat sig riktigt fint men det finns frågetecken kring den hästen fortfarande. Fått sig en genomgå...

Av Susanne Jonsson - 12 december 2015 19:55


Lite nysnö ovanpå blankisen gjorde det hela lite mer spännande. Gjorde säsongens första vurpa imorse, tack för den. Syster har kört Borina med tryckvagnen och Moniqa fick gå som handhäst bakom då jag jobbar hela helgen och hinner inte köra henne....

Av Susanne Jonsson - 10 december 2015 22:43


Mara fick en otroligt duktig hästkarl i speedcarten igår. Har varit osäker på om hon är allmänt sned, om hon har ont eller om den rackarn lurar mig med sitt galopperande då jag är så rädd om henne efter allt arbete vi lagt ner på att få henne rak. Ko...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5
6
7
8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards