tantgigant

Alla inlägg under januari 2012

Av Susanne Jonsson - 11 januari 2012 07:19

Tog med tant till ridskolan för en lätt genomgång i skritt och trav efter måndagens besök. Masserade henne som ET'n hade visat och lätt förbannad var hon allt till en början men eftersom släppte det, dock äääälskade hon när jag boxade på rumpmusklerna. Tant har haft lite svårt för att slappna av vid massage för att man ofta trycker på känsliga ställen där hon inte är så förtjust i att man tar på men efter ett tag nu så upptäckte hon själv att det var väldans nice ändå!


Blev massage på fler ställen också, mys... har bestämt mig för att hon alltid ska få skrittas igång utan ryttare framöver så vi tog en promenad till ridskolan istället för att rida dit, tog 20 minuter. Pratade med min instruktör som tyckte att det här nog kan jämnföras med lättare kissing spines och att jag känner henne så väl in i minsta detalj så hon tyckte jag skulle rida och känna mig för, är det nånting då märker jag det direkt.


Tant var otroligt trevlig, lugn och harmonisk den halvtimme vi joggade runt, spårade bra och var bärig och lätt i munnen. Det var när vi började göra lite skänkelvikningar hon började härja upp sig, inte för att hon inte klarade av uppgiften men det började väl krypa på lite prestationsångest, travade hon lugn och gjorde en sista flyttning och joggade lite till innan vi skrittade hemåt.


Masserade även när vi kom hem och då reagerade hon ingenting längre över länden, lite i ryggmusklerna men det var betydligt mindre än innan vi red iväg så det var skönt att få bekräftat att hon inte får ondare av ridningen   lägger om träningen helt nu med hon, vi måste komma ut och kunna klättra mer, ser en viss skillnad på ryggen nu emot tidigare när vi stod på annat ställe med bättre träningsmöjligheter. Kanske man lägger sadelpengarna på en transport istället på något vänster, skulle vilja ta henne till Grubbe där jag jobbar åtminstone 1 gång i veckan för att klättra där i klätterbacken som beviserligen hjälper många hästar som sitter fast i sina kroppar. Kanske finns möjlighet att låna en finka, ska höra mig för. Försöker nog undvika att rida dressyr utan någon som hjälper oss, har lätt att själv falla fram och det gynnar inte hennes framdel. Funderar även på att ta upp tömkörning igen, det gillade hon!

Av Susanne Jonsson - 9 januari 2012 21:38

Idag hade vi besök av en annan ET och där hittade vi nånting jag inte hade förväntat mig och inte märkt av. Lite pålagringar fram av problemet vi hittade bak och det här är nånting hon förmodligen har gått med hela sitt liv. Kan vara därför hon är sydd bak från sin korta travkarriär. Sned i bäckenet har vi konstaterat att hon är och kommer alltid vara hur mycket jag än underhåller det och det har blivit bättre på senare tid.


Men hon har problem bak emot ländryggen/korset. Tornutskotten där är mer eller mindre orörliga och hon har byggt på muskler och sånt på fel sätt runtom, nerver som kommer ikläm och därmed tappar hon sin "naturliga" form och det här kommer inte gå att få ordning på tyvärr, därför hon är lätt karpryggad, inget som har kommit på något år med andra ord utan under mer eller mindre hela sitt liv trodde ET. Eftersom hon är så låst i sin kropp bak så belastar hon fram mycket och därav pålagringarna fram, nu fick jag ju vänster kota röntgad samtidigt som hoven senast och den pålagringen var fullt normal enligt vet för hennes ålder och inget störande. Hon har ju sedan jag köpte henne en lätt rörelsestörning i höger bak när det blir kallare ute när hon inte är uppvärmd.


I mitt fortsatta sadelletande måste jag ha en sadel som absolut inte ligger och stör hennes längstgående ryggmuskler för att undvika mer störningar. ET tyckte att hon skulle gå att fortsätta att rida som jag har gjort med mer massage av mig både före och efter ridning och helst varje dag för att göra det så behagligt för hon som möjligt. Jag är verkligen kluven... hon fungerar beviserligen bättre och bättre i ridningen speciellt nu när hon har hittat en bättre form. Men ska man verkligen fortsätta rida hon med dessa problem? Själv har jag märkt att hon blir mer karpryggad och får ibland en grop baktill vid länden när hon vilar men blir bättre när hon är igång, hjälper det henne med arbete?


Rida som vanligt... eller inte... hon har ju sagt till rejält förut när det var något som störde henne. Som när hon ramlade i hagen och slog sig ännu snedare i sitt bäcken, då var hon fruktansvärd att sitta på. Nu går hon mer eller mindre som en klocka, jag fattar ingenting   är hon bara fruktansvärt schysst eller fungerar det för hon?


Help!   


 

Av Susanne Jonsson - 8 januari 2012 17:43

Ja som sagt nu var det dags igen, nyaste bilden jag har på tantens rygg. Tips mottages gärna! Dressyrsadel ska det vara.


 

Av Susanne Jonsson - 8 januari 2012 13:05

Igår fick tant prova sitt kandar som jag fått av syster och ja såklart fick vi göra hål längst ut på sidostyckena så det skulle passa   vissa fullstora träns är helt enkelt på gränsen men pannbandet gick att knöla dit iaf på hon, phu! Annars brukar full-träns gå fint men pannbanden måste jag nästan alltid ha i x-full! Hon har inget fagert huvud min donna  


Skrittade i lillpaddocken vid stallet bara och travade lite på volten, hon var så lugn och harmonisk efter dagen innan så hon kunde få ta det lite lugnt. Ska ladda lite i soffan nu med en disneyklassiker innan jag åker till stallet och rider hon en mer rejäl sväng så får hon vila på måndag och dressyrträning på tisdag     


Hon kändes bra på kandaret, följde fint och ja hon var riktigt trevlig i munnen trots 2 bett. Kul att testa men bökigt igen att rida med 2 tyglar, att det ska vara så svårt  


och nu har jag bestämt mig för att sälja Werthen och försöka hitta en sadel som passar mig bättre, känner mig inte alls tillfreds med den tyvärr längre, passar hästen men inte mig, surt! Tar gärna emot tips på sadlar runt 5000-7000 kr med bra stöd för benen (har långa överskänklar) och ett djupare säte, Jollan har en rakare rygg med ganska hög och lång manke så cutback är ett måste. Stora bogblad har hon också.


     


fulhuvudet   

 


och så Driva såklart

 

Av Susanne Jonsson - 6 januari 2012 19:23

Jag och syster kom fram till att Johan har ovanligt stora "läppar" som sticker ut, vi har inte tänkt på det tidigare men nu ser man det ju på varenda bild på honom! Så fantastiskt gulligt   tror jag inte sett det direkt på någon annan häst, inte vad jag har tänkt på. Men det är klart... har vi inte märkt det på Johan under 10 år så varför ska man ha sett det på någon annan häst?   


Johan, syster och Jollan

 

Av Susanne Jonsson - 6 januari 2012 18:07

Mmmm jobbade halvdag och var i stallet strax efter 12.00 Ca -9 grader och strålande sol, det vore ju dumt att man inte passade på och red ut en sväng eller hur?!


Var upp till Johan och syster först i deras stall, kandartränset hade kommit och hon var såklart tvungen å testa det på farbrorn, haha nån gång ska man ha kandar för första gången och Johan förlorade kandar-oskulden som 21 åring   han som inte är så förtjust i bett var inte alls för nöjd med 2 i munnen samtidigt, söt är han hursomhelst i vanlig ordning!



Vi sällskapade på en ca timmeslång tur, ut emot Lunde bar det och tant som stått några dagar var pigg och glad men samtidigt fantastiskt reglerbar och lugn, idag har jag bara njutigt. Travat en hel del bakom Johan och vagnen. Fick sträcka på sina travmuskler några gånger, streeeetcha, fisrider ju hon gärna när ja rider ut för annars blir hon så taggad men hon verkade tycka det var skönt att sträcka ut lite idag. På vägen hem lät vi dom sträcka ut lite och det var poppis med en härlig galopp och Johan bjöd på en härlig kvast i svansen.


Var lite orolig för seperationen men Jollan gnäggade bara lite i stallet innan hon lugnade ner sig. Det är så trist att de inte kan få gå tillsammans men dom verkar ta det jättebra båda två och till betet får de ju gå tillsammans igen   


Vyer från ridturen längst Ångermanälven


Sandöbron (http://sv.wikipedia.org/wiki/Sand%C3%B6bron)

   

Av Susanne Jonsson - 5 januari 2012 21:38

Hästen har fått stått några dag för det har rent ut sagt varit fruktansvärt skitväder! Allt från stormen Emil till ösregn alternativt blötsnö utan dess like, dessutom har jag fått haft stallet på jobbet i princip själv ett tag nu så jag är ganska slut som artist de flesta dagarna. Men nu har det landat en hel del snö trots allt som ligger kvar fint, skare dock under men underlaget på vägarna är bra och det är huvudsaksen det.


Efter att ha haft + 5 grader längre så ligger det under nollan nu och det ska visst bli kallt i helgen, ljuvligt! Imorrn jobbar jag halvdag så då ska ja rida tant var det tänkt en rejäl sväng :) ledig hela helgen dessutom! Ridskolan drar igång till veckan också så det blir perfekt med lite träning. På måndag är det också mening att massören ska komma och kolla genom tanta.


Over and out

Av Susanne Jonsson - 3 januari 2012 18:10

Började rota lite i filmarkiven och hittade lite roligt


december 2008, läskigt kameramonster!


februari 2009, min fina trotjänare Johan, han kunde han när vi var som mest igång :) lite vänster öppna


vänstersluta på diagonal


Jollan juni 2008, kompisen rider, här hade hon en bra dag på den tiden....  

 


Lite körning februari 2010 tror jag, tant har lite bråttom mellanåt och så mina söööta hund då


Men den här är bara bäst! Kan inte sluta skratta när jag tittar på den! En MYCKET busig Johan roar sig med Tina/Pernilla och så jag då, maj 2006  

http://s23.photobucket.com/albums/b381/Zuzzi/Johan%20bus/?action=view&current=AA099.mp4



Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards