tantgigant

Direktlänk till inlägg 9 januari 2012

Besök av ET'n

Av Susanne Jonsson - 9 januari 2012 21:38

Idag hade vi besök av en annan ET och där hittade vi nånting jag inte hade förväntat mig och inte märkt av. Lite pålagringar fram av problemet vi hittade bak och det här är nånting hon förmodligen har gått med hela sitt liv. Kan vara därför hon är sydd bak från sin korta travkarriär. Sned i bäckenet har vi konstaterat att hon är och kommer alltid vara hur mycket jag än underhåller det och det har blivit bättre på senare tid.


Men hon har problem bak emot ländryggen/korset. Tornutskotten där är mer eller mindre orörliga och hon har byggt på muskler och sånt på fel sätt runtom, nerver som kommer ikläm och därmed tappar hon sin "naturliga" form och det här kommer inte gå att få ordning på tyvärr, därför hon är lätt karpryggad, inget som har kommit på något år med andra ord utan under mer eller mindre hela sitt liv trodde ET. Eftersom hon är så låst i sin kropp bak så belastar hon fram mycket och därav pålagringarna fram, nu fick jag ju vänster kota röntgad samtidigt som hoven senast och den pålagringen var fullt normal enligt vet för hennes ålder och inget störande. Hon har ju sedan jag köpte henne en lätt rörelsestörning i höger bak när det blir kallare ute när hon inte är uppvärmd.


I mitt fortsatta sadelletande måste jag ha en sadel som absolut inte ligger och stör hennes längstgående ryggmuskler för att undvika mer störningar. ET tyckte att hon skulle gå att fortsätta att rida som jag har gjort med mer massage av mig både före och efter ridning och helst varje dag för att göra det så behagligt för hon som möjligt. Jag är verkligen kluven... hon fungerar beviserligen bättre och bättre i ridningen speciellt nu när hon har hittat en bättre form. Men ska man verkligen fortsätta rida hon med dessa problem? Själv har jag märkt att hon blir mer karpryggad och får ibland en grop baktill vid länden när hon vilar men blir bättre när hon är igång, hjälper det henne med arbete?


Rida som vanligt... eller inte... hon har ju sagt till rejält förut när det var något som störde henne. Som när hon ramlade i hagen och slog sig ännu snedare i sitt bäcken, då var hon fruktansvärd att sitta på. Nu går hon mer eller mindre som en klocka, jag fattar ingenting   är hon bara fruktansvärt schysst eller fungerar det för hon?


Help!   


 

 
 
Qodrofenia med ridtravare i fokus!

Qodrofenia med ridtravare i fokus!

10 januari 2012 06:56

Jag tycker så här.Innan du bestämmer dig hur du ska göra ta henne till veterinär och säkerställ diagnoserna på riktigt och sen utifrån vad veterinären säger går du vidare.För mig känns det för tidigt att säga någonting egentligen hurvida framtiden ser ut när bara ET klämt och känt.
mvh/Q

http://qodrofenia.bloggplatsen.se

Susanne Jonsson

11 januari 2012 17:50

det blir kliniken inom sin tid som sagt, hon svarade väldigt bra på massage och dressyrridningen så det kändes mycket bättre :)

 
Ingen bild

Mia

10 januari 2012 21:22

Svårt att råda vilket märke, men känslan är väl att du kanske borde leta efter en begagnad sadel i gott skick av ett riktigt bra märke? En begagnad är ju lite mjukare i lädretoch visserligen redan formad, men man kan hitta riktigt bra kvalitetssadlar begagnat, och kvalitén är avgörande för känsliga hästar liksom formen.(själv har jag handlat mkt från sadelmagasinet) Min dam har också karprygg och problemet med henne är att en sadel som ligger still = en sadel som klämmer åt om ryggraden.. En sadel som ger frihet rör sig desvärre, därför har jag fått ha rejält med fårskinn och skumgummikilar för att få det att fungera. Tog hjälp av en auktoriserad sadelutprovare.

Susanne Jonsson

13 januari 2012 19:46

Vi har tyvärr inga sadelutprovare i området, närmasta tror jag finns 5 mil härifrån dock som ska vara duktig säger dom. Ska åka till hennes butik och kika lite vad hon har för utbud :)

 
Bonnie

Bonnie

10 januari 2012 22:55

Många hästar med diverse problem blir ju sämre av att vila och tappa muskler, så länge de håller igång muskelmässigt så håller de sig i ok skick så länge de inte har ont. Mitt förra sto var ju i väldigt dåligt skick när hon kom med extremt mycket spänningar och tråkigheter och hon skulle ridas igång,masseras och stretchas för att kunna bli bra och det bra blev hon efter förvånansvärt kort tid. Vila hade hon redan gjort då hon gått med föl hela året innan så det hjälpte ju inte...

http://teamkarlsson.blogg.se

Susanne Jonsson

13 januari 2012 19:46

Ja jag har ju hört flera liknande hästar (samt kissing spines-hästar) som håller sig fräshare om de får vara igång. Vi kör på som vi har gjort :)

 
Marika

Marika

13 januari 2012 23:59

Ett bra men lite kostsamt tips är att investera i ett Back on Track-täcke. Har ett till Grazina vilket är helt ovärderligt! Hon fullkomligt älskar täcket och det har hjälpt otroligt mycket mot hennes spändhet och stelhet i kroppen. =)

http://stilryttarn.blogg.se

Susanne Jonsson

14 januari 2012 12:23

jepp ett sånt har jag börjat kika efter begagnat så det ska absolut investeras när jag har pengar till överst :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Jonsson - 17 februari 2016 22:33


Nästan, åh så nära men ändå långt borta. Det kom snö, perfekt att galoppträna i och sen kom ösregnet och plusgraderna och så helt plötsligt mer snö och kallgrader. Fin snö men med en mindre fin skare under som bara tillåter skritt, tyvärr är inte gal...

Av Susanne Jonsson - 2 februari 2016 12:11

Konstigt nog infinner sig sällan lusten att blogga längre, trots att jag förmodligen spenderar alldeles för mycket tid framför datorn.   Nåja. Det rör på sig bland hästarna här. Stårsa kom hem för 1,5 vecka sedan. Hon hade några tuffa dagar med a...

Av Susanne Jonsson - 6 januari 2016 22:42



Ibland undrar jag vad jag har gjort för ont här i livet.   Borina ska vi kolla upp för hon har inte känts helt hundra ända sedan hon kom hit, har musklat sig riktigt fint men det finns frågetecken kring den hästen fortfarande. Fått sig en genomgå...

Av Susanne Jonsson - 12 december 2015 19:55


Lite nysnö ovanpå blankisen gjorde det hela lite mer spännande. Gjorde säsongens första vurpa imorse, tack för den. Syster har kört Borina med tryckvagnen och Moniqa fick gå som handhäst bakom då jag jobbar hela helgen och hinner inte köra henne....

Av Susanne Jonsson - 10 december 2015 22:43


Mara fick en otroligt duktig hästkarl i speedcarten igår. Har varit osäker på om hon är allmänt sned, om hon har ont eller om den rackarn lurar mig med sitt galopperande då jag är så rädd om henne efter allt arbete vi lagt ner på att få henne rak. Ko...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards