tantgigant

Direktlänk till inlägg 4 december 2012

Det där med kyla

Av Susanne Jonsson - 4 december 2012 20:14

Jag vet inte, har hästmänniskan blivit klenare med åren som backar för ridning runt -15 grader redan??   


Annat var det då förr i tiden då ja tyckte alla gav sig ut i ur och skur. Jag och P minns jag så väl när vi fick låna Tesso och Wilma ute i Skog när de var ganska nyinflyttade. Vi hjälpte till och fick låna hästarna och rida på när vi ville. Och när man är sådär yngre och verkligen vill rida ja då struntade man i vädret. Vi gav oss iväg och hade skitkul men tyckte det blev lite kyligt till slut. När vi väl var hemma så blev ägaren alldeles förvånad att vi red, -28 grader!   


Så länge det är torrt och fint och förutsatt att man RIDER aktivt så är det nästan svårare att klä sig så man inte börjar svettas istället. Jollan hade vilat innan jul 2010 men skulle minsann rida igång henne då tyckte jag bestämde jag mig dagen innan.


Var lite kyligt... men ännu kyligare i Storbacken där termometern visade -31,2 men jag red ändå. Det var en underbar vinterdag men klart väder och vindstilla. Perfekt för en tur med barbackagjord och ett mysigt schabrak.


1 vanligt par sockar + 2 tjocksockar + varmfodrade jaktstövlar

Långkalsonger, mysbyxor + täckbyxor

T-shirt, tjocktröja + skoterjacka

Luddig halsduk

Varmfodrade jobbhandskar + lättfodrade handskar ovanpå

Skoterhuva + björnf*tta


Ja jag fuskade där ute i "vildmarken", inga barn eller ungdomar, bara travgubbarna och vi    så red utan hjälm pga kylan. Tant var såklart superpigg och vi travade en hel del och fy den lede va jag svettades något så groteskt! Frös inget alls, så nog kan man rida trots att det är "kallt", tant höll mig varm   


Den dagen jag hör att man inte rider för hästens skull kommer jag bryta ihop av skratt, eller ska man gråta då kanske istället?  


Frostig Tina som hade lekt i hagen. Även intressant att se hästar som går utan täcke som har tillgång på mat när de snöar, då ligger snön kvar osmält uppepå rygg och rumpa = värmeisolerade hästar! Även om man har bra täcken som inte släpper ut värmen hästarna producerar, då ligger snön kvar uppepå istället för att smälta bort   Viktigt, viktigt!

 

 
 
Qodrofenia Ord & inga visor!

Qodrofenia Ord & inga visor!

4 december 2012 22:31

När jag var "ung" och frisk red jag i vilket väder som helst utan några som helst problem.Ridskolan jag red på som liten hade ingen sådan lyx som ridhus utan vi red ute i ur och skur oavsett väder.Tror de ställde in lektionerna någon gång när det kröp ner under -25 men det var mest för säkerheten för ryttarnas skull eftersom man blir lite otymplig med så mycket kläder.

Nu för tiden är det dock annorlunda för mig.Hade jag varit frisk hade jag ridit på som förr ,men nu pallar inte kroppen kylan även om jag önskade att den gjorde det.

mvh/Q

http://qodrofenia.bloggplatsen.se

Susanne Jonsson

5 december 2012 16:52

Nej är man sjuk på ett sånt sätt så att kylan påverkar en negativt är det klart att man inte mår bra av att rida. Har vissa dagar då min rygg inte heller klarar upp väderskiftena.

Fanns en ridskola här förut också som bara hade en paddock, dom red mig veterligen alltid även om det var smällkallt och snöstorm ^^

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Jonsson - 17 februari 2016 22:33


Nästan, åh så nära men ändå långt borta. Det kom snö, perfekt att galoppträna i och sen kom ösregnet och plusgraderna och så helt plötsligt mer snö och kallgrader. Fin snö men med en mindre fin skare under som bara tillåter skritt, tyvärr är inte gal...

Av Susanne Jonsson - 2 februari 2016 12:11

Konstigt nog infinner sig sällan lusten att blogga längre, trots att jag förmodligen spenderar alldeles för mycket tid framför datorn.   Nåja. Det rör på sig bland hästarna här. Stårsa kom hem för 1,5 vecka sedan. Hon hade några tuffa dagar med a...

Av Susanne Jonsson - 6 januari 2016 22:42



Ibland undrar jag vad jag har gjort för ont här i livet.   Borina ska vi kolla upp för hon har inte känts helt hundra ända sedan hon kom hit, har musklat sig riktigt fint men det finns frågetecken kring den hästen fortfarande. Fått sig en genomgå...

Av Susanne Jonsson - 12 december 2015 19:55


Lite nysnö ovanpå blankisen gjorde det hela lite mer spännande. Gjorde säsongens första vurpa imorse, tack för den. Syster har kört Borina med tryckvagnen och Moniqa fick gå som handhäst bakom då jag jobbar hela helgen och hinner inte köra henne....

Av Susanne Jonsson - 10 december 2015 22:43


Mara fick en otroligt duktig hästkarl i speedcarten igår. Har varit osäker på om hon är allmänt sned, om hon har ont eller om den rackarn lurar mig med sitt galopperande då jag är så rädd om henne efter allt arbete vi lagt ner på att få henne rak. Ko...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5
6
7
8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards