tantgigant

Alla inlägg den 1 januari 2013

Av Susanne Jonsson - 1 januari 2013 19:49

Får inleda inlägget med att jag blir sur... för nu när jag har gått genom det gångna året så har i prinip ALLA länkar ändrats, från t.ex träningar och så till en och samma på Blåyge när han busar i hagen, whyyy!  


Nu tar vi en liten resumé från 2012 med det lite mer speciella händelserna. Att jag har jobbat som nå idiot är väl ingen nyhet direkt.   


Januari

Konstaterades att Jollan har broskbildningar mellan några ryggkotor i länden som gör att vi får lägga om träningen och tänket helt. Vi hade lite snö, eller ja... väldigt mycket snö och skogarna såg ut såhär -  oridbara!


 


Februari

Efter omläggning av träningen blir det stor skillnad, mer harmonisk och lugnare häst. Vi utvecklar tillsammans en ny personlighet med varandra. Ingen bild därifrån.


Mars

Johan ställer upp som tolkningshäst på ridskolan under sportlovet med sin medryttare på ryggen, en enligt honom rolig uppgift! Tina lämnar jordelivet, 20 år gammal efter lång tjänstgöring och började få problem med sina framknän. Johan vinner en LD på 66,11%, blir 2:a med ridskolehästen Karla's första dressyrtävlng med 61,00% i en LB:2.


   


April

Köpte en ny kamera efter lång tid utan!!! Jollan utvecklas mer och mer i dressyren. Driva drabbas av vattensvans men hinner bli frisk till utställning och genomför den med godkänt resultat.


   


Maj

Tvingar mig mer eller mindre att börja hoppträna lite med Jollan för att släppa på den lilla mentala spärr som finns kvar sedan min extrema hopprädsla. Vi hoppar några enstaka pass själv och lär oss att taxera mer eller mindre exemplariskt och har en fantastiskt arbetsglad häst.


 


Juni

Gav mig ut på sadeljakt då jag bestämde mig för att sälja Werth'en. Hade en underbar kväll på midnattstravet på Dannero samt en ännu mer underbar midsommar med min älskade sambo och goda vänner. Hästarna gick ut på bete. Kompisen startar Nordblomma i monté och sätter nytt svensk rekord. Johan vinner derbyt på ridskolan.


 


Juli

En stallplats blev ledig i samma stall som Johan stått i under vintern så vi bokade den så dom skulle få stå tillsammans under vintern igen! Jag och Jollan red 2,2 mil under Jubileumsritten under ca 4 timmar med en paus och mycket skritt över berg och dalar. Jollan fungerar kanon i ridningen och är lugnet själv. Jag tatuerade en drake på överarmen. Fyndade en helt ny Knights Eva Marion för 6500 kr, nypris 15,995 kr. Vi firar 11 år med världens bästa Johan! Kompisen tar en SM-seger i monté med Nordblomma och slår nytt svenskt rekord igen!


 


Augusti

Fick Blåyge Ålj av uppfödaren för att prova honom för trav med min träning. Med hjälp av 3 andra delägare gör vi en chansning för att få honom att fungera som travhäst till runt maj 2013. Fungerar han fortfarande inte ska han säljas som ridhäst.


 


September

Hästarna går på bete till slutet av september innan dom flyttar hem till Frånö. Jollan känns ridmässigt lite sämre men ställer upp i KM dressyr som slutar i katastrof pga tävlingsnerverna. Plexus briljerade istället och red ihop 63% med en felridning för en domare som dömde väldigt hårt och lågt. Segrade i LB-klassen och blev Klubbmästare för ridskoleryttare.


 


Oktober

Blåyge får tummen upp av massören för sina smått otroliga framsteg muskelmässigt. Jollan får en jättesvacka med sin rygg, ställer av henne då jag får ångest över att hålla igång henne pga min storlek och funderar över avlivning om det inte skulle bli bättre. Ställer ut Driva på en till officiell utställning där hon får sin bästa kritik någonsin! Jag och sambon firar våran officiella 1-årsdag den 30:e.


 


November

Tar mig i kragen och övervinner mina demoner och sätter igång Jollan lite försiktigt med ganska stor ångest. Men det går alldeles utmärkt och hästen känns superfin! Köper ett BoT-täcke som gör att jag tycker hon känns ännu bättre i ryggen. Firar samtidigt 6 år med henne den 12:e!


 


December

Här händer det grejer!

Blåyge har gått från klarhet till klarhet men vilar gärna på ett vänster bakben som gör mig lite bekymrad, får 2 veckors vila under jul och nyår och ska få besök av massören till veckan förhoppningsvis för att kolla läget. Annars känns han pigg och fin! Jollan har fått sig en medryttare som vill rida nån dag i veckan som passar tillsammans (hur lätt är det att hitta nån som vågar och är tillräckligt känslig att rida henne) gör att pressen lättar från mig, hon känns verkligen som en glad och rund miljon tanten!

Vi skrev kontrakt på en hästgård vi ska hyra för eventuellt senare köp som vi flyttar till nu i januari.

Det snöar och snöar, hade närmare 1 meter innan det började regna och tina. Vi får en ny familjemedlem tidigare än planerat i form av abbessiniern Enzo som är en omplaceringskatt.

Johan gör sig illa i hagen, förmodligen har han fastnat med ett framben i djupsnön och dragit ut/sönder ett muskelfäste 2 dagar innan nyår, vet. rådfrågades och ska nu in på kliniken imorgon.


 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards