tantgigant

Alla inlägg den 22 maj 2012

Av Susanne Jonsson - 22 maj 2012 21:39

Idag har vi äntligen fått haft en dag med riktig sommarvärme! Helt ljuvligt var det efter lunch. Jag och P tog en sväng ner i klätterbacken på jobbet och rensade utan sten så både hästar och människor slipper att vricka/halka på i branterna. Sedan en ridtur med ett kallblod på jobbet också i repbacken, den hingsten alltså... han mäter 155 cm men någon häst med maffigare trav och galopp har jag inte ridigt på ännu, det är wow-faktor när han rör sig  


Här ses han, fotograf är Claes Kärrstrand och det var då jag hjälpte till, ett minne för livet faktiskt för mig som är fotointresserad att ha fått tips, trix och små hemlisar av Sveriges bästa hingstfotograf  


https://www.travsport.se/polopoly_fs/1.3522!/menu/standard/file/Mel%20Odin.pdf


Och så bilderna på Månprinsen
http://www.nordisktkallblod.se/NordisktKallblodRsx/2dadebf1-6685-4d37-9274-5cef569b29f8/Månprinsen_A.M._LITEN.jpg

http://www.nordisktkallblod.se/NordisktKallblodRsx/2dadebf1-6685-4d37-9274-5cef569b29f8/Månprinsen_A.M._Upp_LITEN.jpg

Blev en ridtur på tanten hemmavid och är oerhört tacksam att min häst är så otroligt trafiksäker. Red ju då vid 16.30-tiden = rusningstrafik, alla ska hem och Frånö är en genomfart från stan för många bilister och även om Frånö vimlar va hästar längst vägarna så verkar inte några förare fatta hur man ska framföra ett fordon runt hästar. De har dundrat förbi med bilar och även bilar med stora skåpsläpvagnar som hoppar och far, några yngre killar i högljudda bilar med stereon på full patte och CYKLISTER som kommer susandes i 115 km/h och stryker hästen längstmed bakbenen, tror dom inte inser själv hur otroligt lite dom hörs såna där med moderna cyklar som är till för träning. Vet inte hur många gånger jag har hoppat till i sadeln när de drar förbi så de nästan nuddar skänkeln. Hästen har förhoppningsvis noterat denne långt innan mig... de verkar inte vara rädda att få sig en känga. Värst var nog en lastbil som absolut inte kunda sakta ner och vänta tills jag kommit av bron innan ridskolan.... Jag vägrar att gå uppepå trottoaren vid staketet pga riskerna om hästen blir rädd och dessutom har jag inget där att göra med en häst = fordon. Så jag går mitt i det högra körfältet när en lastbil kommer i hög fart bakifrån, sakta ner? Nä... gasa? Jaaa... muller muller braaaaak och vrålar om i vänsterfilen mitt på bron   iq-nivån på manliga chaufförer är ytterst låg här. Undra om han hade tyckt att det varit behändigt med en 500 kgs häst framför fronten eller en häst som kastats sig över något staket från bron. Jaja min häst höjde bara lite på huvudet där hon gick på långa tyglar och såg märkbart brydd ut. Gillar min häst i såna situationer, mycket!!!


Blev en liten motionering på ridskolan. Lite jogg i paddocken först, red på det tyska hacket. Dumt val   ner på stora plan och lät hon galoppera, hacket fungerar inte bra som broms när hon blir pigg - ignorerar! Men hon skötte sig ändå, lite eldig som sagt och fånig. Tog en sväng på ridstigen längst älven där 2 stockar ligger. Den första var inte underlaget så bra runt men andra frågade jag Jollan om vi vågade? Hann inte mer än fråga så tog hon sats, hoppa det skulle vi minsann    

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards