tantgigant

Alla inlägg den 10 maj 2012

Av Susanne Jonsson - 10 maj 2012 21:53

Red med på lektion idag med tant, markarbete och lite arbete i trepunkt- och tvåpunktssits.


Eller ja, kanske inte så mycket träning för mig som utövar det nästan dagligen på jobbet. Tack och lov bestämde jag mig för att ta jaktkandaret på tant, vågade inte ta 2-delade bombersbettet OM vi skulle skutta något hinder.


Var ner på ridskolan redan igår och red medan en hoppgrupp avslutade och den sista red fram, lite laddad men mycket trevlig bitvis. Mest galoppjobb för att hon skulle få ur sig en hel drös med energi!


Lugn och fin var hon idag, lite mer laddad över bommarna och sedan blev det 4 små hinder på en volt som vi skulle ta i galopp. Väldigt små kryss såklart men tvekade inte en sekund att prova, brukar jag alltid göra numera   I galoppen vaknade tanten rejält så att säga, tog några språng innan vi kom in i takten och då kom vi rätt mest hela tiden. Må faktiskt säga att hon är väldigt lätt att lägga rätt på hinder. Hoppade sedan ett enkelhinder från vänstergalopp och landa i höger och sedan över ett hinder ut från själva banan. Konstig människa jag... är i grund och botten en ren hoppryttare och var uppe i banor på 1 meter på tokigt halvblod (ridskolehäst) en gång i tiden och då helt utan att vara rädd och tränade 0,90 - 1 meter banor med Johan runt 2004. Gjorde en riktigt kullerbytta med halvblodet och en stund efter det tog det tvärstopp, kunde knappt styra på 40-50 cm med Johan och det har suttit i länge. Det släppte lite efter att jag fick rida en riktig klippa till danskt varmblod som ridskolan hade för en kompis (var bara jag och en till på lektionen). Han hoppade allt man styrde på och stannade aldrig. 1,05 kravlade vi oss över och för mig en otroligt stor prestation!


Johan tvekar jag inte att hoppa med men tanten har det varit lite läskigt med när hon inte riktigt har orkat att galopperat och taxerar dåligt i trav, vinglar och kastar sig gärna över men idag var det bara kul, riktigt kul! Även om hon blev het och stark, jag kan ju rida för fasiken och hon bjöd så härligt  


Syster filmade men får lägga ut dom filmerna på lördag. Nu är det sängen som hägrar. Heldag i travets tecken imorrn då det är starthäst på Dannero/lunchtrav och sedan ner till Bergsåker med en annan på kvällstrav. Tjofräs!   

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards