tantgigant

Alla inlägg den 4 januari 2014

Av Susanne Jonsson - 4 januari 2014 14:30

Det har regnat i flera dagar, depp... blött och halt. Så jädrans halt!


Jollan har en tid på kliniken på tisdag för sitt vänstra bakben som inte riktigt har blivit bra sedan lymfangiten, vad jag önskar att det kunde frysa på nån gång och komma massor med snö! Hovarna mår piss i den här ständiga blötan! Har kikat lite på vädret framöver och det ser lovande ut med både snö och minusgrader flera dagar, hoppas! Hästarna är på gott humör åtminstone.


Hann köra tryckvagnen på Blåyge för första gången på evigheter pga halkan, hade lite snöunderlag ovanpå isen i förrgår meeen den har regnat bort nu så det är spegelblank precis överallt igen så nu får den stå, igen, tills snön kommer. Det var välbehövligt för herrn, vill kunna göra den mer.


Åkt ner till stan för att hämta sand/grus och handlat lite kraftfoder idag samt spån till ligghallen, halva Blåyges är blöt nu när det har tinat och runnit ovanpå isen ner i den såklart, vill bara grina! Så ja, minusgrader tack så vi kan åtgärda det. Saknade lite inspiration så vi tog en motionstur neråt byvägen, nu har han haft sin specialutrustning på i snart 2 veckor och jag vet inte om jag inbillar mig eller inte men han känns bara bättre och bättre! Inte ett enda felsteg på vägen ner, pigg och framåt. Blir som vanligt lite spänd när vi vänder hemåt och tappar lite takt mellanåt innan han slappnar av, fick gå i samma fart som sist och höll ihop betydligt bättre den här gången, hör en liten otakt när han springer som fortast och vad jag kan se är det höger bak som han tar kortare steg med, men har vi börjat fått ordning på problemen är det muskler i den sidan av baken som ska längas ut.


Går inte ens att jämnföra med hur han var sist när vi tog den turen. Nu fixade han det hela vägen upp på ett mycket bra sätt samt stod helt blickstilla på sina båda bakben vid avselning och drog inte en suck.


Grannen har fixat sig en rejäl klätterbacke, sugen att transportera ner herrn dit och börja klättra åtminstone någon gång i veckan om det är OK för dom. Pratade med uppfödaren igår och dom ska nog komma över snart och massera herrn.


För övrigt önskar jag mig ett sånt här nackstycke till honom, jag tror han blir väldigt känslig för trycket som blir i nacken när han tar stöd på bettet, skulle vara spännande att prova med ett sånt här och se om det blir någon skillnad, dock kostar ett träns många pengar, sissådär nästan 3000 kr *rys* Tränset är utformat att få tryckpunkten längre bak än precis bakom öronen där de har mycket nerver.


 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Länka


Ovido - Quiz & Flashcards